تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
plusresetminus
حزب الله : پژوهشگران دانشگاه مریلند نشان داده‌اند که ویروس آنفلوانزا بدون نیاز به سرفه یا عطسه، به راحتی با مکانیسم تنفس طبیعی پخش می‌شود. بهترین راه برای پیشگیری از انتقال این ویروس، استفاده از ماسک صورت است.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۴۶۵
نیازی به سرفه و عطسه نیست، ویروس آنفلوانزا با تنفس عادی هم منتقل می‌شود

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، گروهی از دانشمندان در مطالعه‌ای جدید به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا راحت‌تر از چیزی که تاکنون تصور می‌شد، قابل‌انتقال است و برخلاف باورهای رایج، به‌سادگی با نفس کشیدن و دم و بازدم افراد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود.
 
«دونالد میلتون»، پژوهشگر ارشد این تحقیق که مقاله‌اش در مجله PNAS منتشر شده است، می‌گوید: «ما دریافتیم که افراد مبتلا به آنفلوانزا، هوای اطرافشان را تنها با نفس کشیدن به ویروس‌های عفونی آلوده می‌کنند و پخش این ویروس لزوما نیازی به سرفه یا عطسه ندارد.»
 
پژوهشگران دانشگاه مریلند برای بررسی نحوه انتقال ویروس آنفلوانزا، ۱۴۲ فرد مبتلا به آنفلوانزا را زیر نظر گرفتند و نمونه‌هایی از بازدم هر یک از افراد را در چهار حالت بالقوه انتقال؛ تنفس طبیعی، صحبت کردن، سرفه و عطسه بررسی کردند.
 
نتایج دلهره‌آور و دور از انتظار بود؛ چراکه در ۳۹ درصد از نمونه‌های افراد، آلودگی در طول تنفس طبیعی دیده شد. در شرایطی‌که سرفه علت شایع عفونت در مشاهدات این مطالعه بود، عامل عفونی به‌ندرت در عطسه مشاهده شد و وجود RNA قابل‌تشخیص در یک عطسه بیشتر از یک سرفه نبود.
 
البته این نتیجه به آن معنی نیست که عطسه فرد بیمار کم‌خطرتر از سرفه اوست، چراکه قطرات تولیدشده در عطسه می‌تواند سطح گسترده‌تری را آلوده کند.
 
«میلتون» می‌گوید: «افرادی که مبتلا به آنفلوانزا هستند، حتی زمانی که سرفه نمی‌کنند، ایروسل‌های عفونی تولید می‌کنند،‌یعنی همان قطرات کوچکی که در مدت زمان طولانی در هوا شناور می‌مانند. ایروسل‌ها به‌خصوص در اولین روزهای بیماری ایجاد می‌شوند؛ پس وقتی کسی دچار آنفلوانزا می‌شود، باید به خانه برود و در محل کار نماند تا دیگران را آلوده نکند.»
 
مطالعه پیشین همین گروه در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) نشان داد که استفاده از ماسک، انتقال آنفلوانزا را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
 
بنابراین مهم نیست که فرد بیمار سرفه یا عطسه نکند، چرا که او می‌تواند تنها با تنفس در نزدیکی دیگران، آنفلوانزا را به راحتی انتقال دهد، مگر اینکه از ماسک استفاده کند.
منبع : الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین