تاریخ انتشارسه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
plusresetminus
حزب الله : یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نخ تسبیح هر عمل اقتصادی مسائل بانکی است، گفت: آمریکا می‌گوید بانک‌های اروپایی می‌توانند با ایران کار کنند اما خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌ها برای برقراری ارتباطات با ایران هشدار می‌دهد.
۰
کد مطلب : ۱۱۴۳۰۲
نخ تسبیح مبادلات تجاری ایران بریده است

  

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: در موضوعات اقتصادی آنچه برای بازرگانان و فعالان اقتصاد مهم است و نمود پیدا می‌کند مسائلی بوده که  به مرحله اجرایی درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه براساس تئوری‌های اقتصادی ارزش هرچیز به‌اندازه رفع نیازی است که ایجاد می‌کند، افزود: با احترام به تیم مذاکرات هسته‌ای ایران، در مذاکرات انجام شده به حد مورد نیاز مشکلات بازرگانان و مسائل بانکی حل نشده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نظرمسئولان امر نظیر آقایان تخت‌روانچی و عراقچی معاونان وزارت امور خارجه و آقای سیف رئیس بانک مرکزی ایران آن است که فواید برجام و گشایش‌هایی که باید صورت می‌گرفت به‌طور کامل برآورده نشده است.

کانال سوئیفت هست اما 20درصد آب دارد

آل‌اسحاق تصریح کرد: درموضوع سوئیفت نیز آن کانال لازم و مورد نظر راه اندازی شده است اما آبی در آن جاری نمی‌شود یا کم می‌آید و 80 درصد آن آبی که قرار بود جاری شود، نشده است.

وی افزود: دلیل این امر بدعهدی آمریکا و عدم پایبندی به وعده‌های داده شده این کشور در برجام است، قول داده شده بود که موانع اقتصادی موجود برداشته شود اما درمقام عمل انجام نشد.

نخ تسبیح مبادلات تجاری ایران بریده است

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نخ تسبیح هرعمل اقتصادی مسائل بانکی است، افزود: «نقل و انتقال پول اکنون برای ما کماکان با مشکل مواجه است و آمریکا می‌گوید که "شما صاحب دلارهای خود هستی ولی امکان جابه‌جایی آن را در سوئیفت ندارید و باید از یورو و ارز سایر کشورها استفاده کنید"».

آل‌اسحاق یادآورشد:  اکنون ما در هند پول داریم اما چون حساب و کتاب آنها با دلار است امکان انتقال آن به ایران وجود ندارد.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: آمریکا می‌گوید برقراری مسائل بانکی با ایران اشکالی ندارد و بانک‌های اروپایی می‌توانند این کار را انجام دهند اما خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌ها برای برقراری ارتباطات مالی با ایران هشدار می‌دهد.

وی گفت: مراودات بانکی بعد از اجرای برجام انجام شده اما در حجم و شبکه‌های محدود و با ارزی غیر از دلار است و رفع نیاز به‌اندازه مورد نظر نیست.

آل‌اسحاق گفت: اگر قرار باشد که اقتصاد ما متحول شود و تغییرات جدی در پسا برجام صورت گیرد باید مشکلات زیرساختی وعده داده شده برداشته شود.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: درصورتی که قرار باشد بدقلقی آمریکا درباره ایران در استفاده از دلار و مسائل بانکی حل نشود و مشکلات قبلی کماکان پابرجا باشد می‌توانیم بخشی از نیاز خود را از پیمان‌های دو یا چند جانبه حل کنیم، کما اینکه در زمان تحریم‌ها نیز از این روش استفاده می‌شد.

وی اضافه کرد که ماهیت فعالیت‌های تجاری دوطرفه است و فروشنده و خریدار کالا باید برای تجارت به این شکل رضایت داشته باشند و انجام هماهنگی‌های این چنینی نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

آل‌اسحاق گفت: در زمان تحریم‌ها این‌همه زحمت کشیده شد و ملت هزینه کرد تا این مشکلات حل شود، آمریکا نیز در این ارتباط قول داده بود مسائل تجارت ایران را حل کند و سنگ‌های موجود را بردارد اما دوباره سنگ اندازی می‌کند.

  چندی پیش تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران در خصوص مشکلات موجود در روابط بانکی ایران با کشور‌های اروپایی در گفتگو با تسنیم گفت: در برجام به‌روشنی اشاره شده است که این توافق باید به‌صورت "موفقیت‌آمیز" اجرا شود و وقتی که قسمتی از کار به‌درستی اجرا نشود، برجام موفقیت‌آمیز نیست.

گفتنی است، اظهار نظر‌های مشابهی نیز در گذشته توسط سیف رئیس کل بانک مرکزی و عراقچی معاون وزیر امور خارجه درباره مشکلات بانکی بعد از برجام مطرح شده بود. 

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین