تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
plusresetminus
اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران در سکوت به پایان رسیده و گویا اعتراض مسئولان البرزی نتوانسته وزارت نیرو را متقاعد کند که اجرای این طرح مرگ تدریجی رودخانه را به دنبال دارد.
۰
کد مطلب : ۱۱۶۶۳۵
آغاز مرگ تدریجی رودخانه کرج

 

                       
                       

 رودخانه حفاظت شده کرج را بسیاری از هموطنان به واسطه عبور از محور چالوس می شناسند همان رودخانه ای که هر از چند گاهی نفت تنش را سیاه می کند و در غفلت مسئولان حریمش جولانگاه ساخت و سازهای غیرمجاز شده همان رودخانه ای که اگر نباشد از زیبایی های جاده چالوس هم خبری نیست.

حال این روزهای رودخانه کرج خوب نیست و البته روزگارش در آینده به واسطه تصمیمات وزارت نیرو بدتر هم می شود، ۱۰ سال پیش یعنی سال ۸۵ بود که طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت تصویب شد طرحی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان رنگ پژوهش را به خود ندید. به گفته کارشناسان اجرای این طرح آن هم از سد امیرکبیر نتیجه ای جز خشک شدن مسیر ۳۰ کیلومتری رودخانه تا کرج ندارد.

در واقع باید گفت؛ آب رودخانه کرج به تهران در شرایط فعلی نیز انتقال می یابد اما از انتهای مسیر این رودخانه یعنی بیلقان - کرج، در این شرایط ۳۰ کیلومتر از این رودخانه بی بدیل به حیات خود ادامه می دهد اما طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیر کبیر پروژه ای است که آب رودخانه کرج را از خروجی سد توسط تونل به تهران انتقال می دهد و بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه منحصر به فرد را خشک می کند.

برمی گردیم به تصمیم وزارت نیرو تصمیمی که مرگ تدریجی رودخانه کرج را استارت زده است. در آن سال ها وزارت نیرو و نمایندگانی که دست پاچه اقدام به تصویب این طرح کردند مدعی بودند که نبود سیستم فاضلاب در محور کرج - چالوس و تخلیه فاضلاب واحدهای اقامتی در این رودخانه باعث تصویب این طرح بوده در حالی که این نظریه به خودی خود رد می شود چرا که وزارت نیرو می توانست با هزینه ای بسیار کمتر از اجرای این طرح که قلب محیط زیست البرز را نشانه رفته اقدام به راه اندازی سیستم فاضلاب در این محور توریستی کند.

موضوع انتقال آب رودخانه کرج در سال های اخیر در هیاهوی وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه و انتقال آب کارون به دیگر استان ها گُم شد به طوری که هر از چند گاهی در محافل دوستداران محیط زیست نقلی از این انتقال می شد که واکنش برانگیز هم نبود ولی در ماه های اخیر که تنور انتقال آب در کشور داغ بوده معضل انتقال تونلی آب رودخانه کرج با واکنش های مختلفی همراه شد و مثل زخمی کهنه سر باز کرد و کار به جایی رسید که استاندار البرز در واکنش به طرح وزارت نیرو برای احداث خطوط انتقال آب از سد کرج، گفت: این عملیات عمرانی و فرایند انتقال آب به پایتخت نباید لطمه ای به محیط زیست البرز و محور چالوس وارد کند.

 سال گذشته بود که معصومه ابتکار وعده داد حق آبه رودخانه کرج حفظ شود، وعده ای که با اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران تناقض دارددر ادامه باید وعده ای که هنوز به سرانجام نرسیده را مورد بررسی قرار دهیم وعده ای که بانوی محیط زیست در سفرش به البرز از آن خبر داد. سال گذشته بود که معصومه ابتکار وعده داد حق آبه رودخانه کرج حفظ شود وعده ای که با اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران تناقض دارد.

بانوی محیط زیست روز گذشته میهمان البرز بود در بدو ورود از باغ سیب کرج که وضعیتش در هاله ای از ابهام قرار دارد، بازدید کرد و وعده داد سازمان حفاظت محیط زیست از احیای این باغ که به واقع ریه تنفسی البرز محسوب می شود، حمایت می کند در ادامه با حضور در جلسه شورای اداری استان البرز به منشا خارجی ریزگردهای کشور و مذاکراتش با مقامات عراقی اشاره کرد مقاماتی که حل معضل ریزگردها در ایران را موکول به آزادسازی این اراضی از دست داعش دانستند.

ابتکار در جلسه شورای اداری مختصر به وضعیت رودخانه کرج اشاره کرد و ساماندهی و توسعه بخش گردشگری این رودخانه را با هم مغایر ندانست و افزود: رودخانه کرج حفاظت شده است از این رو به تدابیر ویژه برای مطالعات گردشگری نیاز دارد.

حق آبه پایتخت نشینان از رودخانه کرج تعیین شد

خبرنگار در حاشیه جلسه شورای اداری استان البرز از معصومه ابتکار پیگیر وعده ای شد که یکسال گذشته در خصوص حفظ حق آبه رودخانه کرج داده است، وی در پاسخ گفت: حق آبه کرج تعیین و اعلام شده این مهم در حال پیگیری است.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که «آیا وعده ای که داده اید در تناقض با اجرای طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به پایتخت نیست»، گفت: خیر تناقضی وجود ندارد، عملیات عمرانی این پروژه انجام شده و حق آبه تعیین و قطعی شده است.

اما سید حمید طهائی استاندار البرز نیز در این جلسه گفت: طرح وزارت نیرو مبنی بر انتقال تونلی آب شرب رودخانه کرج به تهران در شرف اتمام است.

طهایی در ادامه گفت: وزارت نیرو به دلیل جلوگیری از آلودگی رودخانه اقدام به حفر تونلی از کنار سد امیرکبیر کرده که با کاهش میزان آب همراه خواهد بود.

استاندار البرز خواستار واکنش سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این موضوع شد و گفت: این سازمان نسبت به مرگ این رودخانه واکنش نشان دهد چرا که حیات همه چیز به آب برمی گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، با کنار هم قرار دادن اعتراضات مسئولان البرزی و وعده های به سرانجام نرسیده مسئولان کشوری در خصوص این مشکل، باید منتظر اجرای این طرح شد طرحی که مرگ تدریجی رودخانه کرج را استارت می زند با یک حساب سر انگشتی هم می توان دریافت اگر بنا نبود این طرح اجرا شود هزینه هنگفتی برایش در نظر گرفته نمی شد گویا اعتراض ها به جای نمی رسد و مسئولان پایتخت نشین مصلحت را در انتقال آب از تونل دیده اند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین