تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
plusresetminus
حزب الله نیوز:برج‌ها هر روز سایه‌های خود را بیشتر بر سنگ فرش‌های اصفهان پهن می‌کنند و این کهن شهر قد بلندتر از روز قبل می‌شود در این بین خانه‌ها و بناهایی که میراث گذشتگان است در میان این ساختمان‌های نوپا پنهان می‌شود و آسمان اصفهان رنگ می‌بازد.
۰
کد مطلب : ۱۴۵۶۸
اصفهان زیر سایه برج‌ها...
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه حد فاصل بین نمای ساختمان اعم از عناصر طبیعی و مصنوعی با آسمان را خط آسمان تعریف می‌کنند، گفت: مدیران شهری توجهی به زیبایی منظر شهری اصفهان در بحث ساخت و سازها ندارند و بیشترین تمرکز آن‌ها بر جنبه حقوقی ساخت و سازهاست.

محمود قلعه‌نویی  با بیان اینکه رعایت خط آسمان در بافت تاریخی نوعی احترام گذاشتن به این مناطق است، ادامه داد: اگرچه خط آسمان در شهرهای تاریخی و مدرن تفاوت زیادی ندارد اما باید در نظر داشت که رعایت خط آسمان در بافت تاریخی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قلعه‌نویی با بیان اینکه ساخت و سازها در اطراف بافت مرکزی شهر اصفهان باید با حساسیت بیشتری دنبال شود،‌ تصریح کرد: احداث ارگ جهان نما در محدوده مرکزی شهر اصفهان نوعی گستاخی به خط آسمان بافت تاریخی اصفهان است و چنانچه ناظری در هسته مرکزی شهر خط آسمان را دنبال کند در بین بافت تاریخی زیبای شهر اصفهان همچون گنبد مسجد امام(ره) و گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به ساختمان نوپای ارگ جهان نما برخورد می‌کند که چهره بافت تاریخی اصفهان را مخدوش کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهر اصفهان نسبت به بافت تاریخی به سه قسمت هسته مرکزی، میانی و حاشیه شهر تقسیم‌بندی شده است، افزود: رعایت خط آسمان در هسته مرکزی شهر اصفهان به دلیل وجود بافت تاریخی در این محدوده از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

ساخت و سازهای غیراصولی مناظر زیبای شهر را نابود می‌کند

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر اینکه مسؤولان شهری اصفهان باید حساسیت خود را نسبت به رعایت ضوابط ساخت و ساز و به ویژه خط آسمان بیشتر کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ضوابط خوبی برای ساخت و ساز شهری تعریف شده است، اما این ضوابط از سوی مسؤولان شهری رعایت نمی‌شود.

قلعه‌نویی با بیان اینکه مسؤولان شهری توجه زیادی به رعایت زیبایی منظر شهری ندارند، گفت: بیشترین حساسیت شهرداری بر روی ساخت و سازهای انجام شده در اصفهان جنبه حقوقی دارد.

وی با بیان اینکه خط آسمان یکی از اصول زیبایی منظر شهری است، افزود: حریم نور و سایه و حق محرمیت از دیگر ضوابط اصول زیبایی منظر شهری است.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه اصفهان علاوه بر مناظر تاریخی مناظر ارزشمندی نیز دارد، افزود: متاسفانه ساخت و سازها در اطراف مناظر طبیعی شهر اصفهان بدون مراعات انجام می‌شود و شهرداری توجهی به منظر زیبایی شهر اصفهان ندارد.

قلعه‌نویی با تاکید بر اینکه مناطق اطراف مناظر طبیعی شهر اصفهان جمعیت پذیر است، ادامه داد: متاسفانه ساخت و سازهای غیر اصولی در اطراف مناظر طبیعی شهر اصفهان مناظر زیبای شهر اصفهان را به نابودی خواهد کشاند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین