تاریخ انتشارجمعه ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
plusresetminus
خودروي «دنا» از سري محصولات برند ايران خودرو است كه نسبت به محصولات قبلي لوكس تر بوده و از نظر استايل ظاهري و امكانات و تجهيزات نسبت به ديگر محصولات برتري دارد.
۰
کد مطلب : ۲۶۲۵۷
۶۴ ربات بدنه «دنا» را مي سازد
موتور «دنا» از نوع موتور ملي با مصرف سوخت پايين و آلايندگي مطابق با استانداردهاي يورو ۴ است. همچنين كليه استانداردهاي ايمني روز اروپا در اين خودرو پيش‌بيني شده است.
استفاده از توان داخلي در كليه مراحل طراحي تا توليد اين محصول ويژگي مهم اين پروژه است. گروه صنعتي ايران خودرو به حدي از بلوغ سازماني دست يافته كه بدون استفاده از همكار خارجي توانسته خودرويي را طراحي و به توليد برساند.
تجهيز و راه‌اندازي خط بدنه‌سازي بيش‌ترين وزن كاري را در فرآيند توليد «دنا» به خود اختصاص داده است. نصب تجهيزات توليد «دنا» در مراحل پاياني است و طبق برنامه زمان‌بندي، توليد تجاري اين خودرو از ابتداي دي ماه سال جاري آغاز خواهد شد.
روند كار در سالن‌ها
سيد احمد حاجي خليلي مدير مهندسي سواري سازي ايران خودرو درخصوص تغييرات اعمال شده در سالن‌هاي توليد اظهار داشت: با انتقال توليد خودروهاي ۴۰۵ و پارس به سالن بدنه ۴، سالن بدنه شاتل (چهاركاره) براي توليد خودروي دنا تعيين شده است. وي به كاهش هزينه قابل توجهي كه حاصل تلاش كاركنان اين مجموعه است اشاره كرد و گفت: بخشي از تجهيزات بدنه سازي كه قبلا در خط بدنه سازي چهاركاره مورد استفاده قرار مي‌گرفت بازسازي و بهبود داده شده و از آن در توليد خودروي جديد بهره برداري خواهد شد كه اين اقدام صرفه جويي بالايي را براي ايران خودرو به همراه دارد.
حاجي خليلي به تغييرات اعمال شده در سالن رنگ ۱ اشاره كرد و افزود: جيگ و قلاب‌هايي كه در قطعات متحرك مانند درها (چهار در خودرو، در صندوق و موتور) مورد استفاده قرار مي‌گيرد، براي اجراي فرآيند رنگ دنا طراحي و ساخته شده است.
وي گفت: همچنين تغييراتي در خطوط پاشش اتوماتيك و رباتيك رنگ اعمال شده كه بيش‌تر آن به صورت به روزآوري نرم افزار بوده است. حاجي خليلي تاكيد كرد:‌ اعمال تغييرات فني سخت افزاري و نرم افزاري با محوريت سواري‌سازي و پشتيباني پروژه صنعتي سازي انجام شده است. به گفته وي توليد آزمايشي دنا درسالن رنگ انجام شده و اين سالن آماده توليد تجاري محصول است.
تغييرات تكنيكال در خطوط توليد
مديرمهندسي سواري‌سازي درباره سطح اتوماسيون صنعتي خطوط توليد گفت: تجربه اي كه كاركنان سواري‌سازي در پروژه‌هاي قبلي كسب كرده اند در پروژه دنا مورد استفاده قرار گرفته است.
وي گفت:‌ با تكيه بر اين تجارب، بخش مهمي از تجهيزات توليدي سالن بدنه كه نياز به بازسازي داشت، توسط كارشناسان و تكنيسين‌هاي سواري‌سازي انجام و بخشي ديگر كه نياز به نوسازي داشت توسط شركت تام انجام شد. حاجي خليلي ادامه داد: از ابتداي سال ۹۱ كه اجراي پروژه در سواري‌سازي آغاز شد، بيش از ۵۰ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.
وي ميزان اتوماسيون صنعتي خط توليد بدنه را با اختصاص ۶۴ دستگاه ربات، بالغ بر ۶۰ درصد اعلام و خاطرنشان كرد: با اين اقدام كيفيت محصول به ميزان بالايي تضمين خواهد شد و خطاهاي ناشي از فرآيند توليد دستي كاهش خواهد يافت.
حاجي خليلي موضوع ارگونومي و ايمني براي كاركنان خطوط توليد را يكي ديگر از معيارهاي استفاده از اتوماسيون صنعتي دانست و تصريح كرد: در مواردي كه دستي بودن فرآيند سلامت كاركنان را به مخاطره مي‌انداخت از اتوماسيون صنعتي استفاده شده است.
حاجي خليلي افزود‌:‌ خط توليد دنا در مقايسه با ساير خطوط توليد ايران خودرو داراي سطح اتوماسيون متوسط رو به بالايي است.
اتوماسيون صنعتي؛ يك انتخاب
حاجي خليلي درباره استاندارد استفاده از اتوماسيون صنعتي گفت: سطح اتوماسيون صنعتي در خودروسازي از استاندارد خاصي پيروي نمي كند و صرفا يك انتخاب است. وي افزود: ممكن است سالن بدنه‌سازي در يك شرکت كاملا صنعتي و رباتيك باشد و در مقابل شرکت ديگري ميزان كمي از اتوماسيون صنعتي را به كار برد. اين تصميم مديريت شرکت است كه براي ايجاد موازنه بين هزينه نيروي انساني و سطح اتوماسيون صنعتي و مسايل ارگونومي و زيست محيطي روشی اتخاذ مي‌كند كه در اين بين كيفيت محصول نيز به عنوان يكي از مولفه‌هاي مهم مورد توجه خواهد بود.
يادگيري در طي اجراي پروژه
حاجي خليلي درباره منافع اجراي پروژه توسط كاركنان گفت: علاوه بر صرفه جويي‌هاي بودجه اي، صرفه جويي بالايي در زمان نيز روي داده است. همچنين مشاركت در اجراي پروژه توليد دنا توسط نيروهاي داخلي موجب افزايش دانش فني و مهارت تيم سواري‌سازي مي‌شود.
وي گفت: با افزايش دانش و تجربه تيم سواري‌سازي و بهره برداري از آن در پروژه‌هاي آتي، صرفه جويي بودجه اي و اجراي به موقع و با كيفيت مطلوب نصيب شركت خواهد شد. به گفته حاجي خليلي ميزان ريالي صرفه جويي در اين پروژه بعد از اتمام و محاسبه به صورت دقيق اطلاع‌رساني خواهد شد.
استفاده از موتور ملي
مدير مهندسي سواري‌سازي با اشاره به استفاده از موتور ملي در خودروی دنا گفت: با توجه به تجربه استفاده از موتور ملي در قواي محركه خودروهاي خانواده سمند، تغييرات فرآيندي در سالن مونتاژ ۲ چندان محسوس نبوده و در اين خصوص دانش فني و مهارت فرآيندهاي مرتبط با اين نوع قواي محركه موجود و قابل بهره‌برداري است.
ظرفيت توليد خطوط
حاجي خليلي درباره ظرفيت توليد دنا اظهار داشت: ظرفيت توليد براساس برنامه‌هاي استراتژيك شركت و نياز بازار مشخص مي‌شود. وي افزود:‌ با به كار گيري سه شيفت كاري در خطوط توليد اين خودرو با توليد ۲۵ دستگاه در ساعت، تيراژ توليد به ميزان ۱۲۰ هزار دستگاه سالانه قابل افزايش است. به گفته وي در صورت نياز، قابليت افزايش بهره‌وري و ظرفيت توليد اين خودرو وجود خواهد داشت.
درباره پروژه دنا
مدير مهندسي سواري‌سازي در خصوص اجراي پروژه طراحي و توليد دنا اظهار داشت: در اين پروژه بخش‌هاي مختلفي در گروه صنعتي ايران خودرو به عنوان متولي و دست اندركار بخش‌هاي مرتبط در پروژه مشاركت كرده اند. مركز تحقيقات، مركز مهندسي، معاونت كيفيت، معاونت استراتژي، معاونت سيستم جامع توليد، معاونت توليد قطعات پرسي، شركت تام، شركت ساپكو و مجموعه سواري‌سازي، مهم‌ترين بخش‌هاي مرتبط با اين پروژه بوده است. مجموعه سواري‌سازي بهره‌بردار اين پروژه محسوب مي‌شود. حاجي خليلي افزود: درعين حال كه تفكيك وظايف به صورت كامل صورت گرفته اما همدلي همكاران پروژه در پيشرفت آن تاثير بسزايي داشته است، به گونه‌اي كه شرايط اجرا در هر مرحله پيش از موعد مقرر فراهم شده است.
وي با اشاره به استقرار سيستم‌هاي كيفي در مراحل مختلف توليد اظهار اميدواري كرد: با ارايه محصول به روز و با كيفيت و ايمني بالا، ايران خودرو بتواند بيش از پيش به منظور افزايش رضايت مشتريان گام بردارد. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین