تاریخ انتشارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
plusresetminus
حزب الله : فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان که آغاز می‌شود ماجرای تخلفات ثبت‌نامی نیز سرباز می‌کند و از هم‌اکنون خانواده‌ها وقوع برخی تخلفات در مدارس دولتی را گزارش می‌دهند.
۰
کد مطلب : ۱۴۱۶۹۱
تخلفات مالی در مدارس
 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان که از راه می‌رسد، ماجرای مشکلات خانواده‌ها برای ثبت‌نام نیز آغاز می‌شود و در این بین برخی مدارس نیز مرتکب تخلفاتی می‌شوند.

 خانواده‌هایی که فرزندشان از یک دوره تحصیلی وارد دوره‌ای دیگر می‌شود بیشتر از سایرین به دنبال مدرسه‌ای مناسب هستند و انتظار آنها از یک مدرسه خوب، کیفیت آموزشی مناسب و سالم بودن محیط آن به لحاظ انواع آسیب‌های اجتماعی است.به جز دغدغه والدین برای یافتن یک مدرسه مناسب، برخی تخلفات صورت گرفته در مدارس نیز موجب نارضایتی می‌شود و عمده این مباحث نیز در بحث دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌هاست.

اگر چه مسئولان آموزش‌وپرورش هنگام ثبت‌نام مدارس اعلام می‌کنند دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها ممنوع است اما عملاً با آغاز سال تحصیلی و عدم اختصاص سرانه به مدارس، مدیران مجبور می‌شوند برای تامین هزینه‌های جاری مدرسه از جمله هزینه آب، برق و گاز از خانواده‌ها پول دریافت کنند و همین موضوع نقطه آغاز اختلاف میان خانواده‌ها و مدارس است.

آموزش‌وپرورش نیز دستورالعمل خاصی را برای دریافت کمک‌های مردمی ابلاغ نمی‌کند و همواره از اختیاری بودن این موضوع صحبت می‌شود، به‌اذعان مسئولان آموزش و پرورش کمک‌های خانواده‌ها به مدارس داوطلبانه اما ضروری است و در شرایطی که شیوه‌نامه خاصی در این رابطه وجود ندارد مدارس در مناطق مختلف شهر به‌اختیار خود رقم‌های متفاوتی را تعیین و از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، مبالغی که در بالای شهر بیشتر و در مناطق جنوبی شهر کمتر است.

از سوی دیگر سال‌هاست که یکی از سوالات اساسی خانواده‌ها نحوه هزینه‌کرد پول‌های دریافت شده توسط مدارس است چرا که بسیاری از مدارس جزییات هزینه‌‌کرد کمک‌های مردمی را به والدین اعلام نمی‌کنند شاید به همین دلیل بود که آموزش‌وپرورش با ایجاد حساب یکپارچه مدارس به دنبال سامان دادن به این موضوع و نظارت بر وجوه اخذ شده از والدین توسط مدارس است.

هم‌اکنون نیز برخی والدین در تماس با خبرگزاری تسنیم از تخلف یکی از مدارس شهر تهران گزارش می‌دهند؛ طبق اعلام آنها، مدیر دبستانی دخترانه در یکی از مناطق جنوبی پایتخت، تابستان سال گذشته برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با وجود اینکه دریافت هزینه در فصل ثبت‌نام ممنوع بود، 100 هزار تومان دریافت و پس از آن خانواده‌ها را ملزم به خرید روپوش از مدرسه کرد و هر روپوش نیز با قیمت 75 هزار تومان به خانواده‌ها فروخته شد.

خانواده‌ها به دلیل تخلفات مدرسه و اجبار کردن خانواده‌ها به مشارکت‌های مالی به اداره آموزش‌وپرورش منطقه و پس از آن وزارت آموزش‌وپرورش شکایت نامه‌ای را ارسال کردند که از سوی آموزش‌وپرورش سه بازرس برای بررسی وضعیت مدرسه اعزام شدند و پس از بررسی اسناد و مدارک مشخص شد هزینه مانتوها و مشارکت‌های مردمی خانواده‌ها در حساب مدرسه نیست، پس از آن با نامه بازرسان قرار بود که حکم انفصال مدیر مدرسه صادر شود اما این حکم به توبیخ و درج در پرونده منجر شد و حالا  خانواده‌ها نگرانند که در سال تحصیلی جدید نیز ماجرای تخلفات ادامه داشته باشد.

در بررسی این موضوع با مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش تماس گرفتیم که وی از رسیدگی به این پرونده توسط کارشناسان ارزیابی خبر داد.

 برخی خانواده‌ها نیز از گرو نگه داشتن کارت شرکت در امتحان و تحویل ندادن کارنامه در زمان صدور آن  منوط به تسویه شهریه مدارس دولتی خبر می‌دهند. طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش بیشترین شکایات دریافتی از مردم مربوط به تخلفات مالی و آموزشی مدیران مدارس است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین