تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
plusresetminus
حزب الله : رئیس مجلس گفت: طرف‌های غربی درباره تعهدات خود رفتار ناجوانمردانه دارند اما مجبور خواهند شد که به تعهدات خود عمل کنند چون ما ابزارهای لازم را داریم.
۰
کد مطلب : ۱۱۲۲۸۷
غرب درباره تعهداتش "رفتار ناجوانمردانه" دارد/ مجبور خواهند شد به تعهدات‌شان عمل کنند

 

 

 

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنج شنبه طی سخنانی در همایش تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، مسائل تحولات ژئوپلیتیک در غرب آسیا را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و گفت که در چند دهه اخیر هیچگاه منطقه غرب آسیا صاحب چنین تحولاتی نبوده است.

وی با بیان اینکه در بررسی تحولات ژئوپلیتیک باید به آرایش قدرت‌ها توجه کنیم، به تلاش ناکام آمریکایی‌ها برای تشکیل نظام تک قطبی و نظام واحد منطقه‌ای در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: به اندازه‌ای که تهدیدات بیشتر می‌شود ما باید ضمن مقاومت، هوشیاری خود را افزایش دهیم. تردیدی نیست که نقش جمهوری اسلامی در منطقه برای مقابله با توطئه‌های آمریکا بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است چرا که حتی با تشکیل نظام چند قطبی نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها، منطقه و صحنه بین‌المللی را رها کرده‌اند.

لاریجانی تحریم را حربه و توطئه آمریکایی‌ها برای همسو کردن کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا دانست و خاطرنشان کرد: بعد از آنکه تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه ایران نتیجه‌بخش و موفقیت‌آمیز نبود آنها حتی به سمت تحریم روسیه حرکت کردند و محدودیت‌هایی را متوجه روسیه کردند تا شرایط را برای نظام واحد تک قطبی فراهم کنند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم تبدیل به یک قطب در منطقه شویم چرا که بین نفوذ معنوی و تبدیل شدن به قطب تفاوت وجود دارد البته برخی فکر می‌کنند که ما باید در قطب‌بندی‌های منطقه‌ای وارد شویم و به سمت یکی از آنها گرایش پیدا کنیم اما انقلاب اسلامی نیامده که وارد قطب‌بندی‌ها شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه قطب‌‌های منطقه‌ای در مسائل مهمی چون فلسطین نگرانی و دغدغه ندارند، تاکید کرد: فلسطین که برای ما بسیار حساس و حائز اهمیت است و به لحاظ اسلامی ما باید این موضوع را به طور جدی پیگیری کنیم برای قطب‌هایی که در منطقه هستند مسئله مهمی نیست چرا که آنها از باب قدرت به منطقه و مسائل بین‌المللی نگاه می‌کنند  اما نگاه ما براساس بیداری اسلامی برای حراست از کرامت انسانی است.

وی در ادامه به مصاحبه اخیر خانم رایس وزیر اسبق خارجه آمریکا که با یک نشریه داخلی انجام شده است، اشاره کرد و گفت: خانم رایس در این مصاحبه به صراحت می‌گوید که پیشنهاد جنگ علیه ایران را به جرج بوش داد اما بوش گفته بود که باید ایران را محک بزنیم، خانم رایس در این مصاحبه بخشی از برنامه‌های خود علیه ایران را گفته است.

لاریجانی تشکیل گروه‌های تروریستی را از دیگر مشکلات منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در سال 2001 ارزیابی‌ها می‌گفت تعداد تروریست‌ها به هزار نفر می‌رسد اما ارزیابی‌های امروزی می‌گوید  تعدادشان  ‌100 هزار نفر است که این مهم نشان می‌دهد رشد تروریسم در منطقه جهش بالایی داشته است؛ متاسفانه کسانی که در حال مبارزه با تروریسم هستند سهم درستی از مقابله را تروریست‌‌ها ندارد و حتی بعضا به آنها کمک هم می‌کنند.

وی گفت: برخی کشورها به بهانه مقابله با تروریسم کشورهای دیگر را اشغال کرده‌اند که این اقدام موجب گسترش تروریسم شد و برخی‌ها که تروریست‌ها را قبول نداشتند برای آنکه  راهی برای‌شان باقی نمانده بود به تروریست‌ها پیوستند.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز داعش حدود 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد و اگر دیروز کلاش دست آنها بود امروز صاحب موشک تاو آمریکایی هستند که نشان می‌دهد تروریست‌ها به لحاظ تسلیحاتی و نظامی رشد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه راه علاج و حل مشکلات منطقه‌ای غرب آسیا راه حل‌هایی یک خطی، فوری و اورژانسی نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در استراتژی منطقه‌ای خود از یک هوشمندی و نگاه دقیق استفاده کرده و تسلیم این صف‌آرایی‌ها نشده است. چرا که صف‌آرایی‌ها مهم نیستند و ما با فرض چنین صف‌آرایی‌هایی، برنامه‌های خود را به صورت هوشمندانه دنبال خواهیم کرد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در مذاکرات اصل غنی‌سازی تثبیت شد و پرونده‌هایی که آنها خودشان درست کرده بودند جمع شد اما البته آنها در قبال برخی تعهدات خود رفتار ناجوانمردانه‌ای داشتند اما مجبور خواهند شد که به تعهدات خود عمل کنند چرا که ما ابزارهایی داریم که آنها را پشیمان می‌کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین