تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
plusresetminus
حزب الله نیوز:در حالی که سالانه بیش از۶۰ میلیارد ریال صرف ایمن‌سازی جاده‌های استان کرمان می‌شود، اما این تجهیزات گران‌قیمت که وجود آن در کاهش آمار تصادفات مرگبار نقش بسزایی دارند، توسط عده‌ای سودجو مدام به سرقت رفته و تخریب می‌شوند؛ این امر دردسرهای زیادی را به بار آورده است.
۰
کد مطلب : ۱۰۶۶۹
سارقان در کمین جان مسافران...
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بحث تصادفات و فجایایی که سه عامل خودرو،‌ انسان و راه دست به دست هم داده و در پهنه جاده‌های استان کرمان به بار می‌آورند، مربوط به امروز و دیروز نیست. سال‌های سال است که این تراژدی غمبار در راه‌های ما در حال تکرار است.

در طول همه این سال‌ها هم، مسئولین و مردم به خاطر مسافرانی که با مرگ‌های دلخراش از رفتن وا می‌مانند، دل‌نگران هستند. در این میان، اگرچه برای راه‌های ایمن سازی راه و خودروها اقداماتی انجام شده و می‌شود اما، هیچ‌کس و هیچ‌چیز به اندازه رانندگان بی‌احتیاط در بروز این حوادث مقصر نیستند. حالا در این شرایط، بی‌مسئولیتی عده‌ای هم قوز بالا قوز شده است.

همان کسانی که به خاطر سودهای بسیار ناچیز، علایم ایمنی نصب شده در راه‌ها را تخریب کرده و خواسته و ناخواسته موجب بروز تصادفات و کشته شدن مسافران زیادی می‌شوند.

طول زیاد، تردد بالا، بودجه کم

جاده‌های کرمان شرایط بسیار ویژه‌ای دارد؛ طول زیاد و تردد زیاد از بارزترین این ویژگی‌هاست.

درحال حاضر هشت هزار کیلومتر راه،قسمت‌های مختلف پهناورترین استان کشور را به هم متصل و این محدوده را کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور کرده است.

جاده‌های استان کرمان تردد بسیار بالایی هم دارد؛ هشت درصد کل تناژعبوری در جاده‌های کشور ازکرمان می‌گذرد و همین مسئله نیز وضعیت خاصی را برای این منطقه به وجود آورده است. اما این، همه ماجرا نیست.
در مورد جاده‌های پهناورترین استان کشور که طی هفت ماهه امسال شاهد وقوع۳۴۰ فقره تصادف منجر به فوت و کشته شدن ۵۴۲ نفر بوده‌ است، حرف‌های زیادی برای گفتن هست.

"احسان عراقی‌زاده"، مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در بحث تصادفات، جاده، خودرو و عامل انسانی را دخیل می‌داند و به نقش دستگاه‌های مختلف اعم از اداره راه و شهرسازی، پلیس راه و حمل و نقل و پایانه‌ها در این زمینه اشاره می‌کند.

وی بسیاری از مشکلات را ناشی از کمبود بودجه و بی‌مسئولیتی عده‌ای سودجو می‌داند. او البته بر تعامل بیشتر دستگاه‌های مسئول در این حوزه در استان کرمان تاکید فراوان دارد و معتقد است تنها با همدلی و درک شرایط و همین‌طور مشارکت دادن مردم است که می‌توان انجام سفرهایی امن را در کرمان تضمین کرد. 

ساخت راه بدون اعتباری برای نگهداری آن

وی می‌گوید: ساخت جاده به عهده راه و شهرسازی است اما درست بعد از احداث راه‌ها مشکلات اصلی ما آغاز می‌شود؛ مسئله اصلی بحث نگهداری است.

عراقی‌زاده می‌افزاید: طول راه‌ها در استان کرمان بسیار زیاد بوده و تردد هم در این مسیرها بالا است به همین نسبت نیز ما به هزینه‌های بالایی برای نگهداری آن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه پنج تا هفت درصد هزینه‌هایی که صرف ساخت راه‌ها می‌شود باید برای نگهداری آن نیز صرف شود، اظهار می‌کند: اما ما در استان کرمان این میزان اعتبار را در دسترس نداریم؛ به دلیل طول زیاد راه‌ها، برای این کار، به هزینه بسیار بالایی نیاز داریم که تامین کل آن، از عهده دولت برنمی‌آید.

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: اما در بخش ایمنی راه‌ها تلاش زیادی در استان کرمان به کار گرفته شده و اگر چه کافی نبوده اما همین میزان کاری هم که انجام می‌شود به دلیل بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی عده‌ای، برخی اوقات از کارکرد خود فاصله می‌گیرد.

سرقت تابلوهای چند میلیون ریالی برای سودی چند ریالی

عراقی‌زاده در توضیح بیشتر این مطلب به نصب تابلوهای مسیرنما در جاده‌های استان کرمان اشاره و اظهار می‌کند: تهیه هر کدام از تابلوهای جاده‌ای چند صد هزار تا چند میلیون هزینه دارد؛ اما دوام این تابلوها چندان زیاد نیست.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال، شبرنگی که روی این تابلوها قرار دارد بعد از شش، هفت سال بازتاب خود را از دست می‌دهد و باید مجدد تعویض شود، به دلیل هجوم شن‌های روان و تابش شدید نور آفتاب هم رنگ تابلوها خیلی زود از بین می‌رود و باید مجدد رنگ‌آمیزی صورت بگیرد.

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: این مسایل یک‌طرف، سرقت و تخریب این تابلوها هم باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

عراقی‌زاده ادامه می‌دهد: شبرنگی که برای این تابلوها به کار می‌رود وارداتی بوده که با تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، هزینه بسیار بالایی برای کشور دارد اما سارقین تنها به خاطر یک تکه ورق آلومینیومی که در این تابلوها هست، آن را تخریب و خسارات جانی و مالی زیادی را در جاده‌ها به بار می‌آورند.

شوخی مرگبار با جان مسافران

وی همچنین از بازکردن پیچ پشت تابلوها توسط برخی افراد بی‌مسئولیت نیز خبر داده و می‌گوید: بارها مشاهده شده که با این کار، جهت تابلوی مسیرنما تغییر و در پی آن، تصادفاتی مرگبار رخ داده است.

عراقی‌زاده بیان می‌کند: بسیار هم مشاهده می‌شود که روی این تابلوها را با رنگ یادگاری می‌نویسند و یا در اعداد و ارقامی که روی تابلو نوشته شده، تغییر ایجاد می‌کنند.

وی می‌افزاید: حالا با محدودیتی که در اعتبارات داریم و با هزینه‌هایی بالایی که برای نصب هر یک از این تابلوها نیاز است، چنین اقداماتی بر مشکلات ما افزوده است.

عراقی‌زاده همچنین می‌افزاید: برای حل مشکل هزینه‌های تامین برق، در بسیاری از نقاط در جاده‌های استان از تابلوهای خورشیدی استفاده کرده‌ایم که با هزینه بالایی تهیه می‌شود.

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: اما بسیاری از افراد فرصت طلب این تابلوها را که با نور خورشید شارژ می‌شود، جدا کرده و برای روشنایی چادرهای خود در بیابان استفاده می‌کنند؛ همین کارِ این افراد نیز، تصادفات زیادی را موجب شده و می‌شود.

وی از نصب تابلوهای استیل انعطاف‌پذیر هم در جاده‌های کرمان خبر داده و بیان می کند: این تابلوها عمر بالایی دارد و در اثر ضربه، ‌نمی‌شکند اما سارقین تنها به خاطر ورق‌های آهنی که در این تابلوها هست و وزنش به یک کیلوگرم هم نمی‌رسد آن را جدا کرده و می‌شکنند.

تنها یک پنجم راه‌های کرمان خط‌کشی دارد 

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار می‌کند: البته تنها مشکل ما، تابلوها نبوده در مورد گاردریل نیز ما با مسایل مختلفی روبرو هستیم.

عراقی‌زاده با بیان اینکه هر گاردریل مشخصات خاصی داشته که مشخص می‌کند مثلا یک تریلی با چه وزن و چه زاویه‌ای به آن برخورد کند، می‌تواند جوابگو باشد، می‌گوید: وقتی سرعت، زاویه برخورد و وزن وسیله نقلیه با مشخصات گاردریل همخوانی نداشته باشد، احتمال وقوع حادثه وجود دارد؛‌ در این شرایط پلیس هم ما را مقصر می‌داند!

وی می‌افزاید: خط‌کشی هم روی سطح جاده ها می‌شود نیز برای ما دردسرهای خاصی ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: کل جاده های استان کرمان هشت هزار کیلومتر طول دارد و نیاز به سه ردیف خط‌کشی ممتد و مقطع دارد یعنی ما باید حدود۲۰ هزار کیلومتر از راه‌ها را خط‌کشی کنیم.


مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: این در حالی است که تمام بودجه‌ای که برای این کار در اختیار ما قرار دارد برای خط‌کشی سه تا چهار هزار کیلومتر کافی است.

عراقی‌زاده اظهار می‌کند: اما به دلیل شرایط خاصی که جاده‌های استان کرمان دارد و در اثر تردد زیاد، عبور بارهای سنگین و وضعیت متغیر آب و هوایی، رنگ این خط‌کشی‌ها پاک شده و بعد از ۹ ماه باید مجددا رنگ‌آمیزی شود.


بودجه‌ای برای خط‌کشی راه‌های روستایی نمی‌ماند

وی با اشاره به حجم بالای راه‌های روستایی در استان کرمان نیز می‌گوید: ما چهار هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم و همین مقدار راه روستایی؛ این میزان،عدد بالایی است. با بودجه‌های اندکی که داریم آن هم با عمر ۹ ماهه خط‌کشی‌ها، اعتباری برایمان باقی نمی‌ماند که راه‌های روستایی را خط‌کشی کنیم.


وی ادامه می‌دهد: از محل اخذ جرایم پلیس سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال به اداره راه کرمان داده شداما این رقم، در مقابل حجم بالای کار بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای استان باشد. 

شرکت‌ برق با اداره راه و شهرسازی همکاری نمی‌کند

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه به مشکلاتی که برای سیستم روشنایی در جاده‌های استان وجود دارد نیز اشاره و اظهار می‌کند: برای روشنایی نقاط حادثه خیز ما از تابلوهای برج نور ۱۸ متری که بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.


عراقی زاده می‌افزاید: اما شرکت‌های برق در تامین برق این سیستم‌ها با ما همکاری نکرده و از این کار امتناع می‌ورزند.


وی هزینه برق این سیستم‌ها را رقم بسیار بالایی عنوان و اظهار می‌کند: دو برابر هزینه ای که برای راه‌اندازی این تجهیزات صرف می‌شود باید برای هزنیه برق مصرفی آن پرداخت شود.

وی می‌گوید: طبق آیین‌نامه‌ای که در اختیار ما هست در گردنه‌های برف‌گیر و مه‌گیر هزینه برق سیستم روشنایی را اداره برق باید تامین کند در برخی شهرستان‌ها فرمانداری‌ها توانسته‌اند مشکل را حل کنند، اما در کل، این مسئله برای ما مشکلات زیادی را به وجود اورده است.


سرقت کابل‌ها و قطع برق جاده‌ها و تونل‌ها

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان از آمار بالای سرقت علایم و تجهیزات ایمنی در جاده‌های کرمان خبر داده و می‌گوید: علیرغم کمبود شدید بودجه برای تجهیز راه‌ها و نیاز بالای این علایم به تعویض مجدد، عده‌ای هم هستند که اقدام به سرقت و تخریب آن کرده و با این کار، خسارات چند میلیاردی به بار می‌آورند.

وی به جز تابلوها، سیم‌های برق را هم از جمله علایمی می‌داند که مورد سرقت قرار می‌گیرد.

عراقی‌زاده با بیان اینکه مردم باید ارزش این تجهیزات را بدانند، اظهار می‌کند: بسیار اتفاق افتاده که کابل برق سیستم روشنایی تونل‌ها را به سرقت می‌برند، با اینکار برق قطع شده و این مسئله باعث بروز تصادفاتی مرگبار می‌شود؛ اداره راه هم مقصر شناخته می‌شود در صورتی که مقصر اصلی افراد بی‌مسئولیتی هستند که به خاطر سودهای بسیار ناچیز جان عده‌ای را می‌گیرند.


بیمه به کمک اداره راه بیاید


وی البته برای حل این مشکلات پیشنهادی دارد و می‌گوید: دولت باید تجیهزات ایمنی راه‌ها را بیمه کند.


وی اظهار می‌کند: در مورد خساراتی که تصادفات به این تجهیزات وارد می‌کند، شرکت‌های بیمه هزینه‌ای را که باید پرداخت کنند به حساب خزانه واریز می‌کنند.

وی می‌افزاید: حال تصور کنید در اثر برخورد خودرو به یک گاردریل، این وسیله از بین رفته؛ بیمه هم به شرط پاره کردن کوپن راننده این خودرو، این خسارت را می‌خواهد پرداخت کند، اما پول آن را به حساب خزانه می‌ریزد؛ مدت‌ها طول می‌کشد تا ما این پول را جذب و اقدام به نصب مجدد این گاردیل بکنیم. کمااینکه بسیاری از رانندگان هم راضی به پاره کردن کوپن بیمه خود برای این میزان خسارت نمی‌شوند. حالا در این مدت زمان اگر مجددا در این نقطه سانحه‌ای رخ بدهد که این گاردریل می‌توانسته جلوی خسارات آن را بگیرد، چه باید کرد؟

عراقی‌زاده پیشنهاد می‌دهد که بیمه برای خسارات زیر ۱۰۰ میلیون ریال این همه معطلی برای رانندگان و ما ایجاد نکند؛ به جای این کار، پول را مستقیم به یک پیمانکار بدهد تا بتوان خیلی زودتر تجهیزات ایمنی را مجددا نصب کنیم. 


اسماء پورزنگی آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین