تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
plusresetminus
حزب الله : هنوز گرانی دست از سر نان برنداشته بود که یارانه نان هم پر کشید و رفت؛ حالا این نرخ‌های بی‌حساب و کتاب با جیب خالی خانوار‌ها نمی‌خواند و این گونه است که نرم نرمک نان هم غذای از ما بهتران می‌شود!
۰
کد مطلب : ۸۱۳۲۶
یارانه نان هم پرکشید/ تکلیف نان در تنور آزادپز‌ها یکسره شد
 
  •  
  •  

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،خیلی‌ها هنوز برای خرید نان، کلی دو دو تا چهار تا می‌کنند تا مبادا کم نیاورند، حتی تا پیش از این نسیه بر‌ها نان نسیه می‌بردند اما حالا مدت‌هاست که دیگر از این خبر‌ها نیست و تازه باید با یارانه نان هم بدرود بگویند، انگار قرار نیست گرانی به این سادگی‌ها دست از سر نان بردارد.

* سالی که نکوست از بهارش پیداست/ ماجرای آزادپز‌ها و جار و جنجال‌هایی که به پا شد

نان هم برای خودش حکایتی دارد، یک روز گران می‌شود و روز دیگر صدای نانوا در می‌آید که ما سود نکردیم، از قدیم می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست، امسال هم در همین فصل بهار ماجرای گرانی نان داغ شد اما این بار موضوع آزادپزشدن 20 درصد از نانوایی‌ها جار و جنجال‌های زیادی به پا کرد.

این روز‌ها از زبان مسئولان حرف و حدیث‌های زیادی شنیده شده اما شواهد از این قرار است که به صورت قطعی در تیرماه دیگر یارانه نان در کار نیست و از طرف دیگر توپ در میدان آزادپز‌ها انداخته شده و آنها می‌توانند با هر نرخی، نان خود را به مشتری بفروشند، البته مسئولان این را هم گفته‌اند که اگر آزادپز‌ها نان را ارزان‌تر بفروشند، حس رقابت‌پذیری ایجاد شده و مشتریان بیشتری خواهند داشت اما کو گوش شنوا.

* تکلیف نان در تنور آزادپز‌ها یکسره شد

به احتمال زیاد در ابتدای تیرماه تکلیف نان در تنور آزادپز‌ها یک‌سره می‌شود اما برخی اعتقاد دارند که روند آزادسازی نانوایی‌ها به صورت یک دفعه امکان‌پذیر نیست.

در همین ارتباط رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به فارس گفت: روند آزادپز شدن همه نانوایی‌ها قدری زمانبر است و به صورت یک دفعه امکان پذیر نیست اما در هر صورت نانوایی‌ها به علت فشارهای زیادی که متحمل شده‌اند باید به صورت آزاد به فعالیت خود ادامه دهند.

خلیلی بیان کرد: امروز به جای اینکه حدود 20 درصد از نانوایی‌ها آزادپز شود، باید همه به صورت آزاد فعالیت کنند تا شاهد ارتقاء کیفیت نان باشیم و ما اعتقاد داریم این اقدام نانوا را دلگرم و مشتری را راضی نگه می‌دارد.

وی اظهار کرد: هزینه نانوایی‌ها از آب و برق و گاز تا مزایا و حقوق کارگران افزایش یافته و این در حالی است که آن‌ها در سال گذشته نیز به دلیل افزایش قیمت آرد سودی از افزایش نرخ نصیبشان نشد و حتی حاضر بودند تا نرخ‌ها به‌‌ همان شکل سابق بازگردد تا لااقل متضرر نشوند.

* فعالیت آزادپز‌ها در کنار نانوایی‌های دولتی حس رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد

نایب رئیس رئیس اتحادیه نانوایان مشهد نیز معتقد است، فعالیت آزادپز‌ها در کنار نانوایی‌های دولتی حس رقابت پذیری را افزایش داده و سبب می‌شود تا هم نانوایی‌های آزاد و هم دولتی به یک اندازه سود کنند زیرا نانوایان آزادپز برای ماندن در بازار و جذب مشتری باید با افزایش کیفیت، نظر مشتری را جلب کنند و در همین حال نانوایی‌های دولتی هم در این رقابت تنگاتنگ چاره‌ای جزء ارتقاء کیفیت ندارند و در ‌‌نهایت این امر به نفع مصرف کننده است.

عباس تحقیقی به خبرنگار فارس گفت: آرد نانوایی دولتی 600 و آزاد حدود هزار 350 تومان است اما واقعیت این است که نان آزاد کیفیت بهتری دارد و این امر در رقابت پذیری نقش به‌سزایی دارد.

 

وی ادامه داد: ما اعتقاد نداریم که آزادپز‌ها به گرانی قیمت نان دامن می‌زنند بلکه آن‌ها می‌توانند با عرضه نان به قیمت مناسب‌تر و بهبود کیفیت، مشتریان خود را جذب کنند، نانوایی‌های دولتی هم با نرخ کمتری که داشته می‌توانند بازار فعالیت خود را توسعه دهند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد عنوان کرد: فعالیت آزادپز‌ها برای شهروندانی که به دنبال کیفیت و سلامت نان هستند، بسیار مطلوب است و حتی مصرف‌کننده، به علت اینکه نان کیفی و به نسبت گرانتری تهیه کرده از دور ریختن و اسراف آن جلوگیری می‌کند.

هم‌اکنون در صف‌های نانوایی خبری از صف ده تایی‌ها نیست، همه ‌‌نهایت دو یا سه عدد نان می‌خرند و راهی خانه می‌شوند، خیلی‌ها کاسه صبرشان لبریز است، نان را در دست می‌گیرند و می‌گویند دیگر نان هم نمی‌توانیم بخوریم! تازه الان روز خوشمان است؛ از تابستان باید کاسه چه کنم دستمان بگیریم، دیگر آن موقعه نه از یارانه نان خبری هست و نه از نان با کیفیت‌تر، همین الان کناره‌های نان سوخته، خمیر شده و قد و قواره‌اش آب رفته است، معلوم نیست در تابستان باید چه نانی بخوریم.

* همه نانوایی‌ها سربرداشته و سودای آزادی دارند

تا بوده همین بوده، مثلا نان قوت غالب مردم است اما دولت از گران کردن آن ابایی ندارد و حالا صدای خیلی‌ها از این وضعیت درآمده، سال گذشته 20 درصد از نانوایی‌ها آزاد شدند و به‌‌ همان میزان حدود 30 درصد نرخ نان گران شد، امسال هم قرار است 20 درصد دیگر نانوایی‌ها آزادپز شوند اما اکنون ماجرا با گذشته فرق دارد چرا که همه نانوایی‌ها سربرداشته‌اند و سودای آزادپز شدن دارند.

در این میان مردم، اصلا با آزادپزشدن همه نانوایی‌ها و گرانی نان موافق نیستند و معتقدند؛ یکی از وظایف اصلی نانوایی‌ها حتی بدون افزایش نرخ‌ها، ارتقاء کیفیت نان است و اینکه دولت کیفیت را بهانه‌ای برای افزایش قیمت قرار داده، امری غلط و استراتژی اشتباه است.

* دولت در سناریوی نان چندین هدف مشخص را دنبال می‌کند

دولت مدت‌هاست که این پا و آن پا می‌کند تا با آزاد کردن برخی نانوایی‌ها دستی به سر و روی کیفیت نان بکشد و از این رهگذر یارانه نان را هم حذف کند، دولت این بار در سناریوی نان چندین هدف مشخص را دنبال می‌کند، ابتدا به دنبال آزادسازی تعدادی از نانوایی‌ها و افزایش نرخ نانوایی‌های دولتی است اما در گام بعدی که مهم‌ترین مرحله محسوب می‌شود؛ حذف یارانه نان به صورت کامل و آزادسازی همه نانوایی‌ها در دستور کار دولتی‌ها قرار دارد.

 

در همین حال مطابق گفته رئیس اتاق اصناف کشور «قیمت نان از تیرماه آزاد شده و از همین تاریخ یارانه نان حذف می‌شود زیرا نان باید به‌صورت غیر یارانه‌ای در جامعه توزیع شود، یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیر معقول چیزی در پی ندارد، مضاف بر آنکه دولت بودجه‌ای را برای کاهش قیمت نان در نظر می‌گیرد، اما در این بین برخی نانوایی‌ها با فروش آرد یارانه‌ای به قنادی‌ها و نانوایی‌های آزادپز تمام این زحمات را هدر می‌دهند.»

*دولت در حذف یارانه نان بی‌گدار به آب نزند

اما حذف یارانه نان با واکنش کار‌شناسان اقتصادی همراه بوده است، در همین راستا برخی از کار‌شناسان عنوان می‌کنند، مردم ما هنوز برای تهیه دو قرص نان و تامین مایحتاح اساسی زندگی خود با مشکل روبرو هستند و در چنین وضعیتی نباید بی‌گدار به آب زد و یارانه نان را یک دفعه حذف کرد.

علی اسداللهی که یکی از فعالان و کار‌شناسان امور اقتصادی است به خبرنگار فارس گفت: دولت با موضوع آزادپز کردن نانوایی‌ها و حذف یارانه نان دچار اقدامی شتابزده شده و این در حالی است که عموم مردم نیازمند حمایت از طریق یارانه هستند و در غیراین صورت قادر به تامین هزینه‌های خود نخواهند بود.

*حذف کامل یارانه نان اقدامی شتابزده

وی عنوان کرد: ما می‌دانیم که دولت مشکلاتی جدی در بخش تأمین منابع دارد و همین امر سبب شده تا تصمیم به حذف کامل یارانه نان بگیرد اما این اقدام تحمیل فشار به اقشار پایین جامعه را به دنبال دارد و قطعا اقدامی شتابزده است.

به گفته این کار‌شناس اقتصادی اگر اقتصاد ما سالم و پابرجا بود دیگر نیاز به دادن یارانه به افراد جامعه نبود اما ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که اقتصادمان وابسته به نفت بوده و تحریم‌ها اثرات سویی در پی داشته لذا نمی‌توانیم حذف یارانه را معقولانه و منطقی بدانیم.

این روز‌ها خبرهایی از جنس نان در سایت‌ها و محافل خبری زیاد به گوش می‌رسد اما برخی از مسئولان اذعان دارند که آزادسازی نرخ نان قطعی نیست و قرار هم نبوده که همه نانوایی‌ها به صورت آزاد فعالیت کنند.

*هنوز برای آزادسازی نرخ نان در ابتدای تابستان حرفی به میان نیامده است

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه به فارس گفت: هنوز برای آزادسازی نرخ نان به صورت قطعی در ابتدای تابستان حرفی به میان نیامده و تمامی صحبت‌هایی که در این ارتباط مطرح می‌شود در حد یک گمان زنی است.

علی باخرد عنوان کرد: آن طور که ما می‌دانیم تنها قرار بود 20 درصد از نانوایی‌ها در هر شهری به صورت آزاد فعالیت کنند، از طرف دیگر مسئله آزادسازی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و امری زمانبر است.

در همین ارتباط طی روزهای گذشته فرماندار مشهد، محمد گلستانی‌فر اعلام کرده بود که هنوز دستورالعملی مبنی بر آزادسازی نرخ نان از تیرماه به ما ابلاغ نشده است.

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

ای آنان که دستتان می‌رسد، کاری بکنید و نگذارید؛ نان هم غذای از ما بهتران شود و بازهم دست آنهایی که به دهانشان نمی‌رسد، محتاج لقمه‌ای نان شب شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین