تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
plusresetminus
ثبت ترددهای میلیونی در محور چالوس گواهی بر این ادعا است که ترافیک در این محور حرف اول و آخر را می زند و همواره این سوال مطرح است که کلید گشایش قفل ترافیک در دستان کیست.
۰
کد مطلب : ۱۱۸۰۵۷
وقتی ترافیک حرف اول و آخر را می‌زند

 

                       

محور کرج - چالوس در حالی مهمترین محور مواصلاتی کشور محسوب می شود که به جز دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان در بحث اتصال پایتخت و دیگر استان ها به استان های شمالی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته که ترافیک در این محور حرف اول و آخر را می زند باعث شد به سراغ رئیس پلیس راه استان البرز برویم و اوضاع و احوال این محور مهم کشور را جویا شویم.

در این گفتگو وضعیت ترافیکی محور کرج - چالوس و آزادراه کرج - تهران - قزوین که به واقع یکی از پر تردد ترین محورهای مواصلاتی استان و همچنین کشور است مورد بررسی قرار گرفت که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

ثبت ۳۷۸ میلیون تردد از محورهای مواصلاتی البرز طی سال گذشته

سرهنگ اکبری با تاکید بر اینکه استان البرز شرایط خاص ترافیکی دارد، گفت: البرز پرترافیک ترین استان کشور است به طوری که سال گذشته ۳۷۸ میلیون ۴۲۹ هزار و ۳۱۵ تردد از محورهای مواصلاتی استان انجام شده است که هر نیز ساله شاهد رشد ۳ یا ۴ درصدی در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین تردد استان بیش از یک میلیون گزارش می شود، گفت: توسط دستگاه ها و دوربین های تردد شمار تردد روزانه در البرز یک میلیون ۳۷ هزار تردد گزارش می شود که این مهم نشان دهنده وضعیت حساس ترافیکی است.

رئیس پلیس راه استان البرز با تاکید بر اینکه استان البرز کوچکترین استان به لحاظ مساحت جغرافیایی است، گفت: این در حالی است که ۱۸ درصد حجم ترافیک کشور از این استان عبور می کند.

زیرساخت های ترافیکی در البرز پیش بینی نشده است

سرهنگ اکبری حجم بالای ترافیک در البرز را نیازمند برنامه ریزی و مدیریت دانست و گفت: مدیریت این حجم از ترافیک نیازمند یک توان عملیاتی نه تنها مختص پلیس بلکه مختص همه سازمان ها و ارگان های مربوطه است.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های ترافیکی در البرز پیش بینی نشده است، گفت: پلیس با یک توان عملیاتی برای ساماندهی ترافیک اقدام می کند این در حالی است که شاهد معضلات ترافیکی در این حوزه هستیم.

رئیس پلیس راه استان البرز با اشاره به وجود یکهزار و ۳۰۶ کیلومتر راه آسفالته در محورهای برون شهری استان، گفت: تقریبا ۹۰ کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد که نزدیک به ۶ درصد راه های استان را تشکیل می دهد.

وجود حجم بالای راه‌های فرعی و روستایی در البرز

سرهنگ اکبری با اشاره به ۲۳۸ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در استان البرز، افزود: راه های فرعی و روستای بیشترین حجم راه های استان را تشکیل می دهند چرا که شهرک های فراوان و مناطق خوش آب هوا در شهرستان های ساوجبلاغ، کرج و نظرآباد وجود دارد.

رئیس پلیس راه استان البرز به حساسیت های مرتبط با ماموریت های پلیس راه اشاره کرد و گفت: در استان البرز با محدودیت فضای حرکتی و تقاضای سفر زیاد مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مقصد سفرهای تابستانی شهروندان استان های شمالی و غربی است، گفت: گرمی استان های جنوبی در فصل تابستان باعث افزایش سفر به استان های غربی و شمالی می شود.

اعمال محدودیت‌ها در محور چالوس و نارضایتی ساکنان

وی به تعطیلات عید فطر چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج و کرج - قزوین باعث شد کسانی که می خواستند از تهران به سمت کرج حرکت کنند به مدت شش ساعت در اتوبان گرفتار شوند اقدامات کارشناسی نشان داد ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی استان به ویژه ترافیک در آزادراه باعث شده است که از مسافرانی که قصد سفر به غرب تهران، شهریار و کرج دارند، غافل شویم.

رئیس پلیس راه استان البرز به حساسیت محور کرج - چالوس اشاره کرد و گفت: مردم و ساکنان محور کرج - چالوس به ویژه بخش آسارا حق دارند که از اعمال محدودیت های ترافیکی در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل ناراضی باشند ولی از آنجایی که که محور کرج - چالوس نزدیکترین راه ارتباطی پایتخت با استان های شمالی است و زیبایی های مختص به خود را دارد همیشه مستعد قفل شدن ترافیک است.

عدم وجود موانع فیزیکی در محور چالوس

سرهنگ اکبری به مسافت ۱۶۰ کیلومتری بدون مانع فیزیکی جدا کننده در محور کرج - چالوس اشاره کرد و گفت: با جاده ای پر از پیچ و خم، دارای محدودیت، بدون مانع با تقاضای بالای سفر مواجه هستیم که هر لحظه ممکن است گره های ترافیکی منجر به ورود خودرویی به لاین مقابل باشد که وجود موانعی مانند کوه و دره قدرت برگشت را از راننده می گیرد و باعث کورتر شدن گره های ترافیکی می شود.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت وضعیت ترافیکی از سوی پلیس راه استان البرز به پلیس راهور ناجا منتقل شد، گفت: پلیس راهور ناجا پیشنهاد پلیس راه استان البرز مبنی بر اعمال محدودیت های ترافیکی در این محور پرتردد را قبول کرده است.

ضرورت اطلاع رسانی محدودیت‌های ترافیکی محور کرج - چالوس

وی برای دومین بار به حساسیت هایی که برای ساکنان محور در هنگام اعمال محدودیت ها به وجود می آید اشاره کرد و گفت: در حالی که این محدودیت ها برای ساکنان بخش آسارا و دیگر روستاییان مشکلاتی ایجاد می کند ولی باعث تخلیه بار ترافیکی این محور می شود چرا که اگر این بار تخلیه نشود باعث می شود از منطقه حصار و خلج آباد عقبه ترافیک به آزادراه منتقل شود و کسانی که در آزادراه به سمت غرب کشور حرکت می کنند نیز دچار مشکل می شوند.

سرهنگ اکبری در خاتمه بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص اعمال محدودیت های ترافیکی در محور کرج - چالوس تاکید کرد و گفت: زمان اعمال محدودیت ها از طریق پیامک به دهیاران و شورای اسلامی روستاهای مستقر در محور اطلاع رسانی می شود و نصب بنر نیز پیش بینی شده است.

وجود محورهای مواصلاتی مهم کشور در البرز باعث شده است ترافیک جزو لاینفک راه های استان باشد در این میان اعمال محدودیت های ترافیکی که گره ای از گره های کور ترافیکی را باز می کند برای برخی از ساکنان محور کرج - چالوس ایجاد مشکل می کند که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور راهکاری برای حل این مشکل ارائه و عملیاتی شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین