تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
plusresetminus
حزب الله : معاون تولیدات امور دامی وزارت کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت ژنتیکی دو هزار رأس بُز مهابادی بررسی می‌شود، بر لزوم استفاده از ژن‌های جدید تأکید کرد.
۰
کد مطلب : ۱۵۰۹۰۷
بررسی ظرفیت ژنتیکی ۲۰۰۰ رأس بُز/لزوم استفاده از ژن‌های جدید
 

 

                        
                       
                        

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسن رکنی صبح دوشنبه در همایش روز جهانی «بُز» که به میزبانی استان البرز و در موسسه علوم دامی کشور در حال برگزاری است، بابیان اینکه برگزاری این دسته از همایش‌ها درزمینهٔ تولید علم در بخش کشاورزی و دام‌پروری حائز اهمیت است، اظهار کرد: در حاشیه این همایش کارگاه‌های آموزشی متعددی در حال برگزاری است.

وی در ادامه حضور ۱۰ کشور خارجی در این همایش را نقطه قوتی دانست و افزود: باید از تجربیات این کشورها در راستای پرورش بُز نهایت استفاده و بهره را برد.

معاون تولیدات امور دامی وزارت کشاورزی با اشاره به اهمیت روز جهانی بُز، بیان کرد: کم‌آبی یکی از مشکلات جدی در جوامع کنونی محسوب می‌شود، ۳۶ درصد جمعیت دنیا در استرس کم‌آبی به سر می‌برند.

وی بابیان اینکه ۲۰ درصد اقتصاد دنیا متأثر از موضوع بحران کم‌آبی است، ادامه داد: متوسط بارندگی دنیا ۷۵۰ میلی‌متر و این مهم در ایران حدود ۲۵۰ میلی‌متر گزارش‌شده است.

رکنی میزان تبخیر جهانی آب را ۷۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: این مقوله در کشور ایران بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلی‌متر اعلام‌شده است‌.

طبق گزارش‌های دریافتی ظرفیت دام‌های کشور با مراتع موجود همخوانی نداردمعاون تولیدات امور دامی وزارت کشاورزی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بارندگی در ایران غیر فصل و بخش عظیم ۳۰ درصد دیگر در برخی استان‌های خاص کشور صورت می‌گیرد، گفت: ایران ازنظر اقلیمی کشور خشکی است.

وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای خشک بحث مهم دام سبک ازجمله پرورش بز مدنظر قرار دارد، تصریح کرد: ۷۰ درصد جمعیت بُز جهان در حدود ۱۰ کشور تمرکز دارد.

رکنی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به شرایط یادشده بسیاری از کشورهای جهان به پرورش بُز روی آورده و در این زمینه توفیقات خوبی را کسب کرده‌اند.

وی بابیان اینکه ۴۵ میلیون رأس گوسفند و بالغ‌بر  ۱۹ میلیون رأس بُز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: محدود و مؤثر کردن جمعیت دامی کشوری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بلندمدت کشور به شمار می‌آید که می‌توان از تجربیات کشور نیوزیلند در این خصوص استفاده کرد.

معاون تولیدات امور دامی وزارت کشاورزی بیان کرد: طبق گزارش‌های دریافتی ظرفیت دام‌های کشور با مراتع موجود همخوانی ندارد، مراتع موجود در برخی استان‌های خشک کشور با یک برنامه اصلاح مرتع وضعیت خوبی را به دست آورده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه توازن بین مرتع و دام نکته حائز اهمیتی است که اغلب موردتوجه قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: طبق تحقیقات انجام‌شده نگهداری بُز و گوسفند باید جداگانه صورت گیرد.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در افق ۱۴۰۴ جمعیت بز از ۱۹ میلیون رأس به ۱۵ میلیون رأس کاهش‌یافته استوی تکمیل زنجیره کسب‌وکار در بخش کشاورزی و دام‌پروری را ضروری دانست و گفت: متأسفانه نقص فراوانی در این حوزه وجود دارد، بسیاری از کشاورزان کشور تنها به تولید بیشتر توجه داشته و کمتر به مقوله مهم حضور در بازارهای جهانی می‌اندیشند.

رکنی بابیان اینکه در خصوص اصلاح ژنتیکی بایستی از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بهره لازم را برد، افزود: تولید شیر بیشتر و چندقلوزایی ازجمله مواردی است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های علمی بخش خصوصی به آن دست‌یافت.

معاون تولیدات امور دامی وزارت کشاورزی با اشاره به اینکه پتانسیل ژنتیکی بالغ‌بر ۲ هزار رأس از بُزهای مهابادی با مشارکت بخش خصوصی بررسی خواهد شد، افزود: استفاده از ژن‌های جدید می‌تواند شرایط خوبی را برای پرورش ایجاد کند.

وی بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در افق ۱۴۰۴ جمعیت بز از ۱۹ میلیون رأس به ۱۵ میلیون رأس کاهش‌یافته اما تولید شیر با افزایش ۳۰ درصدی و تولید گوشت قرمز با افزایش ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین