تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
plusresetminus
حزب الله : راهیان پیاده‌روی اربعین چنانچه می‌خواهند با مشکلی مواجه نشوند، باید توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای را جدی بگیرند.
۰
کد مطلب : ۱۸۱۱۲۹
زائران اربعین بخوانند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«هر ساله میلیون‌ها ایرانی برای برگزاری آیین معنوی پیاده‌روی اربعین راهی کربلا می‌شوند که در میان آنان، کم نیستند زائرانی که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در طول سفر بیمار می‌شوند و تا مدت‌ها با عوارض ناخوشایند بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. هر زائری برای حفظ سلامتی خود و همراهان در طول سفر باید سه مقوله بهداشت، تغذیه و استراحت کافی را مد نظر داشته باشد.
 
دکتــر مسعود چینـی‌گرزاده در گفتگو با «ایران» توصیه‌های مهمی برای زائران عزیز دارد. چنانچه شما نیز در ایام اربعین راهی سفر کربلا هستید، به توصیه‌های این پزشک عمل کنید.
 
به گفته مدیر انجمن پزشکان صلح و سلامت عمده‌ترین مشکلی که برای زائران در طول سفر پیش می‌آید، سرماخوردگی است. مشکلات دیگری هم به دلیل نداشتن آمادگی جسمانی کافی ممکن است برای آن‌ها پیش بیاید.
 
او معتقد است: اگر قصد سفر به کربلا را دارید، از همین امروز، روزانه برنامه ورزش و پیاده‌روی داشته باشید و بدن خود را آماده کنید تا در طول سفر به دلیل نداشتن آمادگی جسمی دچار مشکل نشوید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید به همراه داشتن لباس‌های گشاد و راحت است تا با راه رفتن‌های طولانی و ساییده شدن پا‌ها به یکدیگر دچار آسیب سوختگی نشوید. بهتر است با خود پماد سوختگی به همراه داشته باشید و در صورت تعرق شدید و آسیب‌دیدگی پوست از آن استفاده کنید.
 
پوشیدن کفش نو ممنوع!
 
توصیه دیگر دکترچینی گرزاده استفاده نکردن از کفش نو است. او در ادامه می‌گوید: در این سفر باید از کفش‌های راحتی که قبلاً پوشیده‌اید، استفاده کنید، همچنین در طول سفر مصرف غذای مانده کلاً ممنوع است و مواد غذایی و آب آشامیدنی را از محل‌های معتبر تهیه کنید. چنانچه بیماری خاصی دارید به اندازه یک هفته تا ۱۰ روز با خود دارو به همراه داشته باشید و اگر دچار هر مشکلی شدید فقط به مراکز درمانی مورد تأیید مراجعه کنید. برای این که تا حد امکان از بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی دور بمانید، از ماندن در مکان‌های فاقد تهویه و در بسته اجتناب کنید، چون این فضا‌ها خود عامل سرفه و سرماخوردگی هستند و با حضور یک فرد مبتلا به چنین بیماری‌هایی سایرین هم در معرض خطر قرار می‌گیرند. اما اگر دچار سرماخوردگی شدید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی را شروع کنید تا مدت بیماری طولانی نشود.
 
مدیر انجمن پزشکان صلح و سلامت با اشاره به لزوم رعایت کامل بهداشت فردی در این سفر می‌افزاید: به دلیل جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر از ابتدای سفر تا روز آخر این مسافرت از روبوسی و حتی دست دادن کاملاً اجتناب کنید، زیرا همین دو عامل که خیلی‌ها هم آن را رعایت نمی‌کنند، می‌توانند به راحتی ویروس‌ها و میکروب‌ها را به دیگران سرایت دهند. در ضمن قبل از هر وعده غذایی حتماً دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید.
 
وی در ادامه متذکر می‌شود: به دلیل تغییرات آب و هوایی کشور ما و عراق حتماً لباس‌های مناسب و گرم هم به همراه داشته باشید. دلیل این که بیشتر افراد در طول این سفر زیارتی دچار سرماخوردگی می‌شوند، نپوشیدن لباس گرم هنگام صبح و موقع بیرون رفتن از اقامتگاه است. به خاطر داشته باشید صبح‌ها موقع بیرون رفتن لباس بیشتری بپوشید.
 
ماسک‌ها را با احتیاط مصرف کنید
 
عموم مردم تصور می‌کنند که با ماسک زدن می‌توانند جلوی گردوغبار و حتی ویروس‌ها و میکروب‌ها را بگیرند. به گفته دکتر چینی‌گرزاده اگر گرد و غبار به میزان زیادی در هوا وجود داشت و نگران سرماخوردگی هم هستید، در صورت تمایل از ماسک‌های سه لایه استفاده کنید. البته باید این ماسک‌ها را حتماً هر چند ساعت یک بار تعویض کنید تا کیفیت لازم را داشته باشند. وقتی هم حس کردید ماسک مرطوب شده، در اسرع وقت آن را بردارید و از ماسک دیگری استفاده کنید.
 
رعایت موارد گفته شده و مراعات نکات بهداشتی و دوری از بیماری‌ها سبب می‌شود حداکثر حظ معنوی را از زیارت کربلا ببرید.»
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین