تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
plusresetminus
حزب الله :مقام معظم رهبری در سخنرانی اول سال ۱۳۹۲ در مشهد مقدس دلسوزانه فرمودند: این اشکال است که وابسته ی به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم.
۰
کد مطلب : ۱۹۲۲۹
شاه کلید تامین ارز بدون فروش نفت همچنان نیازمند حمایت
سال ها حمایت مقام معظم رهبری و تلاش همه نظام (( دولت، مجلس ، قوه ی قضائیه و بخش خصوصی ))باعث شکوفایی صادرات غیر نفتی و جایگزینی بخش بزرگی از درآمد نفت گردیده. امری که امروز تا اندازه ای نیاز ارزی کشور را محقق نموده است. تا همین چند ماه قبل حمایت ها از صادرات بیش از پیش نمود داشت. اما در چند ماه اخیر که از یک طرف تحریم های سنگین استکبار جهانی و از طرف دیگر مدیریت های ناصحیح اقتصادی اختلال در امر تولید و تجارت و مهمتر از آن تامین کالاهای مورد نیاز مردم ایجاد نموده. صادرات با کم توجهی و بی مهری برخی از مدیران اجرایی مواجه گردیده به طوری که هر روز شاهد تصمیمات و بخشنامه های محدودکننده صادرات هستیم، یک روز مشوق های صادراتی حذف می شود و مطالبات چند سال قبل صادرکنندگان پرداخت نمی شود، روز دیگر تسهیلات بانکی به صادرکنندگان تعلق نمی گیرد. و یا سود بیشتری از آن ها درخواست می شود و روز بعد سازمان امور مالیاتی بدون توجه به قانون برنامه پنجم درخواست مالیات از صادرکنندگان می کند و یا تعهد نامه ارزی طراحی و آن راناقص و به زیان صادرکننده اجرا میکنند. ضمن اینکه هیچ کس به فریاد فعالین اقتصادی در خصوص نبود امکانات حمل کالاهای صادراتی به خصوص واگن قطار توجه نمی کند، مهم تر از آن نمایندگان محترم مجلس تحت تاثیر جو ایجاد شده در طرح ها و قوانین به حمایت از صادرات غیر نفتی کم رنگ نگاه می کنند.
بدون اینکه توجه داشته باشند صادرات تامین کننده بخش مهمی از ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه کارخانجات و موتور محرک تولید و اشتغال کشور است.
قلم که یادداشت را می نوشت، اضافه کرد مقام معظم رهبری در سخنرانی اول سال ۱۳۹۲ در مشهد مقدس دلسوزانه فرمودند: (( این اشکال است که وابسته ی به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولت های ما در برنامه های اساسی خودشان این را بگنجانند. من هفده، هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم در چاه های نفت را ببندیم.))
متاسفانه آنان که به صادرات توجه ندارند یا نمی دانند و یا نمی خواهند بدانند سخن و اهداف مقام معظم رهبری در خصوص رهایی اقتصاد کشور از ارز نفتی نیاز دیروز، امروز و فردای کشور است این مهم زمانی محقق می شود که صادرات پایدار غیر نفتی توسعه یابد. توسعه صادرات با تصمیمات آنی و بخشنامه های بازدارنده هماهنگی ندارد.
قلم نوشت: اگر رهنمود های رهبری و دست آورد سال ها حمایت از صادرات همچنان سر لوحه قوانین و بخشنامه ها قرار گیرد و همانند بیدی نباشیم که با یک نسیم بلرزیم و فوری با صدور بخشنامه های غیر کارشناسی و غیر تخصصی و در موارد غیر قانونی تصمیمات و سیاست های خوب رهبری و کلیات نظام در امر صادرات را بر باد دهیم نیاز ارزی کشور بدون نفت تامین می شود.
به او گفتم رهبر معظم انقلاب به خوبی عنایت داشته و دارند که فعالین اقتصادی و صادرکنندگان افسران و سربازان نظام هستند اینان می توانند مواد اولیه تولید را با ارز حاصل از صادرات تامین کنند تا به تدریج وابستگی به فروش نفت خام نداشته باشیم.
قلم در پایان اضافه کرد واقعیت را باید پذیرفت همین پیر استعمار انگلیس و یا ترکیه حزب بادی و نیز بسیاری از کشور های دیگر بدون تکیه بر درآمد نفت و فقط با تکیه بر تجارت اقتصاد و تولیدشان را رونق بخشیده اند، چرا ملتی که تجربه هشت سال مقاومت جانانه در دفاع مقدس و نزدیک ۳۵ سال مقاومت در مقابل تحریم های استکبار جهانی را در کارنامه دارد نتواند ارز مورد نیاز کشور را با کم مصرف کردن و توسعه صادرات پایدار غیر نفتی تامین کند؟

محمد حسین روشنک -عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین