تاریخ انتشارسه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
plusresetminus
حزب‌الله: سیدعلی آقازاده گفت: ادامه آلودگی هوا در کرج سبب فاصله این کلانشهر از شاخص‌های توسعه شهری می‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۰۵۰۶۸
تداوم آلودگی هوا سبب فاصله کرج از شاخص‌های توسعه شهری می‌شود
"آلودگی هوا" به معنای حضور یک، چند یا مخلوطی از آلوده‌کننده‌های مختلف در هوای آزاد است که این آلودگی برای انسان مضر است و به حیوانات و گیاهان نیز آسیب می‌زند.

امروزه کلانشهرها از کانون‌های اصلیِ آلودگیِ هوا در جهان هستند که دلیل این امر را باید در ویژگی‌های خاص آنها از جمله داشتن جمعیت میلیونی جستجو کرد.

بدیهی است از بین بردن "آلودگی هوا" بدون  شناختن ریشه‌های اصلیِ این معضل امکان‌پذیر نیست. یکی از این ریشه‌ها استفاده بیش از حد و نامطلوب از منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت و گاز است که در نتیجه این امر، مواد ناشی از احتراق این مواد آزاد می‌شوند و آزاد شدن آنها فرآورده‌های مضری به همراه دارد که حیات همه موجودات زنده از جمله انسان‌ها را تهدید می‌کند.

البته باید به یاد داشته باشیم که آلودگی هوا در اثر چند عامل اصلی یعنی "زیاد شدن تعداد شهرها"، "گسترش ترافیک شهری"، "انجام فعالیت‌های صنعتی بدون لحاظ کردن ضرورت‌های زیست‌محیطی"، "توسعه سریع اقتصادی بدون فراهم شدن زیرساخت‌های مربوطه" و "افزایش بی رویه مصرف انرژی" افزایش می‌یابد.

از آنجایی که "هوا" بخش مهمی از محیط زیست و در ارتباط تنگاتنگ و دائمی با سایر بخش‌های این محیط است، آلودگیِ آن موجب برهم ریخته شدن نظم طبیعت و محیط زیست می‌شود که همه موجودات جاندار یعنی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان از این امر متضرر می‌شوند.

بسیاری از کشورها به دنبال دریافتن ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، تحقیقات و برنامه‌های علمی برای کنترل آلاینده‌های بسیار مضر را از چندین دهه قبل آغاز کرده‌اند اما متاسفانه در اکثر کشورها به اهمیت و ضرورت توقف آلودگیِ هوا توجه کافی نشده و وضعیت آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ بسیار نگران‌کننده شده است.

کرج از جمله کلانشهرهایی است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه برغم تلاش‌ها و اقداماتی که برای کنترل این آلودگی‌ها انجام شده، هرروز شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای این شهر هستیم . واقعیت این است که  هنوز فرهنگ‌سازی مناسبی برای جلوگیری از گسترش این  آلودگی‌ها در کرج   انجام نشده و در عمل  اهمیت وجود هوای پاک در این شهر مغفول مانده است.

در خصوص معضل آلودگی هوای کرج، گفت‌وگویی با سیدعلی آقازاده شهردار پیشین کرج داشتیم که در پی می‌آید.

به عنوان اولین سئوال، چه جایگاهی برای امر "فرهنگ‌سازی" در زمینه کنترل آلودگی هوا در کرج قائل هستید؟

حل همه معضلات در وهله اول نیازمند فرهنگ‌سازی‌های ریشه‌ای است که این امر شامل معضل آلودگی هوا نیز می‌شود. یکی از مهمترینِ ضرورت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کرج، فرهنگ‌سازی برای افزایش استقبال عمومی شهروندان به استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي تك‌‌سرنشيني است که تحقق این امر به کمیت و کیفیت همکاری میان دستگاه‌های ذیربط، متوليان امر آموزش و رسانه‌هاي گروهي بستگی دارد.

افزایش استقبال عمومی شهروندان کرج به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به چه زیرساخت‌ها و بسترهایی نیاز دارد؟

حتی اگر فرهنگ‌سازی نیز انجام شود، تا زمانی که زیرساخت‌ها و بسترها فراهم نشود، شاهد افزایش گرایش به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نخواهیم بود. به عنوان مثال تا زمانی که تعداد وسایل نقلیه عمومی افزایش و مسیرهای آنها گسترش نیابد، مردم رغبت چندانی به استفاده از اتوبوس و تاکسی نخواهند داشت.

مسلماً نوع سوخت مصرفیِ خودروها نیز تاثیر فراوانی در میزان آلودگی هوای کرج دارد. دستگاه‌های اجرایی ذیربط چه وظیفه‌ای در راستای تغییر سوخت‌های آلاینده به غیرآلاینده دارند؟

ترویج فرهنگ گازسوز کردن خودروها اعم از شخصی، اتوبوس و تاکسی در این زمینه از وظایف ریشه‌‌ایِ دستگاه‌های اجرایی ذیربط است که برای تحقق این امر باید اطلاعات کافی در خصوص ضررهای استفاده ازسوخت‌هایی که  آلایندگی زیادی دارند در اختیار مردم قرار گیرد.

چه ارتباطی میان مراکز صنعتی و آلودگی هوا در کرج می‌تواند وجود داشته باشد؟

فعالیت مراکز صنعتی آلاینده کرج، اثرات مخربی در هوای این کلانشهر دارد بنابراین باید مدیران این مراکز را مجاب کرد تا در انتخاب  سوخت و همچنین خرید تجهیرات و دستگاه‌هایی که فعالیتشان موجب آلایندگی هوا می‌شود دقت کنند.

نزدیکی به تهران چه تاثیراتی از نظر آلودگی هوا در کرج ایجاد می‌کند؟

نزدیکی به پایتخت در کنار همه مزیت‌هایی که دارد، جنبه‌های منفی هم برای کرج دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش آلودگی هوای کرج است البته در صورت اتخاذ راهکارهایی که به آنها اشاره شد، می‌توان آلودگی هوای کرج را تا حد قابل توجهی کنترل کرد.

عدم اتخاذ راهکارهای اشاره‌شده و ادامه آلودگی هوا در کرج چه پیامدهایی برای این کلانشهر خواهد داشت؟

در صورت عدم اتخاذ راهکارهای اشاره‌شده و ادامه آلودگی هوا در کرج شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و تشدید اثرات مخرب زیست‌محیطی در این کلانشهر خواهیم بود که این امر باعث می‌شود کرج بیش از گذشته از شاخص‌های توسعه شهری فاصله بگیرد.

به طور کلی نقش مردم کرج در کاهش آلودگی هوا چیست؟

مردم کرج نقش تعیین‌کننده و انکارناپذیری در کاهش آلودگیِ هوای این کلانشهر دارند و اگر نتوان مشارکت آنها در این زمینه را افزایش داد، هیچیک از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آلودگی هوا نتیجه نخواهد داد. 

لازم است ضرورت وجود هوای پاک و تاثیرات نامطلوب هوای آلوده بر سلامتی و محیط زیست برای همه اقشار تبیین شود تا تک‌تک شهروندان کرج، خود را در مورد کنترل آلودگی هوای این کلانشهر مسئول و متعهد بدانند. البته در صورت پاک شدن هوای کرج لازم است همه راهکارهای مورد نیاز اتخاذ شود تا بتوانیم هوای این کلانشهر را در وضعیت پاک نگه داریم و شاهد تداوم این هوا در کرج باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین