تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
plusresetminus
بروز حادثه تروريستي سراوان باعث شد تا ناتواني و احيانا کوتاهي دولت پاکستان در عمل به تعهدات امنيتي خود در مرزهاي مشترک با ايران بارديگر مورد توجه افکار عمومي و مسئولان اين حوزه قرار گيرد. نام پاکستان البته حکومت سعودي را هم به ميان مي کشد جايي که اين تروريست ها با سياست هاي غلط و دلارهاي بي شمار آن ها قدم در راه مبارزه با ايران مي گذارند.
۰
کد مطلب : ۶۶۱۷۰
مي‌توانيم وارد خاک پاکستان شويم
 
 
 
 
 
به نظر شما علت وقوع حوادثي اين چنين به رغم توافقات مرزي جمهوري اسلامي ايران با پاکستان چيست،آيا عمد و کارشکني از سوي دولت پاکستان ديده مي شود؟
 
پاکستان به دليل شرايط خاصي که در آن قرار گرفته و موقعيتي که نيروهاي افراطي و بيگانگان براي آن ايجاد کرده اند به پايگاه امني براي تروريسم تبديل شده ، هرچند دولت پاکستان همواره پاي ميز مذاکره با دولت جمهوري اسلامي متعهد شده که در حفظ مرز و مقابله با اقدامات ضد امنيتي دو کشور با جديت رفتار کند اما به نظر مي رسد بدون آن که عمدي از سوي دولت پاکستان وجود داشته باشد اين دولت در انجام تعهدات امنيتي ناتوان جلوه مي کند، اما به هر حال اين موضوعات نبايد دليلي براي کوتاهي دولت پاکستان دررصد و حفاظت مرزي باشد.

مشکلاتي که دولت پاکستان با آن دست به گريبان است کدام است؟
 
طي سال هاي اخير حملات نيروهاي آمريکايي با هواپيماهاي بدون سرنشين به خاک پاکستان، اقدامات گروه هاي تروريستي و اختلافات خونين قبيله اي مذهبي عمده مشکلات اين کشور و نيز دشواري هاي موجود بر سر راه دولت پاکستان براي حفظ امنيت داخلي و صيانت از مرزهايش است.

در اين ميان راهبرد امنيتي ايران براي منطقه شرق کشوربايد چگونه باشد؟
 
اهتمام نيروهاي مرزباني و اطلاعاتي کشور براي بالا بردن سطح امنيت مرزهاي شرقي راه منطقي حل مشکلات است . در اين ميان با توجه به شرايط موجود ضرورت دارد از طريق پهپادهاي مرزبان استحکام مرزي موجود را بالا برده و تجهيزات مرزي را بيشتر کنيم و همچنين کار اطلاعاتي در منطقه را توسعه دهيم چرا که با تقويت اين حوزه بخش زيادي از مسائل مرتفع مي شود.
 
در اين ميان آيا نبايد سهمي را نيز براي دستگاه امنيتي پاکستان قائل شويم؟ تکليف تروريست هايي که در ايران اقدام تروريستي انجام مي دهند و به خاک پاکستان مي گريزند چيست؟
 
کماکان در رابطه با مقابله با اشرار، تروريسم تکفيري و نا امن کنندگان مرزي دولت پاکستان را مسئول مي دانيم و بر اساس توافقات امنيتي صورت گرفته ميان دو کشور پاکستان مکلف به تامين امنيت مرزي خود باايران است اما در صورت کوتاهي اين دولت در صورت وقوع حوادثي چون حادثه سراوان طبق ماده 7 منشور سازمان ملل حق ورود و تعقيب مجرمان را در خاک پاکستان براي دفع نا امني ها محفوظ مي دانيم و برهم زنندگان امنيت را حتي در خاک پاکستان تعقيب و دستگير مي کنيم.
 
خاستگاه تروريست تکفيري پاکستان کجاست و هدفش از اقدامات تروريستي در شهرهاي مرزي چيست؟
 
تحرک گاه به گاه گروهک تکفيري تروريستي واقع در مرز پاکستان با تحريک عربستان سعودي و قطر صورت مي گيرد. با توجه به تضاد ديدگاه عربستان سعودي با جمهوري اسلامي در موضوعاتي چون مقاومت اسلامي فلسطين، لبنان و سوريه آنچه طي سا ل هاي اخير ديده مي شود قرار گرفتن ايران و عربستان در يک تقابل و جنگ نيابتي با يکديگر است.

به نظر شما اين مقابله چه زماني پايان مي يابد؟
 
با شکست اهداف سعودي ها در سوريه و ماندگاري اسد ، پيروزي حماس در جنگ با رژيم صهيونيستي و شکست اهداف رويکرد مقابله با شيعه توسط تکفيري هاي داعش در عراق ، انگيزه دولت عربستان براي نزديکي به جمهوري اسلامي ايران را شاهد بوديم، به عقيده ما با توجه به اينکه ايران وعربستان همواره به عنوان رقيب و همکار منطقه اي امور خود را دنبال کرده اند بهترين راه حل براي دوري از تقابل پرهيز از عجله و حرکت در طي زمان است زيرا با موفقيت هاي جمهوري اسلامي و به انزوا کشيده شدن سياست هاي غلط سلفي وهابي تقابل ها در نهايت به ميل به نزديکي تبديل مي شود. همچنين با توجه به سابقه ديرين همکاري و رقابت ميان ايران و عربستان بهترين روش براي مقابله با رويکردهاي اشتباه اين دولت به رخ کشيدن انتخابات و مظاهر عيني مردم سالاري ديني در جمهوري اسلامي است چرا که اين موضوع ضعف بزرگي است که عربستان به آن دچار است و دير يا زود تحت عنوان مطالبه عمومي سبب تغيير نگاه حاکميتي اين کشور خواهد شد، در غير اين صورت رويارويي مذهبي با آن بدترين رويارويي خواهد بود زيرا مقابله انديشه سلفي و شيعه نتيجه اي جز تشديد تعصب و خون ندارد.

تکليف قطر و ترکيه به عنوان دو حامي تروريسم تکفيري در منطقه و رقابت با ايران چيست؟
 
در اين ميانه نقشي که مي توان به قطر داد فقط در حد دولتي که دوست دارد «سري در سرها درآورد» و به تعبيري نداي «انا رجل» سردهد است زيرا کمتر از آن است که بخواهد رقيب ايران باشد اما در مورد ترکيه بايد بگويم مشکل شخصي اردوغان با اسد او را تا سرحد تباه شدن در تصميمي اشتباه برده است. از سويي ديگر مشکل دولت ترکيه با جمهوري اسلامي ايران به عنوان رقيبي سنتي اتکاي واپسگرايانه به امپراتوري عثماني و اراده براي به رخ کشاندن اسلام معتدل از سوي دولتمردان ترک طي سال هاي اخير است که موجب شده حاصل اشتباهات بزرگ خود را شاهد باشد، به طوري که ملاحظه شد رئيس دولت مصر که ترکيه حامي آن بود اکنون در زندان است، اسد کماکان دولت را در اختيار دارد و حماس به رغم تمايل اوليه به دولت ترکيه مسير خود را از اين دولت جدا کرده است و به رغم جايگاه پرنفوذي که جمهوري اسلامي ايران در اقليم کردستان دارد دولت ترکيه به دليل خطاهاي محاسباتي و اشتباهات مشهود خود مورد توجه اکراد منطقه نيست .
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین