تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
plusresetminus
حزب الله : اقتصاد 300 شهر بزرگ جهان که تنها 20 درصد از جمعیت را در خود جای داده اند، مسوول تقریبا نیمی از خروجی ها و تولیدات جهان در سال 2014 نیز بوده اند.
۰
کد مطلب : ۱۵۵۶۸۶
رشد پایدار در کلان شهرهای جهان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،اقتصاد 300 شهر بزرگ جهان که تنها 20 درصد از جمعیت را در خود جای داده اند، مسوول تقریبا نیمی از خروجی ها و تولیدات جهان در سال 2014 نیز بوده اند.اندیشکده بروکینگز در این گزارشقصد دارد الگوهای رشد اقتصاد 300 کلان شهر جهان را بر اساس دوشاخص مهم رشد، با هم مقایسه می‌کند. این شاخص‌های رشد عبارتند از نرخ رشد سالانه تولید ناخالص ملی واقعی و رشد سالانه میزان استخدام. این شاخص‌ها که با شاخص عملکرد اقتصادی کلان‌شهرها ترکیب می‌شوند حائز اهمیت هستند،زیرا نشان دهندهمیزان افزایش درآمدها و استانداردهای زندگی و همین‌طور میزان اهمیت بازار کاربرای مردم و سیاست‌گذاران است.
 
یافته‌ها
 
اقتصادکلان‌شهرهای در حال توسعه همچنان به رشد خود در سال 2014 ادامه داده‌اند تا با دیگر شهرهای مشابه همگرا شوند. در شاخص عملکرد اقتصادی که با میزان اشتغال و تولید ناخالص ملی همراه شده است، کلان‌شهرهای در حال توسعه سهم 80 درصدی از عملکرد بالا را دارند. کلان‌شهرهای کشورهای ترکیه و چین در این رشد طلایه دار هستند. اقتصاد شش کلان‌شهر توسعه یافته از کشورهای ایالات متحده و بریتانیا نیز جزء عملکردهای برتر بودند.
 
کلان‌شهرها کماکان به رشد اقتصادی ملی کمک می‌کنند، این شهرها از لحاظ رشد ناخالص و ایجاد شغل نسبت به کشورهایشان از رشد بیشتری برخوردار بوده‌اند. یک سوم از این سیصد کلانشهر پاکت های رشد ( (pockets of growthهستند. به این معنی که نرخ رشدشان در هر دو شاخص از رشد اقتصادی کشورشان بیشتر بوده است.
رشد پایدار یعنی اینکه اکثر (60 درصد) اقتصاد کلان‌شهرهای جهان از رکود در زمینه های رشد ناخالص ملی و بیکاری نجات یافته‌اند. در انتهای دیگر این طیف، یک پنجم از این کلانشهرها نتوانستند خود را از رکود نجات دهند. 90 درصد این شهرها در آمریکای شمالی و یا غرب اروپا هستند.
 
کلانشهرهایی که در کالاها تخصص پیدا کرده‌اند، از بالاترین نرخ تولید ناخالص ملی و رشد استخدامی برخوردار هستند. خدمات رفاهی، تجارت ، توریسم و صنایع رابطه مستقیم با رشد اقتصادی دارند. کلانشهرهایی که عمده تمرکزشان بر تجارت، فایننس و خدمات حرفه‌ای بوده است،از رشد کم تری برخوردار بوده‌اند.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین