تاریخ انتشارجمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۴
plusresetminus
"کنترل و حفظ ارزش پول ملی کشور"یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی است. "حفظ ارزش پول ملی" و "بالا نگه داشتن ارزش پول ملی" هر دو از مقوله‌های مهم اقتصادی است که تاثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشور دارد.
۰
کد مطلب : ۱۳۷۳۲
حذف چهار صفر،ارزش پول ملی را بازمی گرداند؟
 طبیعی است، وقتی‏ که ارزش پول ملّی یک کشور در مقابل ارزهای خارجی بالا نگه داشته شود کالاهای تولید داخل برای مصرف‌کنندگان خارجی گران‌تر خواهند شد.

هنوز از یادها نرفته است كه در اواخر سال ۹۰ ارزش پول ملی كشور با دلار ۱۵۰۰ تومانی سقوط بی سابقه ای را تجربه كرد.

حالا اما ارزش پول ملی، با گذشتن قیمت دلار از مرز ۳۰۰۰ تومان در سراشیبی سقوطی دیگر قرار دارد و میرود تا ركورد تاریخی بر جای بگذارد.

در نتیجه بروز این روند، قیمت کالاهای سرمایه‌ای و با دوام از جمله ارز و طلا و نیز سهام بالا می‌رود و بازار بیش از پیش حبابی خواهد بود و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این میان حفظ و بازگرداندن ارزش پول ملی یکی از دغدغه های اصلی سیاسیون و اقتصادی هاست و در همین راستا ماجرای حذف صفر از پول ملی برای بالا بردن ارزش آن بیشتر شده است.

ماجرای حذف صفر از پول ملی کشور داستان تازه‌ای نیست. موضوع حذف صفر از واحد پول ملی در ایران نخستین بار مرداد ماه سال ۱۳۸۵ توسط طهماسب مظاهری، رییس وقت بانک مرکزی ایران، و در پی انتشار چک پول‌های دو میلیون ریالی در کشور مطرح شد.

این طرح بنا به دستور رئیس دولت نهم این طرح در سال ۸۶ در بخش‌های تخصصی بانک مرکزی تحت بررسی قرار گرفت و قرار شد عملی شود و در این راستا اقداماتی از جمله تولید ایران چکهای ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی که سه صفر آن حذف شده بود، صورت گرفت. ایران چک‌هایی که بعضی از آن‌ها با یک تصمیم دیگر از چرخه اقتصادی کشور حذف شدند!

اوایل سال ۸۹بودکه محمود بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی از اجرای این طرح بعد از طرح تحول اقتصادی دولت خبر داد.
طرحی که هنوز از اجرایی شدن آن خبری نیست و دولت و مجلس را به خود مشغول کرده تا زمان اجرایی شدن آن را تعیین کنند.با این وجود حالا در بحبوحه بحران اقتصادی در کشور، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ۴ صفر از پول ملی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است.

در تازه ترین اظهارات دولتی ها درباره حذف صفرها از پول ملی، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از نهایی شدن لایحه حذف چهار صفر در این بانک‌ و آغاز بررسی ‌های جدی در دولت خبر داده و گفته: احتمالاً سال آینده این لایحه به مجلس ارسال خواهد شد.

ابوالفضل اکرمی با تأکید براینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ادامه داده: بانک مرکزی لایحه اصلاح پول ملی را مدت‌هاست به دولت ارسال کرده و درعین حال باتوجه به اخبار رسیده بنظر می‌رسد بررسی این لایحه در دولت فعال شده است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه طرح اصلاح پول ملی بطور کامل تمام شده و مطالعات لازم نیز در این خصوص انجام شده است،‌ افزود: تغییرات جدیدی در طرح مذکور اعمال نشده و با همان محوریت حذف چهار صفر طرح اصلاح پول ملی در دولت در دست بررسی است.

اکرمی در ادامه درباره انتخاب نام واحد پول جدید، گفت: هنوز اسم پول جدید انتخاب نشده است؛ البته جمع‌بندی در این خصوص انجام شده ولی تصمیم نهایی با مقامات مربوطه است تا به این ترتیب احتمال حذف ۴ صفر از پول ملی جدی تر شود.

این در حالی است که بانک مرکزی از ماه‌ها پیش، مشغول رایزنی برای انتخاب نام جدید پول کشور با استفاده از نظر مردم بود و رای گیری برای انتخاب نام پول بدون ۴ صفر را آغاز کرده بود.

در هر حال هر چند شاید حذف صفر از پول ملی ، ارزش پول کشور را بالا ببرد اما بنا بر آنچه که تجربه‌های جهانی نشان داده است، افزایش یا کاهش صفر‌ها به تنهایی عامل بی‌ارزشی پول ملی یا افزایش و کاهش قدرت خرید مردم نیست واین امر به تنهایی نمی‌تواند در نرخ تورم موثر باشد بلکه فرایند پیچیده اقتصاد کشور، با رشد اقتصادی وارزشمند شدن واحد پولی کشور، ارزشمند می‌شود و در این صورت نیازی به حذف صفر از پول ملی نیست.

گفتنی است، مخالفان حذف صفر از پول ملی معتقدند حذف صفر‌ها نه تنها موجب کاهش تورم نمی‌شود، بلکه ممکن است حتی به تورم دامن هم بزند.

کار‌شناسان اقتصادی مخالف معتقدند که حذف صفر‌ها به بروز مشکلاتی منجر می‌شود و عملا کاهش تعداد صفرهای اسکناس‌ها با ارزش گذاری پول ملی بی‌ربط است و در واقع این سیاست فقط مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
منبع : شفاف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین