تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
plusresetminus
حزب الله : عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه یکی از اهداف ما این بود که دولت الکترونیک را در شهرداری پیاده کنیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم، گفت: یک سری در شهرداری علاقه‌مند به این شفاف‌سازی‌ها نیستند زیرا سبب کم شدن اعمال سلیقه شخصی می‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۳۲۰۷۸
برخی با الکترونیکی شدن امور و شفاف‌سازی در شهرداری کرج مخالفند

 

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از تسنیم ،  با نزدیک شدن به انتخابات شوراهای شهر و روستا، عملکرد این نهاد انتخابی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد نمایندگان‌شان در پارلمان شهری بیشتر سنجیده می‌شود. "رضا شریفی" رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج از جمله افرادی است که معتقد است:" مردم باید بدانند که چه کسی به درد کار می‌خورد و اگر این مدنظر قرار گیرد، خیلی‌ها به خود اجازه کاندیدا شدن نمی‌دهند."

وی در این گفت‌وگو از تصویب دو آیین‌نامه "پرداخت مزایا" و "انتصابات" در کمیسیون متبوع خبر می‌دهد و می‌گوید:" شاید برخی‌ها لیاقت و تخصص لازم پستی که در آن هستند را نداشته باشند و بنا به هر دلیلی در این جایگاه حضور داشته باشند. در این آیین نامه افراد بر اساس تخصص، تجربه و سوابق امتیازبندی می‌شوند و کسانی که واجد شرایط لازم هستند طبق آیین نامه باید در پست قرار گیرند."

 

 

 نظر شما در مورد شفاف‌سازی حقوق نمایندگان چیست؟

شریفی: چند وقت پیش در مجلس شورای اسلامی شفاف‌سازی حقوق نماینده‌ها مطرح شد. خود مجلس شورای اسلامی برای این کار باید پیشقدم باشد و اگر ریگی به کشف کسی نیست، شفاف‌سازی کرده و به طور صریح اعلام کند که یک نماینده به چه میزان حق‌الجلسه، هزینه دفتر و پرسنل دریافت می‌کند. این امر سبب فهمیدن میزان هزینه فرد انتخاب شده برای هر پستی می‌شود.

 نظر شما در مورد حقوق‌های نجومی چیست؟

شریفی: یکی از ایرادات نظام اداری که مانند خوره است، فساد در جامعه است. یکی از مصادیق ظلم، حقوق‌های نامتعارف است که سیاسی و حزبی نبوده و هرکسی دریافت کند، خلاف است. برخی از مسئولان سعی در پاس دادن توپ به زمین دیگری دارند،‌ اما در وهله نخست باید 3 قوه در مورد حقوق مسئولان شفاف سازی کنند که اگر غیرمتعارف است، نگیرند و اگر متعارف است، بیان متعارف اشکالی ندارد.

 با توجه به حقوق‌های نامتعارف، در مورد خرج‌های چند میلیونی برای ورود به شورا بفرمایید؟

شریفی: در حال حاضر برای حضور در جایگاه‌های شورا و مجلس شورای اسلامی تعداد افراد بسیاری احساس تکلیف می‌کنند! من 10 سال است که در شورای شهر فعالیت می‌کنم، برای من خرج‌های نجومی و چند صد میلیونی یا میلیاردی افراد برای ورود به شورا جای تعجب دارد. کسی که به دنبال مادیات است باید در شغل آزاد فعالیت کند و به این گونه مشاغل ورود نکند.

 میزان دریافتی شما از شورای شهر کرج به عنوان یکی از اعضا چقدر است؟

شریفی: به عنوان یک عضو شورا ماهانه حدودا مبلغ 2 میلیون و 900 هزار تومان حق جلسه به میزان 60 ساعت می‌گیرم و سقف برای جلسات، این مبلغ است. کرج جزو کلانشهرها محسوب می‌شود، هزینه دیگری که ما به عنوان اعضای شورا دریافت می‌کنیم حق ایاب و ذهاب و خودرو شخصی است که تصمیم گرفته شد که به شیوه پرداخت به خود اعضای شورا بوده و این مبلغ حدودا به میزان یک میلیون و 900 هزار تومان در ماه است.

 با توجه به اینکه شما رئیس کمیسیون بودجه هستید، میزان بودجه شهرداری چقدر است؟

شریفی:بودجه شهرداری در ابتدای سال جاری یک هزار و 750 میلیارد تومان بسته‌ شد و متمم بودجه شهرداری که اخیرا ارائه شد 2 هزار و 350 میلیارد تومان بود که نزدیک به 600 میلیارد تومان افزایش داشته است. به دلیل واقع‌بینی شاید یک سری از درآمدها محقق نشود. اگر درآمد بالا دیده شود باید برای آن هزینه تعریف شود که در نتیجه برای شهرداری تبعات دارد. شهرداری یک سیستم درآمد و هزینه است و خودش باید بودجه را جذب کرده و هزینه کند. کمتر از 10 درصد بودجه شهرداری توسط دولت از طریق مالیات و ارزش افزوده تامین می‌شود و بیش از 90 درصد بودجه را شهرداری خودش باید جذب کند. باید سعی شود که اصل تعادل یعنی درآمد و هزینه برابر باشد و باید درآمدها تقدم داشته باشد.

 میزان وصول شهرداری کرج در سال جاری نسبت به شهرهای دیگر استان‌ چگونه بوده است؟

شریفی: تا پایان 9 ماهه سال جاری شهرداری 65 درصد درآمد خود را از جمله نقدی و غیرنقدی وصول کرده و 35 درصد کسری درآمد دارد که می‌تواند در ادامه سال به 73 درصد برسد اما ما نسبت به شهرهای دیگر وضعیت خیلی بهتری را داریم به ویژه شهرهای کوچک که الان برای پرداخت هزینه جاری به ویژه حقوق و دستمزد مانده‌اند و دچار مشکل هستند. بعد از بررسی پروژه‌های عمرانی می‌توان به بالانس بودجه رسید. می‌توانیم به شهرداری اجازه دهیم که اگر توانست درآمد خاص کسب کند یا املاکی که مجوزش را دارد، فروخته و اصلاحیه بودجه بیاورد.

 با توجه به فساد اداری موجود که خود شما اشاره کردید، آیا ورود دولت الکترونیک به شهرداری امکان‌پذیر است؟

شریفی: متاسفانه دستگاهی که بتواند سالم کار کند خیلی کم است و فساد اداری در تمام دستگاه‌ها وجود دارد و شهرداری هم از این قضیه مستثنا نیست. باید در جهت رفع فساد و سالم کردن محیط قدم بیشتری برداشت که در این زمینه ما قدم برداشته‌ایم.

از اول دوره سوم شورا یعنی سال 86، یکی از اهداف ما این بود که نظام مکانیزه و دولت الکترونیک را در شهرداری پیاده کنیم اما تا به حال حاضر موفق نشده‌ایم. یک سری در شهرداری علاقه‌مند به این شفاف‌سازی‌ها نیستند زیرا اگر سیستم ماشینی شود و ارتباط ارباب رجوع با پرسنل کم شود، اعمال سلیقه شخصی کمتر می‌شود.

شورا باید به شهرداری فرصت دهد و هر میزان بودجه که برای راه‌اندازی این سیستم نیاز است در اختیارش قرار دهد، این امر سبب می‌شود خیلی از فسادها کم شود اما تمام نمی‌شود. خیلی از دستگاه‌های ناظر هم دچار سستی هستند و خوب  نظارت را اعمال نمی‌کنند. در حال حاضر نظام اداری دارای فساد است که یکی از آسیب‌های جدی نظام است.

 شورای شهر در مورد جلوگیری از فساد اداری برنامه‌ای دارد؟

شریفی: به تازگی در کمیسیون برنامه و بودجه 2 مصوبه بسیار خوب داشته‌ایم که به زودی به صحن می‌رود که در صورت داشتن رای قاطع اعضای شورا مصوب و به شهرداری ابلاغ می‌شود. این مصوبات شامل بحث آیین نامه پرداخت مزایا است. کسی که کارمند یک دستگاه است حکم حقوقی دارد ولی یک سری مزایای پنهان وجود دارد که بی‌عدالتی‌ها در این‌ها وجود دارد.

در این مصوبه رتبه‌بندی‌ها و سطوح مدیران مشخص شده است و در هر سطوحی کل مزایا با حداقل و حداکثر مشخص شده تا هر مدیری که در این سطوح قرار می‌گیرد، مبلغ مورد نظر را دریافت کند. این در حالی است که افراد هر 6 ماه ارزیابی عملکرد شده و طبق آن امتیاز داده می‌شود. اگر این مصوبه با رای خوب در شورا تصویب شود و به شهرداری ابلاغ و در آن‌جا بدون کم و کاست اجرا شود، جلوی خیلی از مسائل و تخلفات گرفته می‌شود.

فکر می‌کنید میزان رضایت‌مندی از این مصوبه چقدر است؟

شریفی: شاید برای 5 درصد این دستورالعمل به ضرر باشد،‌ برای 10 درصد تفاوت نکند، اما به نفع 85 درصد است. در کلیات این طرح نخست حقوق شفاف می‌شود و به همین سبب مسائل زیرمیزی وجود ندارد. از طرفی پایه حداقل و حداکثر حقوق نباید بیش از 5 برابر شود. امیدوارم از ابتدای سال آینده این طرح اجرایی شود که می‌تواند بر عدالت‌محوری و شفاف‌سازی حقوق و جلوگیری از اسراف اثر داشته باشد.

 در مورد مصوبه دوم توضیح دهید؟

شریفی: مصوبه دیگر در رابطه با آیین‌نامه "انتصابات" است. شاید برخی‌ها لیاقت و تخصص لازم پستی که در آن هستند را نداشته باشند و بنا به هر دلیلی در این جایگاه حضور داشته باشند. در این آیین نامه افراد بر اساس تخصص، تجربه و سوابق امتیاز بندی می‌شوند و کسانی که واجد شرایط لازم هستند طبق آیین‌نامه باید در پست قرار گیرند.

آیا برخی از مدیران شهرداری کرج حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟

شریفی: حقوق طبق حکم است ولی یک سری مزایای پیدا و پنهان وجود دارد ما هم اطلاعات پراکند‌ه‌ای از آن‌ها داریم و حرکت شورا در راستای شفاف سازی و جلوگیری از اجحاف است. دلیلی وجود ندارد که یک نفر مدیر، عضو هیئت مدیره 6 سازمان باشد در حالی که وقت نمی‌کند و فقط حقوق و مزایا می‌گیرد.

 دوباره به سراغ شورای شهر برویم، شورای چهارم در حال تمام شدن است، تحلیل خود را از دوره چهارم بیان کنید؟

شریفی: قضاوت در رابطه با شوراها را باید مردم و رسانه‌ها انجام دهند اما شورا از لحاظ نظارت بر عملکرد شهرداری ضعیف عمل کرده است. در بحث نظارت، دقیق و قوی نبوده‌ایم اما در بحث عمرانی عملکرد خوب بوده‌ است. مسئول باید مورد سوال قرار گیرد که رسانه‌ها و مردم می‌توانند نقش داشته باشند؛ خیانت است اگر کسی به دنبال قوم‌گرایی برود. مردم باید بدانند که چه کسی به درد کار می‌خورد و اگر این مدنظر قرار گرفته شود، خیلی‌ها به خود اجازه کاندیدا شدن نمی‌دهند.

هر کس از خانه خود قهر می‌کند احساس وظیفه می‌کند که کاندیدا شود. باید افراد مجرب و کسانی که با قانون آشنایی دارند انتخاب شوند؛ برای این دوره باید رسانه‌ها روشنگری کنند و افراد را به چالش بکشند تا افرادی که صلاحیت ندارند، جرات ورود به این صحنه‌ها را در هیچ زمینه‌ای نداشته باشند.

نظر شما در مورد کم شدن تعداد اعضا شورا چیست؟ چقدر از مصوبات شورا برای منفعت شخص‌، گروه یا جناح بوده و چقدر برای مردم؟

شریفی: شاید این امر سبب کار کیفی‌تر شود و تصمیم‌گیری بهتر و روان‌تر شود. اگر تعداد افراد خبره و درست انتخاب شوند و تصمیم‌گیری درست بدون در نظر گرفتن نفع خود یا باند خود باشد، نتیجه خوب می‌شود. من برایند شورا را خوب می‌بینم اما کار خلاف و بد "یکی" هم زیاد است. متاسفانه به صورت تک وجود دارد اما کلیات آن خوب است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین