تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
plusresetminus
روزگاری کرج ،باغشهری آرام با هوای مطبوع و طبیعتی بی نظیر وتفرجگاهی برای شهروندان كرجي وسايرمسافرين گذري وطبيعت دوستاني بودتا آرامش را فارغ از هیاهوی شهری تجربه کنند.اما امروز با بناهاي سر به اسمان ساييده وانباشته اي از آهن واجر ودود ودوده ديگر آن روزها ي رويايي از اين باغ شهر رخت بربسته است .
۰
کد مطلب : ۱۵۳۳۵۵
آيا طراوت وسبزينگي به كرج باز مي گردد؟

 


امروز از باغشهری کرج كمتر اثري است . جای درختان سرسبز را ساختمان های بلند مرتبه ای که روز به روز نیز بر تعدادشان افزوده می شود و شهرنشینان آن را توسعه شهری می دانند، گرفته اند. به واسطه این رشد و توسعه و به اصطلاح مدرن شدن، سهم کرج از آرامش و شنیدن صدای رودخانه و نسیم  خنك و دلنواز  هيچ است و تنها هیاهو و صدای بوق و تردد خودروها شنيده مي شود.


خانه های سنتی با حوض های آبی و باغچه های پر گل دیگر  با ذائقه مدرن پسند ساکنان سازگاری ندارند و این گونه شد که باغات کرج در عرض اندام ساختمان های بلند گم شدند. حریم شهر به کرج اجازه پیشرفت نداد و شهر به سمت بلند مرتبه سازی حرکت کرد که این خود محل بروز تحولات بسیاری در باغشهر قدیمی کرج شد. کرج دیگر شهری باغ گونه نبود. حواس شهرنشینان جای زیبایی پروانه هایی که از پیله بیرون می آمدند به پروانه هایی که از آن خانه های بلند قد بیرون آمدند، گرم شد.

نقش شهرداری ها در ساخت و سازهای شهری

فضا و اشتیاق برای ساخت سازهای بی روح اما مدرن شهری چنان مهیا شد که بعد از مدتی پدیده ای به نام " ساخت و ساز غیر مجاز " در دل واژه های شهری شکل گرفت. در این میان برای شهرداری‌ها که جایگاه مهمی در نظم شهری دارند، موضوع کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای خارج از  قانون و قاعده در اولویت قرار گرفت. دامنه نظارت شهرداری تنها محدود به کنترل و نظارت بر ساخت و ساز در محدوده شهر نیست بلکه در خصوص حریم شهر نیز وظایف مشابهی دارند.

صدور پروانه و نظارت ساختمانی در شهرها، مهمترین و عمده‌ترین وسیله اجرای ضوابط منقطه‌بندی و تعیین نحوه استفاده از اراضی و ساختمان‌ها است. پروانه ساختمانی، مجوز کتبی است که از بخش های فنی شهرداری یا سایر مراجع مربوطه با هدف ساخت بنا به‌ نام متقاضی واجد شرایط، صادر می‌شود. علاوه بر این صدور پروانه های ساختمانی یکی از مهمترین منابع ناپایدار درآمدی شهرداری ها است که افزایش و یا کاهش آن تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار دارد.

در کرج نیز همانند سایر کلانشهرهای کشور صدور پروانه ساختمانی و ساخت و سازهای شهری از جمله منابع در آمدی ناپایدار محسوب می شود. طبق آمار ارائه شده از سوی رضا بیات رئیس اداره نظارت بر تدوین ضوابط و اجرای مقررات شهرسازی شهرداری کرج، در سال قبل در کرج 477 پروانه ساختمانی صادر شد که از این تعداد 413 پروانه به صورت مسکونی، 26 پروانه مسکونی -  تجاری، 14 پروانه تجاری، 21 پروانه تعاونی و یک پروانه دولتی می باشد.

به گفته این مسئول، آما صدور پروانه های ساختمانی طی سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته با 20 درصد افزایش به 578 پروانه رسیده است که این تعداد شامل 506 پروانه مسکونی، 37 پروانه تجای - مسکونی و 17 پروانه تجاری، یک پروانه تعاونی و 26 پروانه برای سایر ساختمان ها که شامل خدماتی، آموزشی، صنعتی و تاسیسات شهری است.

بیات می افزاید: اکنون صدور پروانه ساختمانی در چند منطقه تحت پوشش شهرداری کرج به صورت الکترونیکی انجام می شود که در خصوص مزیت آن می توان گفت، صدور پروانه های الکترونیکی تک برگی ضمن آنکه زمینه ساز شفافيت‌ و روان‌سازی و تسهیل در امور صدور پروانه ها می شود، حذف تاییدیه کارشناسان ناظر و کاهش مدت زمان صدور پروانه را به دنبال دارد.

رضایی یکی از مالکان گارگاه های ساختمانی است که در تشریح وضعیت ساخت و سازهای شهری می گوید: کاهش ارزش پول، افزایش قیمت دلار و سود تسهیلات مسکن از عواملی است که منجر به افزایش قیمت مسکن و کاهش توان خرید مردم به ویژه در چند سال اخیر و به تبع آن رکود اقتصادی شده است. موضوع بالا بودن نرخ سود بانکی تمایل به سپرده گذاری در بانک ها را بین سرمایه گذاران افزایش داده است.

علاوه بر آنچه مطرح شد، برخی موانع و سخت گیرها از سوی ادارات و سازمان های مربوط با ساخت و سازهای شهری، دلزدگی سرمایه گذارن برای از ورود به عرصه ساخت و ساز را فراهم کرده است.

با این حال افزایش ناچیز صدور پروانه های ساختمانی و عدم انگیزه برای سازنده ها و دریافت سود کم و کاهش نقدینگی مردم  حکایت از رکود سنگین ساخت و ساز و به تبع آن کاهش صدور پروانه ساختمانی را دارد.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین