تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
plusresetminus
حزب الله: رییس مجلس گفت: آمریکا با بهانه هایی ماجراجویانه از عمل به تعهدات خود در توافق فرار کرده و با خروج از برجام، گستاخانه سایر طرف ها را نیز به ارتکاب چنین عملی تشویق میکند. هرچند که طرف های برجام از پذیرش خواسته نامشروع آمریکا امتناع کرده اند و به حفظ برجام اهتمام ورزیده اند اما ایران انتظاری به حق و مشروع از طرف های دیگر برجام دارد تا آنان نیز در جهت حفظ این توافق، به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۸۴۰
ایران انتظاری به حق و مشروع از طرف‌های دیگر برجام دارد/ انقلاب اسلامی ریشه سلطنت فاسد و آمریکایی را کَند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،
رییس مجلس گفت: آمریکا با بهانه هایی ماجراجویانه از عمل به تعهدات خود در توافق فرار کرده و با خروج از برجام، گستاخانه سایر طرف ها را نیز به ارتکاب چنین عملی تشویق میکند. هرچند که طرف های برجام از پذیرش خواسته نامشروع آمریکا امتناع کرده اند و به حفظ برجام اهتمام ورزیده اند اما ایران انتظاری به حق و مشروع از طرف های دیگر برجام دارد تا آنان نیز در جهت حفظ این توافق، به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.
 
 دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به چین، با رئیس، اساتید و دانشجویان دانشگاه رنمین این کشور دیدار و سخنرانی کرد.
 
متن کامل سخنرانی دکتر لاریجانی بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
جناب آقای لیو وی (Liu Wei)
 
رئیس محترم دانشگاه رنمین، عالیجنابان،
 
خانم ها و آقایان
 
سلام علیکم
 
در ابتدا لازم می دانم مراتب خرسندی خود را از حضور در جمع فرهیختگان و اندیشمندان محترم چینی در دانشگاه رنمین ابراز نمایم و عید فانوس را به شما تبریک می گویم. همچنین آغاز سال جدید چینی، هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین و چهلمین سالگرد اصلاحات و گشایش اقتصادی در چین را به نمایندگی از ملت شریف ایران به شما و ملت چین تبریک عرض می نمایم. امیدوارم در دهه جدید از اصلاحات و گشایش همه جانبه، شاهد موفقیت و سعادتمندی روزافزون ملت چین و ملت های جهان باشیم.
 
حضار محترم
 
برخی از کشورهای در حال حضار تلاش می کنند جهان را به سمتی پیچیده و خطرناک سوق دهند تا لرزه بر پایه های صلح و ثبات جهانی بیندازند. آنان به دنبال تحمیل الگوهای منسوخ شده تاریخی به ملت های متمدن در قرن ۲۱ و تحمیل خواست خودخواهانه خود به دیگر ملت ها با هر بهایی هستند، به آسانی به حاکمیت حقوق و مقررات بین المللی بی اعتنایی می کنند و چندجانبه گرایی را که زائیده از چندین قرن تجربه خردجمعی است، تخریب می نمایند.
 
قدرتهای مدعی با انکار حق تعیین سرنوشت ملت ها و مداخله در امور داخلی آنان، حاکمیت ملی کشورهای مختلف جهان را به چالش کشیده و با استفاده ابزاری از پدیده های شوم نظیر تروریزم، حمایت از افراط گرایی، کودتا و توسل ریاکارانه به  استانداردهای بین المللی، بی ثباتی و هرج و مرج را برای این مناطق به ارمغان می آورند. ضمن آنکه از مسئولیت پذیری اقدامات خود در قبال سایر ملت ها فرار کرده و الگوی برد- باخت را در مناسبات اقتصادی با دیگران دنبال می کنند و به منافع متقابل و بهره مند سازی اقتصادی سایر ملل هیچ باوری ندارند.
 
اما یافتن راه حل و ایجاد گشایش برای برون رفت از شرایط بغرنج ایجاد شده که توسط قدرتهای سلطه گر به وجود آمده، برای ملت های متمدن و باستانی نیز ممکن است زیرا آنان با رجوع به اصالت تاریخی و تمدن غنی خود می توانند راهکارهای درستی را به بشریت عرضه می کنند. نمونه های تاریخی فراوانی برای اثبات این ادعا وجود دارد که قدرتهای مدعی جهانی باید به مطالعه دقیق آن بپردازند تا به وزن و جایگاه تاریخی ملت های متمدنی نظیر چین و ایران پی ببرند. احیای روح راه ابریشم باستانی در قالب ابتکار کمربند- راه توسط ملت متمدن و بزرگ چین برای ملت های قرن ۲۱ نمونه ارزشمندی از این واقعیات تاریخی و ارمغانی مبارک برای دیگر ملت هاست.
 
عالیجنابان
 
خانم ها و آقایان
 
در یک نگاه اجمالی به فلسفه سیاسی در دوران گذشته پی می بریم که:
 
1. تفکر مارکسیستی تئوری صلح را در نظریه برابری اقتصادی می دانست و چون رقابت جزو سرشت انسان ها است و این نظریه توجهی به این خواست بشری ننمود عملا توفیقی در ایجاد صلح و توسعه واقعی نیافت.
 
۲. در تفکر لیبرالیسم به رقابت توجه شد اما از آنجا که نیات سلطه گرانه و استعماری را در پناه لیبرالیسم دنبال کردند و دولت حداقلی امکان هدایت مطلوب اقتصادی به سوی عدالت را نیافت، دچار چالش گردید، که نمونه های این چالش های مردمی را در کشورهای مهد لیبرالیسم مشاهده می کنید.
 
۳. نظریه کمربند - راه آن گونه که من از کتاب آقای شی جین پینگ رئیس محترم چین متوجه شدم، صلح جهانی را در بستر توسعه همه جانبه و رقابت پذیری برای همه ملت ها دنبال می کند و چون توسعه چین را با توسعه سایر ملتها گره می زند از ظرفیت بالایی در ایجاد صلح برخوردار است.
 
۴. گرچه آمریکا با همه توان دنبال شکست این نظریه است، اما برعکس به نظر من این نظریه توانایی شکست رفتارهای ماجراجویانه آمریکا را دارد چون سایر ملتها را شریک این راه قرار می دهد.
 
ابتکار کمربند- راه یادآور روح راه ابریشم باستانی است که بر پایه "صلح، همکاری، گشایش، فراگیری، آموزش و سود متقابل" بنا نهاد شده و شکوه تاریخی ایجاد شده برای ملت های مسیر کمربند- راه را تداعی می کند. راه ابریشم باستانی از طریق برطرف سازی نیازهای معیشتی و اجتماعی ملل، برقراری گفتگو و مفاهمه میان ملت ها و انجام سفرهای بازرگانان، به صلح جهانی و رشد تجاری و تقویت پیوندهای مردمی و همزیستی مسالمت آمیز بشری کمک شایسته کرده، به گونه ای که تمدن ایجاد شده بشری در عصر راه ابریشم به میراث مشترک بشری تبدیل شده و امروزه مایه مباهات بشریت شده است.
 
امروز ابتکار کمربند- راه با محوریت ۳ اصل مهم "رایزنی های مشترک، منافع مشترک، نقش آفرینی مشترک" به برقراری اتصالات و همکاری همه جانبه میان ملت ها، تاکید بر حاکمیت قانون و حمایت از چند جانبه گرایی، تامین منافع مقابل و همکاری های سودمند برد-برد اهتمام ورزیده و پاسخی شایسته به نیازهای عصر کنونی می دهد.
 
در حالیکه برخی از قدرتهای مدعی جهانی هیچ تلاش واقعی برای توسعه و ثبات ملت های در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته نمی کنند و صرفا به تبلیغات و شعارهای سیاسی بسنده می کنند اما کمربند- راه بر نیازهای واقعی ملت ها متمرکز شده و به ارتقاء توسعه زیرساخت های اساسی جوامع به عنوان اساسی ترین نیاز توسعه ای کنونی بشریت همت گمارده است. جهانیان نیز به خوبی به سودمندی متقابل این ابتکار پی برده و به نحو شایسته ای وارد این ابتکار شده اند.
 
در دنیایی که برخی از قدرتهای بزرگ با انکار فهم و درک دیگر ملت ها به دنبال استیلاء فکری و ارزشی خود بر دیگران هستند و سعی دارند تا تبعیت از به اصطلاح ارزش های خود را به عنوان الگوی توسعه یافتگی سایر جوامع تجویز نمایند، سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی در قرن ۷ نیز به خوبی بدان اشاره کرده و بیت معروف "بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند" را سروده و مسئولیت پذیری انسان ها نسبت به همدیگر و سرشت و سرنوشت مشترک بشری را به همگان متذکر شده است.
 
حضار محترم
 
در اینجا مایلم تا در بیان اهمیت و جایگاه روح راه ابریشم نزد جمهوری اسلامی ایران به نکاتی اشاره کنم؛
 
۱- توافق هسته ای ایران موسوم به برجام که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحده رسیده و حاصل مذاکرات طولانی مدت با طرف های این توافق منجمله دولت چین می باشد، بارزترین نمادی است که پایبندی عمیق جمهوری اسلامی ایران به روح راه ابریشم و احترام به چندجانبه گرایی را نشان می دهد چرا که تاکنون ۱۳ بار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی به اثبات رسیده است. متاسفانه ایالات متحده آمریکا با بهانه هایی ماجراجویانه از عمل به تعهدات خود در این توافق فرار کرده و با خروج خود از برجام، گستاخانه سایر طرف ها را نیز به ارتکاب چنین عملی تشویق می کند. هرچند که طرف های برجام از پذیرش خواسته نامشروع آمریکا امتناع کرده اند و به حفظ برجام اهتمام ورزیده اند اما جمهوری اسلامی ایران انتظاری به حق و مشروع از طرف های دیگر برجام دارد تا آنان نیز در جهت حفظ این توافق و رعایت چندجانبه گرایی، به طور کامل و متوازن به تعهدات خود عمل کنند و هرگز زیر بار زورگویی زورگویان نروند.
 
۲- جمهوری اسلامی ایران قویا از اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حفظ حاکمیت ملی کشورها و حق تعیین سرنوشت ملت ها تبعیت کرده و از آن حمایت می کند، اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا در اشکال مختلف نظیر حمایت از تروریست های بین المللی و افراط گرایی در تلاش برای سرنگونی دولت های مستقل و تحمیل رژیم های نامشروع در مناطق مختلف جهان می نماید. مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها، خطری جدی است.
 
۳- در چهل سال پیش، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ریشه سلطنت فاسد و آمریکایی را کند، و آمریکا را از ایران بیرون کرد، تئوری امام زندگی مسالمت آمیز ملتها و حمایت از صلح و دفاع از مظلومان بود، مقابله ایران با تروریست های آدم کش که به درخواست دولت عراق و سوریه صورت پذیرفت و خوشبختانه امروز با ضربه های جدی دچار از هم پاشیدگی شده است به جهت ایجاد صلح و دفاع از انسانهای مظلوم بود که با تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای تحقق یافت.
 
اما کیست که نداند، پشتوانه اصلی جریان تروریستی، ایالات متحده است که سال ها افغانستان، عراق و سوریه و سایر کشورها را دچار به هم ریختگی امنیتی نمود. البته برخی کشورهای منطقه نیز دچار این وسوسه فریبکارانه شده اند. اما جمهوری اسلامی از ابتدای بحران در این کشورها به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر از راه حل سیاسی حمایت نمود، امروز رژیم صهیونیستی اسرائیل که نمی توان نام دولت بر آن نهاد، بلکه به یک بروکراسی شر شباهت بیشتری دارد، ماجراجویانه دنبال آشوب در منطقه خاورمیانه است تا حقوق ملت مظلوم فلسطین را تحت عنوان معامله بزرگ دروغین آمریکایی قرن پایمال نماید. مقابله با این گونه اقدام شیطانی نیازمند حرکت دسته جمعی برای مقابله با آن است در غیر اینصورت صلح و ثبات بین المللی به طور جدی به مخاطره خواهد افتاد.
 
زیرا متاسفانه ایالات متحده آمریکا با اتخاذ رویکردی خصمانه نسبت به سایر ملت ها در اشکال مختلف اقتصادی نظیر اعمال تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فراسرزمینی و اعمال تعرفه های تجاری بر محصولات صادراتی کشورها، به دنبال ضربه زدن به دیگر ملت ها منجمله مردم متمدن چین و ایران است که البته موفق نخواهد شد، زیرا در قرن ۲۱ یکجانبه گرایی لجام گسیخته نزد ملت ها، به ویژه مردم تمدن ساز چین و ایران غیرقابل پذیرش بوده و هرگز آن را نخواهند پذیرفت.
 
عالیجنابان،
 
خانم ها و آقایان
 
سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارتقاء صلح، توسعه پایدار و سعادتمندی ملت ها و حل و فصل اختلافات به شیوه ای مسالمت آمیز از طریق گفتگو و رایزنیهای مشترک می باشد و به سهم خود طی ۴ دهه گذشته بیشترین کمک و نقش آفرینی را در عرصه های منطقه ای و بین المللی ایفا کرده است.
 
ما آمادگی کامل داریم تا ظرفیت های منحصربه فرد کشورمان در حوزه های مختلف همکاری های کمربند- راه نظیر حوزه های اتصالاتی، زیرساختی، انرژی و غیره را در اختیار کشور دوست چین قرار دهیم تا با هم افزایی یکدیگر به سمت ساخت مشترک کمربند- راه و ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک بشری حرکت کنیم. همچنین به نیابت از ملت و نمایندگان مردم ایران، آمادگی مجلس شورای اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت های پارلمانی دو کشور ایران و چین برای تحقق و نقش آفرینی مشترک در همکاری های کمربند- راه را اعلام می نمایم.
 
از دوست و همکاری گرامی جناب آقای لی جن شو، رئیس محترم کنگره خلق چین که با دعوت و پذیرایی کریمانه خود فرصت مصاحبت با شما فرهیختگان را نیز فراهم نمودند، سپاسگزارم.
 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
منبع : خانه ملت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین