تاریخ انتشارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
plusresetminus
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت:

غیر رسمی بودن پیش‌دبستانی تصمیمی همه جانبه است

حزب الله : رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به تمام جوانب تصمیم بر این گرفته است که آموزش پیش دبستانی غیر رسمی باشد.
۰
کد مطلب : ۱۷۳۰۹۸
غیر رسمی بودن پیش‌دبستانی تصمیمی همه جانبه است
 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر،  درخصوص اینکه به نظر می رسد متولی مراکز پیش دبستانی، سازمان مدارس غیر دولتی باشد یا معاونت ابتدایی اختلاف نظرهایی وجود دارد، به قانونی که در این باره وجود دارد اشاره کرد و گفت: طبق قانون تنها مرجع صدور مجوز فعالیت های آموزش علمی زبان های خارجه زیر ۲۰ سال و مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است. از طرف دیگر پیش دبستانی یک دوره غیر رسمی است و به همین دلیل زیر مجموعه سازمان مدارس غیر دولتی است  و ما در  هماهنگی که انجام دادیم این مقرر شد تا در مناطق محروم و دو زبانه و روستایی با هماهنگی آموزش ابتدایی این پوشش صورت بگیرد.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر هنرستان های غیردولتی ما مگر تحت نظارت آموزش متوسطه نیستند. در واقع نظارت بر محتوا بر عهده همه معاونت هاست. ولی متولی اصلی مدارس و مراکز غیردولتی از پیش دبستانی تا پایه ۱۲ به عهده این سازمان است. اما از نظر محتوایی هر کدام از معاونت ها نظارت دارند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: اینکه ما ادعا کنیم اگر مثلا پیش دبستانی از زیر نظر فلان بخش در آموزش و پرورش زیر مجموعه جای دیگری شود پوشش کم می شود و... اینطور نیست. الان نرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق روستایی بالا رفته است. همکاری معاونت آموزش ابتدایی و مدیران کل بوده است و در واقع هر فعالیتی در آموزش و پرورش چند جانبه و تعاملی است. 
 
زینی وند در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بالا رفتن نرخ پوشش پیش دبستانی لازم نیست که در قانون این مقطع اجباری شود نیز گفت: آنهایی که در شورای عالی آموزش و پرورش نشسته اند و فلسفه کار را مشخص کرده اند قطعا تمام جوانب را در نظر گرفته اند و تصمیم بر این شده است که آموزش پیش دبستانی غیر رسمی باشد. من نباید با یک نظر شخصی کل نظر شورا را مورد تردید قرار دهم. برای رسیدن به یک نتیجه در یک مورد خاص مثل همین موضوع آموزش غیر رسمی پیش دبستانی و اینکه اجباری نشود جنبه های بسیار زیادی در نظر گرفته شده است.
 
وی همچنین در خصوص اینکه بسیاری از پیش دبستانی ها همچنان از مراکزی به جز آموزش و پرورش مجوز فعالیت دارند، گفت: تمام مراکز پیش دبستانی که مجوزشان غیر از آموزش و پرورش از سازمان و نهاد دیگری صادر شده است باید در اولین فرصت در سامانه صدور مجوز آموزش و پرورش ثبت نام کنند و تغییر وضعیت بدهند.
 
پیش از این رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی آموزش و پرورش در گفتگو با مهر اظهار کرد:  در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است که از مهد کودک تا دانشگاه اهمیت دارد و  در واقع ایشان به مهدهای کودک نیز اشاره و تاکید کرده اند. همچنین در سند تحول بنیادین اولین راهکار در پیشرفت آموزش را تحقق پیش دبستانی ذکر کرده اند و اینکه باید دولتی باشد. در واقع دو دسته پیش دبستانی دولتی و با مشارکت مردم و غیر دولتی ذکر شده است. نکته اینجاست که در حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت دانش آموزی ما در مقاطع بعد از پیش دبستانی در غیردولتی تحصیل می کنند پس اگر قرار باشد پیش دبستانی تعمیم پیدا کند آیا می تواند صد در صد غیردولتی باشد؟ این یک تناقض آموزشی می شود. ما به اجباری شدن این مقطع اعتقاد داریم. اگر این دوره مهم تربیت و شکل گیری شخصیت را که با رشد شناختی بچه های این زمانه همراه هست از دست بدهیم و برایش برنامه نداشته باشیم، خسارت بزرگی برای جامعه است. اما ما محدودیت منابع را داریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین