تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
plusresetminus
حزب الله: صدها کرد روز شنبه ۱۶ مارس در سی و یکمین سالگرد حمله شیمیایی صدام حسین به شهر حلبچه عراق، گردهم آمدند و یاد قربانیان را گرامی داشتند.
۰
کد مطلب : ۱۹۳۰۰۸
گرامی داشت یاد قربانیان حلبچه، 31 سال پس از بمباران شیمیایی
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در این حمله، حدود ۵ هزار نفر که اغلب زنان و کودکان بودند کشته شدند. نزدیک به ۷ هزار تن نیز دچار آسیب‌های شدید شیمیایی شدند و سال‌ها بعد از این حمله، نوزادان تازه متولد شده نیز یا دچار معلولیت شدند یا جان خود را از دست دادند.
 
بمباران شیمیایی حلبچه در ساعت دو بعدازظهر روز ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ (۱۶ مارس) چند ماه پیش از پایان جنگ ایران و عراق، توسط نیروهای رژیم بعث عراق صورت گرفت و ده‌ها جنگنده، بمب‌های شیمیایی را روی این شهر رها کردند.
 
این بمباران شیمیایی جنگنده‌های ارتش عراق که پنج ساعت به طول انجامید، بخشی از «عملیات انفال» ارتش صدام حسین بود. عملیاتی که در استان‌های کرد نشین کرکوک، دیاله، نینوا و صلاح‌الدین عراق و تحت فرماندهی علی حسن مجید معروف به علی شیمیایی (پسرعموی صدام حسین) صورت گرفت.
 
یک روز پیش از حمله شیمیایی، بسیاری از نیروهای کرد و اغلب مردان ساکن شهر، با توجه به حملات هوایی رژیم صدام، به تپه‌های اطراف رفته بودند و در شهر بیشتر زنان، کودکان و افراد سالخوده باقی مانده بودند.
 
برهم صالح، رئیس جمهور عراق امروز (شنبه) به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی به شهر کردنشین حلبچه در توییتی به عربی و کردی نوشت: « رنج‌های حلبچه بازتاب دهنده آنچیزی است که بر سر کردها و همه عراقی‌ها آمده است.»
او افزود: «امروز شهر حلبچه به نماد اراده مقاومت، خیزش و بازسازی تبدیل شده است.»
منبع : عصرایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین