تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
plusresetminus
حزب الله : حلقه مدیریتی کرج که سال ها میان عده ای خاص در گردش بود، با تکیه "اصغر نصیری" بر کرسی مدیریت ارشد اجرایی شهر کرج از هم گسست و باعث شد بسیاری از چهره هایی که مدت ها بود در عرصه مدیریتی به محاق رفته بودند، مجدد احیاء شوند
۰
کد مطلب : ۱۵۹۸۷۱
پایانی بر مدیریت موروثی در کرج
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مدیریت اجرایی و سیستمی شهرداری کرج در سال های اخیر به طرز شگفت آوری میان عده ای معدود و خاص در گردش بود و کمتر می توانستیم نمونه هایی از حضور افراد و نام های جدید را در انتصابات و تغییرات مدیریتی مشاهده کنیم. این امر سبب شده بود روال اداره شهر به شکلی سنتی، کلیشه ای و یکنواخت ادامه یابد.
 
روند تخلفات و اقدامات ناهماهنگ با نیازهای شهر و شهروندان نیز از مولودهای شوم این انتصاب ها و انتخاب های سفارشی و حلقه ای بود که نارضایتی و افزایش فاصله بیش از پیش شهروندان با مدیریت شهری را موجب شده بود.
 
اگرچه نمی توان انکار کرد که ابتکارات و رویکردهای برخی از همین مدیران، مدیریت شهری را پابرجا نگاه داشته بود اما تلقی عموم شهروندان کرجی از مدیریت شهری، به نحوی مخدوش شده بود که به نظر می رسید کمتر شهروندی از عملکرد این دستگاه رضایت داشته باشد.
 
البته این به معنای انکار اقدامات خوب انجام گرفته از سوی این دستگاه طی سال های گذشته نیست؛ اما تغییر و جابجایی جزو ذات سیستم های مدیریتی است که موجب می شود ابتکارات، ایده های جدید و طرح های نوین از دل آنها سر برآورده و به نوعی نیروی محرک سایر مدیران و کارکنان شود.
 
ورود اصغر نصیری به شهرداری کرج، همزمان با ارائه طرح هایی در زمینه منابع انسانی و ارزشمداری و شایسته سالاری شد؛ به نحوی که با انتشار فراخوان معرفی و شناسایی نیروهای کارآمد و توانمند، یکی از گام های اساسی مدیریت شهری کرج در حوزه نیروی انسانی برداشته شد.
 
این فرم که در ابتدا محل توجه برخی منتقدان و مخالفان قرار نگرفت و با طرح اشکالاتی از سوی آنان روبرو شد، به زودی و با درج و انتشار اخبار انتصابات، مورد عنایت زیادی قرار گرفت و بسیاری از کارکنان نسبت به تکمیل و ارسال آن به دفتر شهردار اقدام کردند. این در حالی بود که فرم های مذکور، بدون واسطه در اختیار مسئولان ارشد قرار می گرفت و دست بسیاری از غرض ورزان و مخالفان را از آنها کوتاه می کرد. همین امر زمینه تشویق و ترغیب بیشتر نیروها به پر کردن فرم ها را بیش از پیش فراهم کرد و نتیجه اش ایجاد تغییراتی آشکار و فاحش میان انتخاب و معرفی مدیران و مسئولان در گذشته و امروز بود.
 
انتخاب "صلواتی" و "حسینی" که اولی از مدیران با تجربه و دیگری از مدیران جوان و با انگیزه بود، از نخستین دستاوردهای انتشار همین فراخوان به شمار می آمد. این انتصاب ها و بررسی فرم های کارکنان، رویکرد جوانگرایی را با توجه به وجود استعدادها و انگیزه های بسیار در مدیریت شهری کرج فارغ از جنسیت، سوابق فامیلی و خانوادگی، ارتباطات و تعاملات به نحو قابل توجهی گسترش داد.
 
این رویکرد در تغییرات بعدی شهردار کرج نیز استمرار پیدا کرد و حضور چهره های جدید یا چهره هایی که مدت ها از نام آنها اثری نبود، مایه امید و انگیزه بسیاری از کارکنان برای بهتر دیده شدن را ایجاد کرد. از نمونه این انتصاب ها می توان به مدیریت کل ارتباطات و امور بین الملل اشاره کرد که انتخاب این جایگاه مدت های طولانی محل بحث و اختلاف نظر دست اندرکاران بود. حمایت شخص شهردار از انتصاب "علیرضا موسوی" در این جایگاه اگرچه ابتدا محل تردید برخی ناظران و افراد بود اما ایفای نقش موثر موسوی به عنوان سرپرست اداره کل ارتباطات و امور بین الملل در زمانی کوتاه، نگاه ها را به وی و تصمیم شهردار یه سرعت تغییر داد و خاطره حضور چهره ای آشنا به نقش رسانه و خبرنگاران را در این سمت زنده کرد.
 
توجه به توانمندی های بانوان، بخش دیگری از میوه ها و محصولات انتشار فراخوان بود. جمع زیادی از بانوان مستعد و کاردان که مدت ها در افکار برخی مسئولان بایگانی شده بودند، با تکمیل و ارسال فرم فراخوان معرفی و شناسایی نیروهای کارآمد و توانمند، مدیران مجموعه را نسبت به استعدادهای خود مطلع نموده و از ظلمی که بخشی از آن صرفا به دلیل جنسیت، و نه توانمندی، به آنها رفته بود، آگاه کردند.
 
نتیجه این اطلاع رسانی و اشراف شخص شهردار و مشاوران و مسئولان وی بر ظرفیت های موجود در بانوان شاغل در شهرداری کرج، انتصاب دو بانو بر جایگاه های: مدیریت نظارت بر توسعه حریم شهری و سرپرستی معاونت فنی و اجرایی سازامن مدیریت پسماند بود.
 
بر این اساس، "مرجانه فرهنگی" و "میترا غلامی" به ترتیب به عنوان مدیر نظارت بر توسعه حریم شهر و سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند معرفی شده و در کنار انتصاب افرادی چون "عسگر نصیری" از نیروهای جوان و پرتلاش مجموعه مدیریت شهری به عنوان سرپرست جدید معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج قرار گرفتند.
 
خارج شدن برخی نام های مکرر از قطار مدیریت شهرداری کرج، این گمان را که اندک اندک مدیریت های این دستگاه به میراثی برای عده ای خاص تبدیل شده است را خدشه دار کرده و جوانه امید را در دل نیروها بارور کرد. آنها با این تغییرات به این باور رسیدند که آنچه بیش از هر سفارش و رابطه ای بر انتصابات و تصمیم گیری های شهردار کرج موثر می باشد، کار و تلاش و انگیزه خدمت است. اوصافی که مدتی بود در نمود عملکرد کارکنان مشاهده نمی شد و این امر حاصل انتصاب های نادرست و نابجایی بود که میل به خدمت صادقانه و تلاش مجدانه را برای نیروها به شدت کاهش داده بود. آنان نومید و خسته از مدیریت های ناشایست و تکراری، به این باور رسیده بودند که پیشرفت و رشدی در عرصه های مختلف مدیریت شهری، جز برای عده ای معدود و جز با بکارگیری تدابیری نه چندان خداپسندانه و صادقانه، ممکن نیست.
 
اما این تفکر با نوع اندیشه و مدیریت اصغر نصیری دگرگون شد و حالا مدیریت شهری کرج با جانی دوباره و انگیزه ای مضاعف، در تلاش است کسانی را به عرصه مدیریت وارد کند که خود را در حوزه کار و عمل ثابت کرده باشند نه در عرصه زبان بازی، چاپلوسی و شاید هم گاهی پولی و مایه ای از جیب و حساب های بانکی.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین