تاریخ انتشاريکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
plusresetminus
حزب الله:دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، زادروز قیصر امین‌پور است؛ شاعری که از رشته‌های دامپزشکی و علوم اجتماعی انصراف داد و در نهایت در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دکترا گرفت.
۰
کد مطلب : ۱۸۶۰۹
قیصر امین‌پور؛ از دامپزشکی تا ادبیات
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حــــزب الله ، قیصر امین‌پور از مؤسسان حوزه‌ی هنری و دفتر شعر جوان بوده و شعرهایش بین مردم جایگاه یافته است. بعضی از آثارش در کتاب‌های درسی مدرسه‌ها آمده و بعضی دیگر را نوجوان‌ها در گوشه‌ی دفترشان می‌نویسند، شعرهای دیگرش متن پیامک‌های عاشقانه را تشکیل داده‌اند یا روی بیلبوردهای تبلیغاتی خیابان‌ها نقش بسته‌اند، گاه‌گاهی هم مجریان رادیو و تلویزیون ابتدا یا انتهای برنامه‌های‌شان را به خواندن آثار او اختصاص می‌دهند.

قیصر امین‌پور با شعرهایش مردم را چه در فقر و درد و چه در دوران هشت‌ساله‌ی دفاع مقدس همراهی کرده است.

قیصر اهل جنوب بود؛ دوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۸ در گُتوَند، شهر بختیاری‌نشین استان خوزستان متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زادگاهش، دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان را در دزفول ادامه داد. در سال ۱۳۵۷ در رشته‌ی دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ‌اما یک سال بعد، از این رشته انصراف داد و به دانشکده‌ی علوم اجتماعی همین دانشگاه رفت، ولی قرار نبود در این دانشکده هم ماندگار شود.

امین‌پور در سال ۱۳۵۸ با گروه تشکیل‌دهنده‌ی حلقه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی همکاری کرد؛ این گروه همان بنیان‌گذاران جوان حوزه‌ی هنری بودند. این شاعر در سال ۱۳۶۶ به‌همراه بسیاری از هم‌دوره‌یی‌هایش، از حوزه‌ی هنری خارج شد. او در شکل‌گیری دفتر شعر جوان در سال ۱۳۶۸ هم نقش داشت.

در سال ۱۳۶۳ مجددا رشته‌ی تحصیلی خود را تغییر داد و تحصیل در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران را آغاز کرد، در سال ۱۳۶۹ وارد دوره‌ی دکترای این رشته شد و در سال ۱۳۷۶ از رساله‌ی خود با عنوان «سنت‌ و نوآوری در شعر معاصر» با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد. این رساله در سال ۱۳۸۳ در قالب کتابی با همین عنوان منتشر شد.

در کارنامه‌ی علمی قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه الزهرا (س)، تدریس در دانشگاه تهران و عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز ثبت شده است. دبیری شعر هفته‌نامه‌ی سروش و سردبیری ماهنامه‌ی ادبی - هنری سروش نوجوان نیز از فعالیت‌های مطبوعاتی اوست.

«تنفس صبح» و «در کوچه‌ی آفتاب»، «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» از مجموعه‌های شعر این شاعر هستند. «گزینه‌ی اشعار» قیصر امین‌پور نیز در سال ۱۳۷۸ منتشر شد. همچنین «توفان در پرانتز» (نثر ادبی)، «سنت و نوآوری در شعر معاصر» و «شعر و کودکی» از دیگر آثار این شاعر هستند. او «منظومه‌ی ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»، «بی‌بال پریدن» و «به‌قول پرستو» را هم برای نوجوانان خلق کرده است.

قیصر امین‌پور بامداد هشتم آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ در سن ۴۸ سالگی درگذشت و در زادگاهش گُتوَند به خاک سپرده شد.

در سال ۱۳۸۹ مصادف با سومین سالگرد درگذشت این شاعر و پژوهشگر، از بنای آرامگاه او رونمایی شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین