تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۷
plusresetminus
تلاش براي صرف ارتباطات اثر بخش با شهروندان حرفه اي جديد است كه از قرن بيستم ظهور كرد و هر روز شكل حرفه اي تري از خود را به نمايش مي گذارد بي شك براي تاثير و هدايت افكار عمومي بايد از طريق رسانه ها و ارتباطات فراگير استفاده كرد.
۰
کد مطلب : ۶۳۰۳
مهندسی افكار عمومي زمینه ساز تحقق اهداف مدیریت شهری
همزمان با پيچيده تر شدن روابط انساني و تغيير ساختارهاي اجتماعي مهندسي افكار عمومي و توجه به رسانه به عنوان ابزاري مؤثر براي هدايت و روشن سازي افكار و شكل دهي ماهيت بخشي گسترده اي از افكار عمومي مورد توجه و كنكاش جدي مديران در لايه هاي مختلف بوده است.
تلاش براي صرف ارتباطات اثر بخش با شهروندان حرفه اي جديد است كه از قرن بيستم ظهور كرد و هر روز شكل حرفه اي تري از خود را به نمايش مي گذارد بي شك براي تاثير و هدايت افكار عمومي بايد از طريق رسانه ها و ارتباطات فراگير استفاده كرد.
بستر یک موفقیت بی نظیر مالی در عرصه اقتصادی را علاوه بر پشتکار، میزان سرمایه گذاری تعیین می کند؛ به تناسب همین امر، در حوزه نظام اجتماعی، انسان ها به عنوان سرمایه هایی هوشمند و فکور، به ثمر نشستن اهداف و برنامه های نظام را ضمانت خواهند کرد.
اگرچه در نظام اقتصادی، سرمایه عاملی منفعل و تابع عملکرد سرمایه گذار است، اما سرمایه ی نظام اجتماعی را قوه شعور و درک انسان ها تشکیل می دهد. از این رو مهندسی افکار عمومی و معماری صحیح دیدگاه های آنان نسبت به جامعه و اهداف مورد نظر آن، نقشی بسزا در موفقیت نظام ایفا می کند.
بر این اساس مهندسی نظام فکری این سرمایه های فکور و اندیشمند، جز از طریق اطلاع رسانی شفاف با تشریح و باور نقش عمیق رسانه میسر نخواهد شد؛ باوری که در عصر حاضر و با پیچیده تر شدن روابط انسانی و ساختارهای اجتماعی، مورد توجه و کنکاش جدی مسئولان قرار گرفته است.
ایجاد ارتباط اثربخش با شهروندان، از طریق رسانه ها بعنوان اصلی ترین اهرم های اطلاع رسانی، حرفه ای جدید است که در قرن بیستم ظهور و بروز یافته و هر روز شکل جدی تری به خود می گیرد. از این رو مدیریت شهری و شهرداری ها به واسطه سطح گسترده فعالیت خویش و ارتباط فراگیر با عموم جامعه، با نگاهی فراتر به لزوم شکل دهی و تعمیق اصول شهروندی اندیشیده و می کوشند با همیاری این سرمایه های اجتماعی، اداره شهر را از وظیفه ای نهادی و درون دستگاهی، به فعالیتی عمومی و همه گیر تبدیل کنند.
مکانیزه شدن خدمات شهری، ایجاد اتوماسیون اداری، ورود جدی و موثر به عرصه های فرهنگی و اجتماعی، بهره گیری از روش های نوین در ارائه خدمات، برقراری ارتباط دو سویه الکترونیکی با شهروندان و ده ها نمونه دیگر از این فعالیت ها، بیانگر تصمیم قاطع شهرداری های کلانشهرهای کشور در ورود به ساختار اساسی نظام اجتماعی و تحقق اهداف مورد نظر جامعه است.
لیکن تشریح این اقدامات و فرآیندها جز به مدد جایگاه موثر و بی بدیل رسانه، که با کاهش چشمگیر هزینه ها، افزایش سطح رضایت مندی و مشارکت شهروندان در اداره شهر را به همراه دارد، میسر نخواهد بود.
امروزه مدیریت تمامی کلان شهرهای کشور حداقل یک نشریه تولید و چهار کلان شهر نیز با هدف تبیین تخصصی فعالیت ها و ماموریت های مدیریت شهری، صاحب روزنامه هستند. شهرداری کلان شهر تهران، ارگانی است که با برخورداری از ۲۰ رسانه تخصصی در مجموعه همشهری و بهره گیری از بیش از ۸۰ رسانه هوادار در حوزه اطلاع رسانی پیش تاز بوده و به دلیل وجود درک صحیح از نقش رسانه، همچنان به دنبال ایجاد شبکه های اجتماعی و جذب بیش از چهار هزار وبلاگ و وب سایت است. همچنین شهرداری اصفهان با راه اندازی خبرگزای ایمنا، روزنامه اصفهان زیبا و ایجاد استودیوی رادیو و تلویزیونی جایگاه خود را در حکم یک رسانه فراگیر پیدا کرده است.
شهرداری مشهد نیز در سال جاری با اهتمام به موضوع فوق، مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان را برای واحد روابط عمومی در نظر گرفته که این رقم، معادل ۴۰ برابر بودجه روابط عمومی شهرداری کرج به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان است. این در حالیست که از نظر قیاسی، درآمد و ساختار این نهاد با شهرداری کلان شهر کرج دارای مشابهت های بسیاری می باشد.
این اختلاف فاحش حکایت از عدم فراهم بودن بسترهای موفقیت روابط عمومی در این کلان شهر دارد. چنان که به نظر می رسد عواملی همچون طرز تلقی و میزان حمایت مدیران ارشد، تعریف جایگاه سازمانی مناسب، بهره مندی از منابع و امکانات، تعریف برنامه های هدفمند و وجود کارشناسان خبره و نیروهای توانمند شاغل در این حوزه، موفقیت و شیوه صحیح جهت دهی به افکار عمومی را به همراه دارد.
با توجه به این مهم، به نظر می رسد فعالان رسانه ای این کلان شهر نتوانسته اند رویکرد حرفه ای را جایگزین عملکرد جانبدارانه یا تخریب گرایانه کنند. خالی بودن جایگاه نقد و تحلیل کارشناسانه و تخصصی در این حوزه همچنین سبب شده است که اقدامات فعالان رسانه ای به صورتی یک سویه انجام پذیرد، لیکن این امر به هیچ روی نافی نقش بی بدیل اصحاب فرهیخته رسانه در جامعه شهری کرج نمی باشد؛ بستری که همچنان در عطش حرفه ای شدن برای تاثیرگذاری بیشتر و هدفمند به سر می برد.
ایجاد پایگاه خبری مدیریت شهری کرج اگرچه با هدف ایجاد زمینه ای برای تحول در حوزه اطلاع رسانی و تبیین رویکردی تخصصی به این عرصه در شهرداری کرج انجام گرفت، اما به رغم فعالیت های این مجموعه، ارتباط با افکار عمومی در این کلانشهر از روزمرگی و عوارض ناشی از آن در رنج است.
از این رو لازم است بستری فراهم شود تا کلانشهر کرج نیز هم سو با دیگر شهرهای کشور خود را با تغییرات ضروری و اساسی حوزه اطلاع رسانی برای اداره شهر هماهنگ کند چنان که تجربه دیگر شهرها نشان داده است سرمایه گذاری روی ارتباطات اجتماعی و مهندسی افکار عمومی ضمن کاهش قابل توجه هزینه ها، پویایی، رضایت مندی، نشاط شهری و افزایش جدی مشارکت های مردمی را به همراه خواهد داشت.

ا حمد خیری
مشاور رسانه ای شهردار کرج.



ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
مرتضی
یعنی میخوای بگی که تو شهرداری کرج هیچ خبری نیست بعید بدونم داداش .از دور که خیلی سرو صدا داره !اینطور نیست ؟
آخرین عناوین