تاریخ انتشارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶
plusresetminus
حزب الله :بیکاری یکی از مشکلات مهم کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته و جنگ زده می باشد . بیکاری که بر اثر عدم توازن میان رشد جمعيت و نيروي مولد و ظرفيت هاي اشتغال زا می باشد ،امروزه يک مشکل جهاني است و حتي در کشورهاي صنعتي و توسعه يافته نيز هنوز يک مشکل عمده قلمداد مي شود.
۰
کد مطلب : ۳۵۰۱۶
عوامل بیکاری در ایران
بیکاری یکی از مشکلات مهم کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته و جنگ زده می باشد . بیکاری که بر اثر عدم توازن میان رشد جمعيت و نيروي مولد و ظرفيت هاي اشتغال زا می باشد ،امروزه يک مشکل جهاني است و حتي در کشورهاي صنعتي و توسعه يافته نيز هنوز يک مشکل عمده قلمداد مي شود.
حال ما می خواهیم بررسی کنیم عمده ترین مشکلات بر سر راه اشتغال نیروی کار کشورخصوصا جوانان چه می باشد. یکی از این مشکلات زراعت توسع نیافته در کشور می باشد،با وجود اینکه زراعت و کشاورزی اساس اقتصادی کشور است اما هنوز زراعت و کشاورزی از همان شیوه سنتی برای برداشت محصول و... به جای استفاده از سیستم های جدید و مکانیزه مراحل مختلف استفاده می کند.
به همین علت وبه دلیل سیستم آبیاری سنتی ما نتوانسته ایم از ظرفیت زمین های بایر کشور برای زراعت استفاده کنیم وآنها را زیر کشت قرار دهیم وهمچنین بسیاری از زمین هایی که در گذشته حاصل خیز بودند حالا خشک شده اند و همین علت کوچ بسیاری از روستائیان و کشاورزان به شهرها شده و باعث افزایش نرخ بیکاری در شهر های بزرگ شده است. يکي دیگر ازمشکلات اساسي در افزايش بيکاري، کمبود نيروي انساني غير حرفه اي است، یعنی در کشور ما در ميان تعداد مستعد به کار نيروي حرفه اي که آموزش هاي حرفه اي و فني را دیده باشند و در يک شغل خاص مهارت حاصل نموده باشند بسيار کم است. لذا نيروها ي کاري که هيچ مهارت فني و حرفه اي ندارند بیکار می مانند.
«یکی دیگر از عوامل رشد بیکاری رشد جمعیت در اوایل انقلاب و قطع برنامه های کنترل جمعیت و جنگ تحمیلی و اقتصاد متکی بر تک محصول بودن و وابستگی بیش از حد به در آمد های نفتی می باشد»
مشکل ديگر که در گسترش بیکاری نقش عمده دارد محدوديت تقاضا براي نيروي کار است که در کشور ما طي سالهاي اخير اين مشکل به صورت بسيار جدي مطرح گرديده است.
در گذشته مرجع اصلي استخدام و اشتغال دولت شمرده مي شد اما اکنون نيروي کار بيشتر به بازارهاي آزاد کار رو مي آورند و شرکت ها و صنايع توليدي خصوصی نيز از منابع اصلي اشتغال زا به حساب مي آيند، اما نبود امنیت باعث شده تا بسیاری ازسرمایه گذاران نتوانند به وضعیت موجود اعتماد نموده ودر عرصه های مورد علاقه شان سرمایه گذاری کنند. و همچنین این تغییر باعث انحلال يا خصوصي شدن تصدي هاي دولتي شده و موجب بيکاري يا تغيير در شيوه کاري اين موسسات توليدي شده است. و در کنار این مشکل شرايط سرمايه گذاری هاي خصوصي و نبودن شرکت هاي توليدي کلان و صنايع سنگين ميزان تقاضا براي نيروي کار را بسيار محدود ساخته است و در نتيجه درصد وجود افراد بیکار در جامه را بالا برده است.
مورد دیگر غیر تولیدی بودن ساختار اقتصادی کشور است ،از دیرباز نگرش کلی حاکم بر اقتصاد کشور همواره چیزی جز واسطه گری نبوده است. وجود چنین نگرشی همراه با درآمدهای نفتی باعث شده که اقتصاد ما به جای تولید محوری به سمت دلال محوری یا واسطه گری تمایل بیشتری پیدا کند.
بهره وری پایین عوامل تولید یکی دیگر از عوامل بیکاری در ایران می باشد این علت و نیز کاهش شاخص مربوط به آن طی چند دهه اخیر، موجب شده است تا استفاده بهتر وبیشتر از امکانات محدود کشور و دستیابی به رشد و رفاه بالاتر با صرف منافع موجود میسر نگردد و علاوه بر آن سرمایه گذاری و اشتغال کاهش یابد. طبق گزارش های سازمان بین المللی کار بهره وری کارگران ایرانی حدود یک هشتم بهره وری کارگران آمریکایی، ژاپنی و اروپایی است. این میزان بهره وری باعث گسترش ذهنیت عدم مسئولیت پذیری در حوزه های مختلف شده است.
ارائه راهکار برای رفع بیکاری:
برای رفع مشکل بیکاری راه حل های زیر پیشنهاد میگردد که به اختصار هر کدام را توضیح می دهیم: راه حل اول افزایش ساخت مسکن می باشد، زیرا ساخت مسکن سبب ایجاد مشاغل متنوع می شود.چنانچه این امر مورد توجه قرار بگیرد نه تنها نیاز اصلی اکثر جوانان که نیاز به مسکن است را تامین می کند ازطرفی سبب ایجاد مشاغل متعدد گشته و همچنین کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ هم می توانند از ان بهره بگیرند.
راه حل دوم توسعه جهانگردی و گردشگری با توجه به اینکه کشور ما از جاذبه های گردشگری
فراوان برخوردار است با توجه بیشتر به این بخش می توان از این طریق باعث ایجاد شغل های جدید در جامعه شد.
راه حل سوم توسعه فعالیت های عمرانی
راه حل چهارم اصلاح قوانین کار در کشور مسأله ای که در مورد قوانین مربوط به کار ایران معروف است، گذاشتن بارهای زیاد برای کارفرمایان است. مثلاً قوانین، دست کارفرمایان را در خصوص اخراج کارکنان و تعدیل نیروی کار با تغییر تکنولوژی بسته است و امنیت کا ذب برای کارگران به وجود آمده که کارگری می تواند بدون انجام کارهای محوله همچنان به شغل خود ادامه دهد در حالی که بازدهی او پائین است. بنابراین با توجه به این شرایط، هزینه های کارنکردن و عدم مهارت نیروی استخدامی را کارفرما می پردازد در حالی که در کشورهای پیشرفته، دولت اینگونه هزینه ها را می پردازد تا کارفرمایان متضرر نشوند. بنابراین اصلاح قوانین موجود و کاستن از هزینه های کارفرمایان، موجب افزایش سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال خواهد شد.
راه حل پنجم توسعه فعالیت های تکنولوژی اطلاعات توسعه فعالیت های IT در کشور سبب به کارگیری نیروهای جوان و بااستعداد کشور می شود وسبب اشتغال زایی و همچنین موجب ارز آوری فابل ملاحظه ای می شود.
راه حل ششم جلوگیری از قاچاق کالاها قاچاق کالا سبب می شود بسیاری از شرکت های تولیدی ورشکست شده و بسیاری از کارکنان آنها بیکار شوند جلوگیری از قاچاق و حمایت از کالای ایرانی سبب اشتغال زایی شده و از بیکاری جلوگیری می کند.
راه حل هفتم حمایت از کارافرینی و کار آفرینان این راهکارکه اینجانب نیز با توجه به اطلاعات خود آن را پیشنهاد می کنم می تواند در اشتغال زایی بسیار موثر باشد. حمایت از جوانان ایرانی و استعداد آنهادر زمینه های مختلف اعم از علمی و هنری باعث می شود آنها به خود باوری رسیده و بخش عمده ای از نیروی جوان و فعال ازبیکاری رهایی یابند.
پیشنهادی که در این زمینه برای حمایت ارائه می شود انواع کمک های دولتی نظیر وام به جوانان هنرمند مخترعین و کسانی که استعداد دارند و صاحب ایده های جدید می باشند.
راه حل هشتم این راه حل که کاملا ابداعی اینجانب می باشد این است که دولت میتواند یک مرکزی تحت عنوانی مثلا :"کشف استعدادها و حمایت از مبتکرین وخلاقان" ایجاد کند که در آن متخصصین در امور مختلف حضور داشته باشند و جوانانی که صاحب ایده جدید،هنری منحصر به فرد،مبتکرین،مخترعین، وحتی جوانای که برای دولت دارای پیشنهادهای جدید هستند به این مکان مراجعه کرده و هیات متخصص پس از بررسی میزان توانایی این جوانان انواع کمک های دولت از قبیل اعطای وام ویا حتی استخدادم آنها در مراکزی که به آنها نیاز است از آنها حمایت کنند.
همچنین این جوانان می توانند به استخدام دولت در بیایند از دولت حقوق دریافت کرده و فقط ایده های جدید بدهند و دولت تماما از انها حمایت کند. همچنین دولت می تواند برای هر صنفی مراکزی را ایجاد کند که این افراد با استعداد مسئول آن باشند و برای خود گروهی مرتبط با ایده خود از افراد مختلف و با استعداد شبیه خود تشکیل بدهند و در ان مرکز به کار و فعالیت و ایجاد پروژه های مختلف بپردازند و از دولت کمک هزینه بگیرند و حتی به استخدام دولت درآیند و حقوق دریافت کنند.
اصغر كردعليوند
محقق و مدرس دانشگاه

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین