تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱
plusresetminus
حزب الله :محمد حسین روشنک طی یاداشتی نوشت :از شروع کار دولت تدبیر و امید چند ماه مهم و با ارزش برای کشور گذشت، ایامی که پس از روی کار آمدن دولت اعتدال و ابلاغ مجوز مذاکره با غرب در موضوع هسته ای با نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری باعث شد نتایج خوبی به دست آید .
۰
کد مطلب : ۴۳۴۰۷
تـداوم حمــاسه سیـاسی و تحـقق حمــاسه اقتصـادی

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد حسین روشنک طی یاداشتی نوشت :
از شروع کار دولت تدبیر و امید چند ماه مهم و با ارزش برای کشور گذشت، ایامی که پس از روی کار آمدن دولت اعتدال و ابلاغ مجوز مذاکره با غرب در موضوع هسته ای با نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری باعث شد :
√ پس از گذشت سی و چند سال رئیس جمهـوری
آمریکا با رئیس جمهوری ایران اسلامی گفتگو داشته باشد .
√ مذاکرات هسته ای پس از حدود ده سال در ژنو به نتیجه نسبی برسند .
√ اکثر مدیران میانی و استانی دولت با گرایش اعتـدال مشخص و معرفی شوند .
√ بودجه کشور پس ازسالها درموقع مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود .
√ امید به کاهش تحریم ها ، مردم و فعـالین اقتصادی را در ایران و جهان خوشحـال کنـد .
√ کاهش نرخ دلار جلوی افزایش قیمت کالا و خدمات را گرفته و در مواردی افت قیمت ها را رقم بزند .
ماه هایی که برای کشور تاریخی و امید بخش بود، مقام معظم رهبری همچون همیشه در این ماه ها نیز تحولات را با دقت پیگیری و ضمن حمایت از دولت برخاسته از آرای ملت، مواردی که برای حفظ حقوق ایران اسلامی لازم بود تذکر دادند. سران قوا و دیگر ارکان نظام نیز به تبعیت از رای مردم و تایید رهبری از اقدامات دولت حمایت کردند لذا موفقیت های بزرگی برای کشور رقم خورد ، با این وجود ماه های سخت دیگری در حوزه های داخلی ،خارجی و بخصوص اقتصادی پیش روی دولت و بطور کلی ایران اسلامی قرار دارد که عبور از آن و تحقق کامل (( حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی )) به جز با حمایت رهبری و مسئولین نظام و صبر و مقاومت اقشار مختلف جامعه امکان پذیر نخواهد بود . باید از همان تجربه ای که ایرانیان در دوران دفاع مقدس پشت سر گذاشتند و به پیروزی رسیدند، استفاده شود .
با وجود موفقیت های چند ماه گذشته نظری به موضوعات و سختی های پیش رو از نگاه قلم و یک بازمانده دوران دفاع مقدس ممکن است برای بهره گیری از تجربه دفاع مقدس به قدر قطره ای از دریا مفید واقع شود ، این یادداشت تقدیم می شود .
حوزه مدیریت داخلی :
در این حوزه اگرچه به نظر می رسد روزهای سخت دولت تدبیر و امید در سازماندهی مدیریت داخلی رو به پایان است لاکن برای انتخاب استانداران و مدیران میانی که در اکثر استانها مدعیان زیادی داشته و دولت برای انتخاب مدیران مورد نظر خود تحت فشار مدعیان و افرادی که خود را ذیحق می دانند قرار داشته و دارد. همان فشارهایی که باعث شده پس از گذشت پنج ماه مدیریت بعضی از استانها از جمله خراسان رضوی پایتخت معنوی ایران اسلامی بلاتکلیف بماند و خسارت بسیار سنگینی به این استانها تحمیل شود و مردمی که اکثریت طرفدار دولت تدبیر و امید هستند همچنان در انتظار تعیین استاندار هم فکر دولت خود بمانند ، ضمن اینکه مدیران انتخاب شده در دیگر استانها نیز با مخالفت های خرد و کلان مواجه بوده که برای دولت ایجاد زحمت کرده و خواهد کرد . مقاومت دولت نیز که منتقد است مردمی که به تغییر دولت رای دادند حق دارند خواستار تغییر مسئولین محلی باشند ، بر مخالفت ها افزوده است.
قلم یادآور شد مشکل اساسی دولت در حوزه داخلی عدم قبول شکست توسط تندروی های طرفدار بعضی از رقبای دولت تدبیر و امید است ، این افراد که خود را اصل و هر رقیبی را بدلی می دانند و سال هاست تریبون های زیادی در اختیار داشته و هر کاری که می خواستند انجام می دادند، نمی خواهند بپذیرند ملت به تغییر رای داده و مقام معظم رهبری آن را تنفیذ نموده و تا زمانی که دولت تحت حمایت رهبری قرار داشته باشد از پشتیبانی اکثریت ملت برخوردار است. و تندرو ها راه به جایی نمی برند ضمن اینکه بعضی از همراهان دولت نیز خواسته و یا نا خواسته می خواهند نظر خود را در انتخاب مدیران به دولت تحمیل کنند و حاضر نبوده و نیستند دست دولت را در تصمیم گیری برای انتخاب مدیران باز بگذارند .
حوزه مدیریت خارجی :
به قلم گفتم در حوزه مدیریت خارجی با وجود اقدامات بازدارنده شدیدی که مخالفین مذاکرات و توافقات ژنو در داخل و خارج کشور دارند و برخورد ناجوانمردانه دولت مردان غربی که به اشتباه خود را پیروز جنگ تحریم ها می دانند ، کار دولت را برای تداوم بزرگترین موفقیت و دستاوردی که در چند ماهه شروع کار داشته دشوار کرده است، در این حوزه دولت باید بتواند خرابی های ایجاد شده بر اثر رفتارهای حساب نشده قبل را ترمیم و همزمان از حقوق ایران اسلامی دفاع کند و در عین حال با نرمش قهرمانانه توافقات ژنو را کامل کند . واقعا کار دشوار و سختی است صهیونیست ها و حامیانشان در دنیا و بعضی از رقبای تند روی دولت هر یک با اهداف جداگانه توافق هسته ای را به نفع خود ندانسته لذا از همه توان برای عدم موفقیت آن بهره می گیرند، دولت های غربی هم تحت تاثیر این شرایط زیاده خواهی می کنند ، دولت تدبیر وامید می بایست با روش های هوشمندانه و بکارگیری تدبیر برخاسته از اعتدال با استفاده از پشتیبانی مقام معظم رهبری و سران قوا و مقاومت ملت خسته شده از تندروی ها با مخالفین مقابله و مذاکرات را به نتیجه برساند ، البته دولت در ماه های گذشته نشان داده به خوبی می تواند از رهنمودهای رهبری و پشتیبانی مردم برای رسیدن به اهداف کشور استفاده کند و قادر به تدبیر است .
حوزه اقتصاد :
قلم نوشت در حوزه اقتصاد که بهانه این یادداشت است ، مسلما کار دولت به مراتب دشوار تر از سازماندهی مدیریتی داخلی و پیشبرد مذاکرات با غرب بوده و خواهد بود. دولت اقتصاد ورشکسته ای با تورم نزدیک به 50% و سقوط ارزش پول ملی تا کمتر از یک سوم و تنزل قدرت خرید حقوق بگیران ثابت به حدود یک چهارم ، را در شرایطی تحویل گرفت که تندروی و مدیریتهای غلط باعث شده بود ارتباط اقتصادی کشور با دنیای خارج در حداقل قابل تصور قرارداشته باشد و اکثر مسیر های تامین ارز و کالا و صادرات از بین رفته و دشمن خود را در شرایط غرور و فخر از پیروزی ظاهری در جنگ تحریم ها بداند، شرایطی که اقتصاد کشور را از هماهنگی و کنترل خارج و باعث شده بود مسئولین و کارشناسان اقتصادی دولت وقت با هدف جلوگیری از غرق شدن کامل اقتصاد کشور دست و پا بزنند، و ناخواسته به غرق شدن بیشتر اقتصاد کشور کمک کنند . در این وضعیت رییس جمهور که نابسامانی اقتصاد کشور را در این ابعاد نمی دانست در دوران انتخابات به مردم و فعالان اقتصادی قول بهبود سریع اقتصاد کشور را داد، لذا مردم که با هدف حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و رفع نابسامانی ها با شور در انتخابات مشارکت کرده و به دولت اعتدال رای دادند بعد از استقرار دولت تدبیر و امید بی صبرانه انتظار داشته و دارند تا اقدامی مناسب در جهت بهبود شرایط اقتصادی انجام شود . این انتظار بحق از طرف اقشار کم درآ مد و متوسط جامعه که در سالهای پایانی دولت دهم خرج و دخلشان کاملاً از کنترل خارج شده بود به شدت پیگیری می شود، این بخش عظیم جامعه معتقدند توقف روند رشد تورم و کاهش نسبی قیمت ها نتوانسته باعث ایجاد تعادل در دخل و خرجشان شود . لذا ضمن صبر و مقاومت و حمایت از دولت اعتدال همچنان در انتظار حماسه اقتصادی هستند و میدانند رسیدن به حماسه اقتصادی با توانمندیهای بالقوه ایران اسلامی دور از دسترس نیست .
به قلم گفتم آنچه در خصوص اقشار کم درآمد نوشتی به نوع دیگر نزد فعالان اقتصادی در بخشهای مختلف بخصوص تولید وصادرات نیز که به دلیل عواملی چون تحریم ها و اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها و واردات بی رویه کالای ساخته شده و دخالتهای خلاف قانون دولت در قیمت گذاری و ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای صادرات از شرایط عادی و اعتدال خارج و در مواردی به مرز نابودی و ورشکستگی رسیده بودند وجود دارند اینان نیز به امید حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی جامعه را همراهی کردند و به تغییر رای دادند ، این گروه علی رغم اینکه با اقتصاد آشنایی داشته و قبل از انتخابات و حماسه سیاسی پیش بینی می کردند که حداقل ده سال زمان برای ترمیم خرابی های ایجاد شده در بخش اقتصاد لازم است ، لیکن انتظار دارند دولت با حمایت رهبری و بهره گیری از امکانات بالقوه کشور حماسه اقتصادی را رقم زده و اقدامی بزرگ برای رونق کسب و کار و جلوگیری از وخیم تر شدن شرایط بنگاه های اقتصادی انجام دهد ، اما دولت تدبیر که می دانست کاهش نرخ تورم برای پاسخگویی به تقاضای اقشار کم در آمد نیازمند اتخاذ سیاستهای انقباضی و کاهش نقدینگی است اقشار کم درآمد را در الویت قرار داد و سیاست های انقباضی مالی را دنبال کرد، این اقدام اگر چه در کوتاه مدت رضایت نسبی زیان دیدگان از تورم را به دنبال دارد، لیکن با کمبود نقدینگی و کاهش تقاضا در بازار کسب و کار روزهای سخت دیگری برای فعالین اقتصادی رقم زده است ، روزهایی که حاصل بهم خوردن تعادل اقتصادی در کشور بر اثر اقدامات حساب نشده ی به ارث رسیده به دولت تدبیر و امید است ، این شرایط فقط با صبر و مقاومت برای تحقق حماسه اقتصادی قابل تغییر است .
قلم نوشت با وجود شرایطی که ذکر شد دولت در موعد مقرر بودجه سال 1393 را به صورت شفاف و واقعی بر اساس داشته های کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه داد امری که در سالهای اخیر بی سابقه بوده است و شاید بشود آن را بخش کوچکی از حماسه اقتصـادی دانست .
اما متاسفانه این اقدام به موقع دولت به دلایلی که گفته شد با گله و شکایت در بخش های مختلف مواجه گردید، تا آنجا که جمعی از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تهدید به استعفا کرده و جمعی دیگر با سوالات متعدد وزرای دولت را به مرز استیضاح رسانده تا شاید هدفشان تامین شود غافل از اینکه توازن خرج و دخل کشور بهم خورده و امکانات بالفعلی وجود ندارد که دولت بتواند همه نیازها را تامین کند . این جمع از نمایندگان بزرگوار اقدامی را که باید طی سالهای گذشته انجام میدادند تا اقتصاد به این شرایط دچار نمی شد اکنون میخواهند انجام دهند .
قلم اشاره کرد بودجه ارائه شده از طرف دولت که نه با اختیار بلکه با اجبار انقباضی و با کاهش در بخشهای مختلف تنظیم شده از یک طرف و رفتن آقای نهاوندیان از بخش خصوصی از طرف دیگرباعث شده در مجامع اقتصادی مانند اتاق بازرگانی نیز انتقاداتی نسبت به دولت ایجاد شود و فعالین اقتصادی با احتیاط از سیاست های اقتصادی دولتی که خود در روی کار آمدنش نقش فعال داشته اند دفاع کنند . البته رییس و اکثریت هیات نمایندگان همچنان حامی دولت هستند .
یادداشت که به اینجا رسید قلم نوشت تازه متوجه شدم آنچه روز یکشنبه 24/9/1392 در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دفاع از دولت تدبیر و امید بیان کردی چه دلیلی داشت آنچه گفته شد صحیح و با ارزش بود. درآن صحبتها مشکلاتی که در این یادداشت نوشتیم به اختصار گفته شد اما با اشاره به سخنرانی های نه چندان قبل رییس و اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی که میگفتند آنچه دولت دهم در اقتصاد کشور رقم زده است تا ده سال دیگر ترمیم نمیشود و مشکلات را متوجه دولت چند ماهه ندانسته و گفته شد حالا چگونه از دولت انتظار دارید در چند ماه خرابیها را ترمیم کند خرابیهایی که خود می گفتند تا ده سال دیگر ترمیم نمیشود ؟ چه به دولت رسیده که به استانها و فعالین اقتصادی نداده است ؟ دولت از کدام بخش بردارد و به بخش دیگر بدهد ؟ دولت صادقانه آنچه در اختیار داشته را در بودجه آورده حال نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی حق دارند از هر بخش و استانی که فکرمیکند اضافه دارد بردارند و به بخش و استان دیگری که میگویند کم دارند بدهندفعالین اقتصادی نیز بر اساس داشته های کشور در کمیسیون تلفیفق بودجه مجلس از خواسته های خود دفاع کنند .این دولت قانون گریز نیست ، مصوب مجلس اجرا میکند . البته همه جا کمبود هست و اضافه ای وجود ندارد حتی بودجه زیارت استان خراسان رضوی که متعلق به زائـرین تمام کشور است داده نشده و ظاهراً بودجه ای نیز نبوده که به بازسازی بافت فرسوده اطراف حـرم رضـوی اختصاص داده شود .
قلم نوشت در این یادداشت میخواهم ضمن درخواست از نخبگان و مردم و فعالین اقتصادی برای صبر و مقاومت و تدبیر تا رسیدن به حماسه اقتصادی به دولت تدبیر نیزیادآور شویم دقت داشته باشند تامین خواسته اقشار کم درآمد جامعه لازم است ، لیکن اگر با حمایت از تولید و اشتغال همراه نباشد ، تنها مسکنی برای امراض عفونی اقتصاد کشور بود که عمق عفونت را بیشتر میکند .
به قلم گفتم سر و سامان دادن به اقتصاد و کاهش واقعی تورم حمایت از اشتغال و تولید و صادرات را طلب می کند. واقعا شرایط حساس و مشکل است ، گذشتگان کاری کرده اند که امروز اگر به تولید و صادرات و اشتغال توجه شود تورم افزایش یافته و اقشار کم درآمد جامعه با مشکل مواجه میشود و اگر به کاهش تورم نگاه شود با کمبود نقدینگی تولید و اشتغال در مخاطره جدی قرار می گیرد . حل این کلاف سر در گم، به حمایت رهبری معظم انقلاب و همراهی نمایندگان محترم مجلس و مقاومت اقشار جامعه و برنامه ریزی اقتصاد دانان نیاز دارد البته ملت ایران در دفاع مقدس و رسیدن به قله های علمی ثابت کرده اند که شرایط سخت را به خوبی مدیریت و از آن عبور می کند . یقینا این ملت با حمایت از دولت تدبیر و امید همچنان که حماسه سیاسی رقم زد حماسه اقتصادی نیز رقم خواهد زد .

محمد حسین روشنک
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین