تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
plusresetminus
حزب الله :با شروع سال جدید میلادی ضرب‌الاجل تعیین شده برای دولت سوریه جهت انتتقال تسلیحات شیمیایی‌اش به خارج به پایان رسید و دمشق نتوانست به تعهد خود عمل کند. سوریه گفته است درگیری‌ها، وضعیت هوایی نامناسب و مشکلات لجستیکی سبب تاخیر ارسال سلاح‌های شیمیایی این کشور به بندر لاذقیه شده‌اند. قرار بود این سلاح‌ها ابتدا به ایتالیا منتقل شوند.
۰
کد مطلب : ۴۲۳۰۰
طرح نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حـــزب الله ، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، سخنگوی سازمان منع کاربرد و گسترش تسلیحات شیمیایی اطلاع داد که اجرایی شدن این طرح در تاریخ یاد شده عملی نخواهد بود.

وی گفت: دو کشتی نروژی و دانمارکی که قرار بود روز دو‌شنبه حمل این محموله را از بندر لاذقیه سوریه به سواحل ایتالیا همراهی کنند، به بنادر قبرس بازگشته‌اند.


بر مبنای برنامه‌ریزی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی (OPCW) باید انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه تا پایان روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۳ انجام شود و آنها برای انهدام از سوریه خارج شوند.


لارس هوفتون، یکی از مسئولان کشتی نروژی در این باره گفت: به ما دستور داده‌اند که به بنادر قبرس بازگردیم. ماموریت ما هنوز پایان نیافته، اما تاریخ حرکت مجدد به سوی سواحل سوریه مشخص نیست.


قرار بود سلاح‌های شیمیایی سوریه پس از رسیدن به سواحل ایتالیا به یک کشتی مخصوص نیروی دریایی آمریکا منتقل شود و در آن کار نابودی این سلاح‌ها در اقیانوس به پایان رسد.


سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی (OPCW) در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و مرکز آن در شهر لاهه هلند است. این سازمان بر اساس قراردادی با سازمان ملل متحد همکاری دارد. وظیفه اصلی این سازمان نظارت بر اجرای کنوانسیون سازمان ملل در مورد سلاح‌های شیمیایی در جهان است که در ۱۳ ژانویه سال ۱۹۹۳ به امضا رسید.


برنامه انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه بخش نخست تفاهم آمریکا و روسیه با رژیم سوریه برای نابودی سلاح های شیمیایی این کشور است.


سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که دولت سوریه "به احتمال قوی" نخواهد توانست در تاریخ یاد شده سلاح‌ها را به بندر لاذقیه برساند. دلیل ذکر شده برای این تاخیر، درگیری‌های موجود در این کشور، وضعیت بد آب‌وهوایی و همچنین مشکلات لجستیکی است.


دولت آمریکا نیز اعلام کرد دولت سوریه موظف بوده در تاریخ یادشده این محموله را به بندر لاذقیه برساند. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا اما یادآور شد که انتقال این مواد بسیار بغرنج است و اظهار امیدواری کرد که این امر بزودی تحقق یابد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد اواسط ماه سپتامبر سال جاری طی قطعنامه‌ای اعلام کرد که سلاح‌های شیمیایی سوریه باید تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی به کلی نابود شوند.


در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین آمده است که سلاح‌های بسیار سمی چون گاز خردل یا گاز عصبی بسیار سمی سارین و (vx) باید تا پایان سال از سوریه خارج شده و حداکثر تا ماه آوریل سال ۲۰۱۴ نابود شوند.


روسیه و آمریکا برنامه نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را تنظیم کردند و بشار اسد در ماه سپتامبر سال جاری در هراس از حمله آمریکا به سوریه با نابودی سلاح‌های شیمیایی‌ در این کشور موافقت کرد.


رژیم سوریه متهم است در ماه اوت به مناطقی در حومه دمشق حمله شیمیایی کرده است که به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر انجامید. سوریه همچنین به دنبال فشارهای بین‌المللی در میانه اکتبر سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون سازمان ملل در مورد منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین