تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
plusresetminus
چندی پیش خبری مبنی بر تنزل جایگاه روابط عمومی در استانداری های کشورمنتشر شد که در موج های فزآینده اخبار و وقایع رخ داده در سطح کشور امکان پرداختن تخصصی به آن مهیا نشد.
۰
کد مطلب : ۱۰۳۹۵۴
تضعیف جایگاه روابط عمومی در دولت برآمده از روابط عمومی
چندی پیش خبری مبنی بر تنزل جایگاه روابط عمومی در استانداری های کشورمنتشر شد که در موج های فزآینده اخبار و وقایع رخ داده در سطح کشور  امکان پرداختن تخصصی به آن مهیا نشد. اگرچه این خبر شوک بزرگی به فعالان حوزه ارتباطات وارد کرد ، به گونه ای که احساس شد تمامی تلاش خستگی ناپذیر فعالین حوزه روابط عمومی طی 2 دهه به ناگاه از بین رفت .
این در حالی است که علی رغم اینکه حتی اگر خلا هاي قانوني موجود نیز برطرف و باز مهندسی ساختار روابط عمومی در دستور کار قرار می گرفت  بدلیل فقدان درك صحيح از روابط عمومي، مسیر سخت و طولانی برای شکوفایی در این حرفه پیش رو قرار گرفته است .
خوشبختانه با توجه به فعاليت هاي چشمگير دانشمندان علوم ارتباطات و دانشگاه هاي مختلف كشور و همچنين ايجاد شوراها و انجمن های مختلف روابط عمومي ، كمبودي از نظر علمي و نيروهاي متخصص در کشور احساس نمي شود و حتي بسترهاي لازم علمي جهت گذار از روابط عمومي سنتي به روابط عمومي جديد و مبتني بر تكنولوژي اطلاعات نیز فراهم شده است به گونه اي كه مفاهيم جديدي از روابط عمومي، همچون روابط عمومي الكترونيك ، روابط عمومي ديجيتال ، روابط عمومي آنلاين ، روابط عمومي سايبر و .... مطرح شده است .
در چند سال گذشته اهتمام جدی برای تبدیل نام روابط عمومی به ارتباطات صورت گرفت به طوری که در اواخر سال گذشته در بیست و یکمین نشست مدیران روابط عمومی  شهرداری های کلان کشور در کرج که با حضور نماینده سازمان شهرداری های و دهیاری های کشوربرگزار شد، موضوع بازآفرینی ساختار و سازمان اداری روابط عمومی و امور بین الملل در شهرداریها در دستور کار قرار گرفت و ارتقا آن به اداره کل ارتباطات و بین الملل تصویب شده که از سوی وزارت کشور به شهرداری های کلانشهر ها ابلاغ گردید.
اشاره به این رویداد از این منظر است که بواسطه پیچیده گی های روابط انسانی و تغییر و تحول در مدل های ارتباطاتی دیگر  حتی عنوان روابط عمومی پاسخگوی نیاز سازمان ها نخواهد بود و "ارتباطات" با مختصات حرفه ای خود باید جایگزین شود تا بتواند ماموریت های جدید این حوزه را دنبال کند.
پيچيدگي روابط انساني و اجتماعي و تغيير مدل هاي ارتباطي سبب شده است كه نهاد روابط عمومي ديگر يك كار لوكس و تشريفاتي و در حاشيه استانداری ها  نباشد بلكه يك ضرورت اجتناب ناپذير و در متن اصلي يك سازمان قرار گيرد تا بتواند به عنوان چشم ، گوش و زبان و با مديريت مطلوب رويدادها ، حافظ و تقويت كننده حسن شهرت ، حيثيت و اعتبار دولت باشد وبا سنجش مستمر محيط به عنوان نهادي تصمیم ساز و مشاوري مطلع در راستاي تحقق اهداف عالیه نظام و دولت در استان ها گام بردارد و با ايفاي نقش سخنگويي و اعلام عملكردها ، سياست ها ، برنامه ها و انتظارات به عنوان پل ارتباطي بین دولت و ملت در حوزه استحفاضی  خود عمل نمايد چرا که دبیری شورای روابط عمومی دستگاه های اجرایی هر استان نیز تکلیفی قانونی بر عهده آنهاست و این مهم می تواند جریان زنده و پویای ارتباطی در یک استان ایجاد کند.
علي رغم مهيا سازي بسترهاي علمي هنوز توفیقی در توسعه روابط عمومي ها در كشور بدست نيامده است و نگاهي گذرا شاهد رويكردهاي سنتي و عدم موفقيت بسياري از روابط عمومي ها حداقل در نهاد های دولتی مي باشيم.
اگرچه یکی از مهمترین ضعف های مشهود دولت محترم در حوزه ارتباطات  است و به باور بسیاری از تحلیلگران و همکاران رسانه ای، دولت در انعکاس و جریان سازی موفقیت ها و دستاوردهای خود ناکام بوده است.
از سوی دیگرعلی رغم اینکه سهم زیادی از موفقیت رییس جمهور محترم در انتخابات برگرفته از فضاهای مبتنی بر مدل های ارتباطی نوین و برگرفته از تغییرات رفتاری مردم تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و در حقیقت مرهون کار حرفه ای و تخصصی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی بوده است انتظار بر این بود که با درک صحیح از شرایط کنونی کشور دولت پیشگام تحول در روابط عمومی ها شود.
جايگاه سازماني مناسب نقش بسزایی در موفقیت روابط عمومی ها دارد
يكي ازمباحث مهم در موفقيت روابط عمومي ها ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومي در تشكيلات اداری استانداری ها است . روابط سازماني فرايندي است كه موجب تنظيم ارتباطات درون سازماني مي شود و بواسطه وظايف متعدد و ضرورت ايفاي نقش سخنگو و مشاور لازم است بدون هيچ واسطه اي به استاندار متصل شود و از اختيار كامل براي حل مسايل موجود و دريافت اطلاعات و گزارش هاي عملكرد از معاونين و مدیران کل حوزه هاي مختلف برخوردار باشد و امكان حضور در كليه جلسات و مشاركت در تصميم گيري ها براي او فراهم باشد .
حال باید دید با چه نگرشی تصمیم به تنزل جایگاه روابط عمومی در استانداری های کشور گرفته شده است.
در صورتی که به تبع نقش استانداری در یک استان، ادارات کل روابط عمومی استانداری های نیز نقش جدی در هماهنگی و تقویت ارتباطات دستگاه ها و نهادهای مختلف یک استان دارند.
چگونه ممکن است بدون جایگاه سازمانی مناسب انتظار داشته باشیم روابط عمومی استانداری ها بتوانند پل ارتباطی حاکمیت با مردم یک استان باشند و بتوانند نقش به عنوان  تنظیم کننده روابط بین بخشی ایفا نمایند.
از منظر دیگر روابط عمومی در استانداری ها، روابط عمومی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در استان محسوب می شوند و در نتیجه نسبت به افزایش سرمایه های اجتماعی و احساس تعلق مردم وظیفه ذاتی دارند و باید برای ارتقا میزان رضایتمندی مردم همواره تلاشی شایسته داشته باشند.
از این روی موفقیت دولت و تبین دیدگاه ها و اطلاع رسانی عملکرد نیازمند روابط عمومی فعال و حرفه ای است و هرچقدر در این حوزه ضعیف عمل کند نارضایتی بیشتری به دلیل فقر اطلاع یابی مردم بوجود می اید و برند دولت تدبیر و امیدآسیب جدی از این حوزه خواهد دید.
با نگاهی دیگر سطح مشارکت بالای مردم در شبکه های اجتماعی وضریب نفوذ بالای فضای مجازی در مدیریت افکار عمومی نیازمند فعالیت هوشمندانه روابط عمومی در دستگاه های کشور می باشد اگر روابط عمومی به معنای واقعی، حرفه ای و علمی نباشد و  از جایگاه سازمانی مناسب برخوردار نباشد به توسعه پوپولیسم منجر می شود و این اقدام دولت در تنزل جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات زمینه ساز عدم توفیق روابط عمومی در ماموریت های جدید خواهد شد.
بينش مديرارشد و طرز تلقي و نگاه او به حوزه روابط عمومي تعيين كننده حجم و اندازه  اين حوزه خواهد بود و هيچ دولت،  نهاد و سازماني نمي تواند بدون موفقيت در حوزه روابط عمومي به عنوان يك مجموعه ای موفق مطرح شود و  باید تاکید کرد موفقيت استانداران محترم  به در موفقيت و نقش آفرينی مطلوب روابط عمومي آنها گره خورده است .
اگرچه در کنار جایگاه سازمانی مناسب می توان طرز تلقي و ميزان حمايت استانداران ،بهره مندي از منابع و امكانات مناسب و همچنین شايستگي و توانمندي نيروهاي شاغل و فعاليت هاي برنامه اي را از مهمترین عوامل موفقیت روابط عمومی ها عنوان کرد اما بايد اذعان داشت اگر دولت محترم روابط عمومي را هزينه دانسته و نسبت به تجدید نظر در تصمیم خود اقدام نکند كاملا ناموفق و محكوم به شكست در جریان مدیریت افکار عمومی خواهد بود در حقيقت روابط عمومي استانداری ها در جهت افزايش رضايتمندي جامعه، حفظ و تقويت حسن شهرت دولت ، بهترين ابزار تبليغات براي موفقيت دولت محسوب مي شود .
بی شک برای تبدیل ديوارهاي نفوذ ناپذير دولت به ديوارهاي شيشه اي لازم است مدیران روابط عمومی ضمن استقلال به منظور دریافت منطبق با واقعيت و جلب اعتماد مردم باید از جایگاه سازمانی مناسب برای ایفای نقش حرفه ای خود برخوردار باشد.
انتظار می رود دولت با نگاهی عمیق به اثرات این تصمیم ضمن اصلاح ابلاغیه خود به استانداری ها ، کارگروهی متشکل از اساتید، نمایندگان انجمن های علمی و صنفی این حوزه و مدیران و کارگزاران روابط عمومی تشکیل دهد و تقویت نهاد روابط عمومی را در دستور کار خود قرار دهد تا به نیکی در ذهن و خاطر آیندگان به یادگار بماند.
احمد خیری  مشاور رسانه ای شهردار کرج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین