تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲
plusresetminus
دوشنبه شب بزرگان فوتبال دنیا در زوریخ جمع شدند تا شاهد معرفی بهترین بازیکن سال ۲۰۱۲ باشند.
۰
کد مطلب : ۱۲۱۸۹
اولین توپ طلا به چه کسی رسید
 این مراسم ˈلیونل مسیˈ بازیکن آرژانتینی تیم بارسلونا در رقابت با هم تیمی اش ˈآندرس اینیستاˈ و ˈکریستیانو رونالدوˈ از رئال مادرید، برای چهارمین سال پیاپی انتخاب شد و جایزه توپ طلای فیفا (Ballon dˈOr) را یکبار دیگر در دستان خود لمس کرد.

شرکت آدیداس حامی مالی مسی هم یک جفت کفش طلا به او هدیه داد.

اما همه اینها با آنچه در اولین مراسم اهدای جایزه توپ طلا در سال ۱۹۵۶ روی داد خیلی فرق داشت. این جایزه در آن زمان توپ طلای اورپا بود و به بهترین بازیکن این قاره داده می شد.

استنلی ماتیوس نخستین برنده این توپ هم بسیار متواضع تر از فوق ستاره های امروز بود اما از یک جهت با آنها شباهت داشت.

گفته می شود هر وقت او در مسابقه های خارج از خانه بازی می کرد حدود ۱۰ هزار نفر بیشتر به ورزشگاه ها می رفتند تا بازی او را از نزدیک تماشا کنند.

ستاره تیم های بلکپول و ملی انگلیس تا ۵۰ سالگی بازی کرد و گرچه لقب ˈجادوگر دریبلˈ را یدک می کشید اما زندگی اش بسیار معمولی تر از بیشتر فوتبالیست های امروزی بود.

او به خاطر دریبل های بی نقصش شهرت داشت. قدرتی که تا کنون رقیبی برای آن پیدا نشده است گرچه مسی و رونالدو تا حدی نزدیک شده اند.

ماتیوس در تولد ۱۷ سالگی اش با استوک سیتی قرارداد امضا کرد و در ۱۸ سالگی اولین بازی ملی خود را در مقابل ولز انجام داد. او در این بازی گل هم زد و در نهایت تا ۵۰ سالگی به فوتبال خود ادامه داد.

وی آخرین بازی ملی اش را در سال ۱۹۵۷ و در ۴۲ سالگی برابر دانمارک انجام داد. ماتیوس در مدت حضور خود در تیم ملی انگلیس ۱۱ گل برای این تیم به ثمر رساند.

ماتیوس ۱۴ سال در بلکپول بود و به قدری در فینال جام حذفی ۱۹۵۳ مقابل بولتون خوب بازی کرد که این دیدار را به اسم او ˈفینال ماتیوسˈ نامگذاری کردند.

ولی خود ماتیوس در زندگی نامه اش از این مسابقه به نام ˈفینال مورتنسن ˈ یاد کرده است. به احترام ˈاستان مورتنسنˈ که در جریان این مسابقه سه گل زد.

ماتیوس در تمام طول دوران حرفه ای خود حتی یک کارت زرد هم نگرفت و اولین فوتبالیستی است که در سال ۱۹۶۵ نشان شوالیه گرفت.

او در مجموع ۸۴ بار برای تیم ملی انگلیس و نزدیک به ۷۰۰ بار برای استوک سیتی و بلکپول بازی کرد.

ماتیوس در سال ۲۰۰۰ آنهم وقتی فقط سه هفته از جشن تولد ۸۵ سالگی اش گذشته بود، در گذشت و در سال ۲۰۰۲ به تالار مشاهیر فوتبال انگلیس پیوست.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین