تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
plusresetminus
در نشست شورای فرهنگ و هنر روسیه؛

پوتین خواستار تصویب قانون جدیدی در حوزه فرهنگ شد

حزب الله : ولادیمیر پوتین از هنرمندان و همچنین اعضای شورای فرهنگ و هنر روسیه خواست تا در آنچه او «به‌روزرسانی سیاست‌های دولت در فرهنگ» نامید، به وی و نمایندگان مجلس روسیه کمک کنند.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۵۵۴
پوتین خواستار تصویب قانون جدیدی در حوزه فرهنگ شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، در نشست شورای فرهنگ و هنر این کشور درباره اصول سیاست‌های فرهنگی دولت از هنرمندان خواست تا فعالانه به بروز رسانی سیاست‌های دولت در زمینه فرهنگ بپردازند، و به مقامات و نمایندگان مجلس گفت در قانون، فرهنگ، صنعتی برای ارائه خدمات نیست، فرهنگ یک رسالت است.
 
رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد تا تدوین سند مذکور به اعضای شورای فرهنگ و هنر و نمایندگان بخش‌های مربوطه سپرده شود. به گفته پوتین، آنها می‌توانند قانونی موثر و کارآمد را تدوین کنند.
 
وی همچنین یادآور شد که قوانین جدید در زمینه فرهنگ، یک مساله مهم به شمار می‌آید و بر اساس آن چگونگی سازماندهی کار همه موسسات و شخصیت‌های  فرهنگی کشور مشخص خواهد شد.
 
پوتین گفت: ما دقیقاً سه سال پیش، کار بر روی اصول سیاست فرهنگی دولت را تکمیل کردیم. در این مدت کارهای زیادی صورت گرفته است که می‌توان به اجرایی شدن پروژه‌های فرهنگی مشخص و همچنین انعطاف پذیری و تنوع سیستم حمایتی دولت در حوزه هنرهای خلاقانه اشاره کرد. در عین حال، همچنین با مسائلی روبرو شدیم که ریشه‌های آنها در رویکردهای اساسی توسعه فرهنگی است؛ یافتن راهکار برای این مسائل یک وظیفه مهم و اساسی است.
 
به گفته وی، «مسائل فرهنگی نه تنها چند وجهی و پیچیده است، آنها برای تمام سطوح زندگی ما از جمله: اقتصاد، تحصیلات، توسعه فناوری و دوام پایه‌های حاکمیت می‌توانند بسیار حائز اهمیت باشند».
 
وی افزود: فرهنگ یک جهان بینی است. فرهنگ پیش از هر چیز یک ابزار جهانی برای حفظ و انتقال ارزش‌های سنتی اخلاقی، معنوی، زیبایی شناختی و پایه یک جامعه هماهنگ و آزاد است، که می‌تواند هویت خود را حفظ کند و آماده پذیرش روند جهانی توسعه تمدن باشد.
 
رئیس جمهور روسیه معتقد است که «این بسیار مهم است که مشخصات، ویژگی‌های فرهنگ، ماهیت کلی و اهمیت قوانین پیش رو در حوزه فرهنگ، به عنوان یک رسالت و منفعت عمومی به وضوح منعکس شود».
 
پوتین همچنین معتقد است: توسعه اشکال موثر حمایت‌های دولتی موجود از فرهنگ بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، می‌توان به اعطای پژوهانه‌ها (گرنت) به گروه‌های هنری برجسته اشاره کرد.
 
وی تاکید کرد که پژوهانه‌ها در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳/۲ میلیارد روبلی از هشت میلیار روبل تجاوز خواهد کرد.
 
در همین حال، اولگا کازاکووا، معاون کمیته فرهنگی دومای روسیه از اظهارات رئیس جمهور این کشور پشتیبانی کرد. به نوشته روزنامه «پارلامنت»، کازاکووا یادآور شد که کارهای زیادی در مورد لایحه قانون فرهنگی قبلی صورت گرفته است، اما این کار چندین سال است که پیشرفتی نداشته است. اولگا کازاکووا گفت: فرایند ایجاد یک لایحه جدید آسان نیست و بسیار پر زحمت است. اگر دستوری بر انجام این کار در کوتاه ترین زمان ممکن وجود داشته باشد، ما آن کار را انجام خواهیم داد.
 
وی تاکید کرد، لایحه فرهنگی که هنوز در مراحل ایجاد است، بر این حکم استوار است که فرهنگ بخشی از خدمات ساده نیست و خدمات فرهنگی به سادگی نمی‌تواند در دسترس قرار گیرد.
 
کازاکووا همچنین اشاره کرد، خدماتی در زمینه فرهنگ وجود دارد و او به کلاس‌های فوق برنامه کودکان اشاره کرد.
 
بر اساس این گزارش که رایزنی فرهنگی ایران در روسیه آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، میخائیل پیوتروفسکی، رئیس آرمیتاژ دولتی و رئیس اتحادیه موزه‌های روسیه هم در سخنرانی خود در شورای ریاست جمهوری گفت: فرهنگ ما، جریان پیچیده ای است، که شامل بسیاری از عناصر متنوع است. در اینجا مهم است که در مورد برخی از اشکال جدید سازمانی-حقوقی سازمان دهی موسسات فرهنگی فکر شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین