تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
plusresetminus
وزیر بهداشت در همایش سراسری مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور

اتمام پروژه‌های سلامت با آهنگ گذشته ۳۵ سال طول می‌کشد

حزب الله: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اتمام پروژه‌های سلامت با آهنگ گذشته ۳۵ سال طول می‌کشد از خیرین سلامت درخواست کرد تا در حوزه پیشگیری و جلوگیری از بیماریهای غیرواگیر بیشتر مشارکت کنند.
۰
کد مطلب : ۶۹۱۱۲
اتمام پروژه‌های سلامت با آهنگ گذشته ۳۵ سال طول می‌کشد

 

 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش سراسری مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نقش خیرین در برطرف کردن کمبودهای حوزه سلامت اظهار داشت: افراد خیر می‌توانند در بخش‌هایی که حوزه سلامت در مقوله تخت‌های سوختگی و روانی کمبود دارد کمک کنند زیرا هرگز اعتبارات برای توسعه دیده نشده است. ما هم اکنون نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما شاهد آن هستیم که شهرها توسعه پیدا کرد ولی بدون پیوست سلامت این توسعه‌ها امکانپذیر نیست چطور می‌توان در یک شهر تراکم بفروشیم ولی برای سلامت سرمایه‌گذاری نکنیم. در حال حاضر نیز کمبودهای بسیاری در زمینه تخت‌های بیماران روان‌پریش و سوختگی وجود دارد و در مقوله سوانح که سومین علت مرگ ایرانیان است باید خیرین به وزارت بهداشت کمک کنند.

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: به هر حال اگر پروژه‌های وزارت بهداشت بخواهد با آهنگ گذشته پیش رود پایان این پروژه‌ها 35 سال دیگر طول می‌کشد. بنابراین وزارت بهداشت نیز فکرهای جدیدی کرده است و در قالب خلق ثروت و مشارکت با بخش‌های خصوی درصدد است تا بیمارستانهای زنجیره‌ای را ایجاد کند که این کار را شروع کرده‌ایم ولو اینکه یکی، دو نفر مانند همیشه مخالفت کردند. بنابر این باید همه کمک کنند و منتظر دولت نباشند زیرا مسیرهای دولتی همیشه طولانی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نقص‌هایی در زمینه درآمد پزشکان که از مابقی صنوف بالاتر است گفت: اگر واقعیت و انصاف داشته باشیم برخی تریبون‌ها به جامعه پزشکی ظلم می‌کنند زیرا جامعه پزشکی را باید در مقایسه با برخی اقشار براساس زحمات تحصیلاتشان مقایسه کرد، مثلا پزشکان سخت‌ترین آموزش کشور را دارند و پس از فارغ‌التحصیلی باید دوران سربازی و طرح را بگذرانند. بار دیگر پس از فارغ‌التحصیلی از دوره تخصصی نیز باید یک دوره طرح دیگر پشت سر بگذارند در نهایت پس از مدت زمان طولانی و گرفتن فوق تخصص نیز باید یک طرح دیگر را  بگذرانند.  بنابراین یک پزشک از سن 50 سالگی وارد بازار کار می‌شود و این در حالی است که باید درآمد پزشکان کشور را با کشورهای منطقه نیز مقایسه کرد. 

هاشمی ادامه داد: تا چند ماه قبل جامعه پزشکی به اندازه میانگین متوسط سطح زندگی دیگر اقشار درآمد داشت به طوری که حتی برخی از این پزشکان درآمدی بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون 600 هزار تومان داشتند و به نوعی زیر خط فقر بودند. در حال حاضر نیز چون فصل بودجه را نیز در پیش داریم فکر می‌کنم این نوع نقدها بدون برنامه نباشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: طرح تحول سلامت باعث رضایتمندی شده است و برخی‌ها می‌خواهند با زبان دیگری هجمه وارد کنند. زیرا هیچ کس با تابلو باطل جلو نمی‌آید. ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم این موارد حاشیه‌سازی است. بنده پیش‌بینی کرده بودم که مرحله سوم طرح سلامت از سخت‌ترین مراحل باشد کما اینکه در هفته‌های آینده روزهای سختی را پیش‌رو داریم بنابراین رسانه‌ها در این دام قرار نگیرند. البته  قصورات کسانی هم که به اشتباه لباس سفید پزشکی را پوشیده‌اند را نباید به تمام جامعه پزشکی مرتبط کرد. 

هاشمی عنوان کرد: وقتی در برخی مواقع پُز جامعه پزشکی را می‌دهیم نباید به آنها بی‌مهری کنیم. مثلا در مبحث حقوق پزشکان چرا به حقوق دیگر صنوف و یا بخش‌های دیگر دولتی که درآمدهای بسیار زیادتری دارند صحبت نمی‌کنند. بنابراین نباید به این گروه و آن گروه ناسزا گفت زیرا این ابزار کهنه شده است و مشاهده کرده‌ایم که به پزشکان هجمه‌های زیادی شده است در حالی که پزشکان در ردیف دومین گروه و صنوف محبوب کشور هستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی نارضایتی‌ها از طرح تحول سلامت عنوان کرد: ارزیابی که ما از طرح تحول سلامت داشتیم نشان از آمارهای متعددی بود مبنی بر اینکه 15 درصد بسیار راضی بودند، 40 درصد راضی بودند و اعداد دیگری نیز حتی از این طرح ناراضی بودند. به هر حال با کمبودهای بسیاری در زمینه تخت‌های سوختگی و بیماران روانی، آی‌سی‌یو و کمبودهایی در زمینه اورژانس و همچنین مشکلاتی در روش پذیرش داریم. بنابر این ادعا نمی‌کنیم همه چیز مطلوب است بلکه باید همه کمک کنیم تا مشکلات برطرف شود. البته یک عده نیز دنبال آن هستند که رابطه پزشک و پرستار را با یکدیگر خراب کنند در حالی که آنها نه نماینده پزشگان هستندو نه پرستاران بنابر این باید همه عل‌یالخصوص پزشکان به اخلاق تعهد داشته باشند. 

هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره حوزه پیشگیری و طرح تحول سلامت گفت: در تحول سلامت ما انتظار چندانی از خیرین نداریم بلکه دعای خیر آنان باعث برکت ما خواهد بود. وزارت بهداشت نیز از مدتها قبل قائم مقامی برای مشارکت‌های مردمی تعیین کرده است که کارهای خوبی صورت پذیرفته است. 

وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از طرف خیرین نسبت به کارهای درمانی مطلوبی که انجام داده‌اند کار خاصی صورت نپذیرفته است زیرا کارهای پیشگیری زودبازده نیست و باید حرفه‌ای صورت گیرد. بنابر این خیرین می‌توانند در قالب مشارکت‌های مردمی برای جلوگیری از بیماریهای غیرواگیر کمک کنند. یعنی سبک زندگی را تغییر دهند همانطور که انجمن‌های مختلفی بخصوص در حوزه بیماریهای خاص به صورت خودجوش در حال انجام این کارها هستند. کما اینکه ما هنوز هم از این مقدار راضی نیستیم ولی باید حمایت‌هایمان را نیز چندبرابر کنیم.

* ساخت بیمارستان سرطان و غربالگری دانش‌آموزان

در این راستا سیدرضا نیری دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور نیز در جمع خبرنگاران از ساخت بیمارستانهایی در حوزه بیماری‌های سرطان و سل خبر داد و گفت: در تهران نیز کارهای مهمی در حال انجام است ولی در مجموع مجمع خیرین سلامت تابع سیاست‌های وزارت بهداشت. 

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور عنوان کرد: این مجمع با همکاری وزارت آموزش و پرورش روند غربالگری را در بین دانش‌آموزان از امسال شروع کرده است. 

* وزیر اسبق بهداشت: نگرانی از افزایش هزینه‌های سرپایی پس از اصلاح کتاب ارزش نسبی

لنکرانی در ادامه همایش سراسری مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور در جمع خبرنگاران با تشکر از زحمات سیدرضا نیری عنوان کرد: مجمع خیرین سلامت کشور در 31 استان فعال است.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت در دولت جدید با اجرای طرح تحول سلامت قدم‌های خوبی برداشته است و توفیقات خوبی در بستری بیماران در بیمارستانها را داشت. البته با توجه به اصلاح کتاب ارزش نسبی و افزایش تعرفه‌ها کانون هزینه‌ها از بستری به سرپایی پیش می‌رود بنابر این مشکلاتی به وجود آمده است که باید با کمک وزارت بهداشت و مجمع خیرین سلامت برطرف شود تا بیماران بی‌بضاعت با توجه به فرمایشات رهبری جز درد درمان رنج دیگری نداشته باشند. 

 

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین