تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
plusresetminus
حزب الله : روسیه شامگاه جمعه در اعتراض به روند جهت‌دار فعالیت هیات تحقیقات در خصوص حوادث شیمیایی در سوریه، پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت این هیات را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.
۰
کد مطلب : ۱۵۵۵۷۸
رای مخالف روسیه به پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت سازمان ملل در سوریه
 

 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رای مخالف روسیه به پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت سازمان ملل در سوریهبه گزارش گروه بین‌الاملل خبرگزاری میزان،  روسیه شامگاه جمعه در اعتراض به روند جهت‌دار فعالیت هیات تحقیقات در خصوص حوادث شیمیایی در سوریه، پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت این هیات را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.
 
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این پیش نویس را ژاپن برای تمدید 30 روزه ماموریت این هیات تا زمان تصمیم گیری نهایی برای ادامه فعالیت آن ارائه داده بود؛ اما روسیه و بولیوی به آن رای مخالف دادند.
 
 
بر این اساس مجوز فعالیت هیات تحقیقات با پایان روز جمعه منقضی می‌شود.
 
 
پیش از این روسیه و آمریکا هر یک پیش نویس دو قطعنامه را برای تعیین ساز و کار ادامه ماموریت هیات تحقیقاتی ارائه داده بودند که هیچ یک به تصویب نرسید.
 
 
مسکو معتقد است هیات مذکور که به طور مشترک زیر نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی فعالیت می‌کند، به وظیفه خود در بررسی کامل ابعاد حادثه شیمیایی خان شیخون عمل نکرده و نظر کارشناسان روسی را مورد توجه قرار نداده است.
 
 
حادثه شیمایی شهر خان شیخون سوریه در چهار آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن‌ها ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
 
 
دولت های غربی در آن زمان به سرعت انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند؛ با وجود اینکه تسلیحات شیمایی این کشور در سال 2014 تحت نظارت بین المللی خارج شده بود.
 
 
روسیه به شدت از فعالیت‌ها و نحوه تحقیقات مرتبط با این حادثه ابراز نارضایتی کرده است. گفته می‌شود کارشناسان هیات تحقیقات به سوریه نرفته‌اند و تنها به نمونه‌های جمع‌آوری شده از سوی نهادهای اطلاعاتی غربی بسنده‌ کرده‌اند.
 
 
در قطعنامه پیشنهادی مسکو از این هیات خواسته شده بود تا دو تیم تحقیقاتی را یکی به شهر خان شیخون و دیگری به پایگاه الشعیرات در استان حمص ارسال کند؛ طرحی که مورد موافقت طرف های غربی قرار نگرفت.
 
الشعیرات پایگاه هوایی است که ارتش آمریکا با ادعای نگه‌داری دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، به آن حمله موشکی ترتیب داد.
 
 
چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.
 
 
منبع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین