تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
plusresetminus
حزب الله : نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طی سخنانی اظهار داشت: دور سوم مذاکرات در ژنو شاهد پیشرفت هایی بود.
۰
کد مطلب : ۱۱۲۳۲۳
دور سوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو پیشرفت داشت

 

    

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در رابطه با گزارشی که به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص آخرین تحولات سوریه ارائه کرد، اظهار داشت: آتش بس در سوریه همچنان پابرجاست اما هر لحظه امکان فروپاشی آن وجود دارد.

بر اساس این گزارش دی میستورا در ادامه سخنان خود در رابطه با مذاکرات صلح سوریه نیز گفت: دور سوم مذاکرات در ژنو شاهد پیشرفت هایی بود. این مذاکرات همزمان با تشدید درگیری ها در سوریه و نقض مکرر آتش بس صورت گرفت.

وی در همین زمینه افزود: در صورت پایبندی به آتش بس، امکان ازسرگیری مذاکرات توسط هیأت های سوری وجود دارد و در همین راستا نقش روسیه و آمریکا در پایبندی به آتش بس بسیار مهم است.

دی میستورا در ادامه عنوان کرد: قصد دارم دور جدید مذاکرات را در ماه مِه آتی برگزار کنم اما پیش از آن با گروه حامی سوریه نشستی را برگزار خواهم کرد.

وی در رابطه با معارضان نیز گفت: تعلیق مذاکرات از سوی هیأت عالی مذاکرات تاثیری بر گفتگوها نداشت و گفتگو با دیگر هیأت های سوری این اقدام آنها را جبران کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه عنوان کرد: تمامی پیشنهادها درباره روند انتقال سیاسی را از معارضان و همچنین دولت سوریه دریافت کردم. به علاوه نشست با هیأت مسکو-قاهره و گروه حمیمیم مثبت بود. ما سندی را حاوی مواضع هیأت ها در خصوص انتقال سیاسی در سوریه تهیه کرده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: حاضران در مذاکرات ژنو بر تشکیل هیأت انتقالی در سوریه توافق کردند. این هیأت قرار است قانون اساسی جدید را برای سوریه تهیه کند و پس از آن در معرض همه پرسی قرار دهد. سپس انتخابات در پایان مرحله انتقالی برگزار خواهد شد.

دی میستورا در رابطه با قالب این هیأت انتقالی نیز گفت: طرف های سوری توافق کردند که نماینده هایی از معارضان و دولت کنونی سوریه به همراه افراد مستقل اعضاء این هیأت را تشکیل دهند. آنها همچنین بر اجرای قطعنامه شورای امنیت مبنی بر مبارزه با تروریسم نیز به توافق رسیدند.

وی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات در رابطه با سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همچنین اسامی نامزدها برای حضور در هیأت انتقالی بحثی صورت نگرفت.

دی میستورا بر اهمیت دولت جدید در چهارچوب انتقال سیاسی و قانون اساسی جدید تاکید کرد.

وی درباره مشارکت نمایندگان جیش الاسلام در مذاکرات ژنو نیز اظهارنظری نکرد و گفت: شورای امنیت فقط ۲ گروه داعش و جبهه النصره را تروریستی می داند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همچنین در رابطه با حضور کُردها در مذاکرات نیز اظهار داشت: کرُدهای حاضر در سوریه، سوری هستند که حق اظهارنظر دارند و باید موضع آنها در مذاکرات بیان گردد.

سندی که دیمیستورا تهیه کرده است بر اجرای مذاکرات مستقیم میان طرف های سوری تاکید دارد. همچنین وی قصد دارد که گروهی از کارشناسان هیأت ها را برای بررسی مسئله انتقال سیاسی در بازه زمانی میان هر دور از مذاکرات به کار گیرد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین