تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
plusresetminus
آمریکا اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در این کشور را «پاکسازی قومی» نامید و متذکر شد که مسئولان این اقدامات را مجازات خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۱۵۶۰۲۷
چرخش موضع آمریکا درقبال کشتار مسلمانان میانمار
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته طی بیانیه‌ای در اشاره به «جنایات وحشتناک» در میانمار، گفت: «پس از بررسی دقیق و جامع اطلاعات قابل دسترس، محرز شد که اوضاع در استان شمالی راخین پاکسازی قومی علیه روهینگیایی‌ها است».
 
به‌رغم این‌که پیشتر یک مقام ارشد در سازمان ملل متحد اقدامات نظامی در مناطق مسلمان‌نشین میانمار را «پاکسازی قومی» خوانده است، ولی تیلرسون بعد از سفر هفته گذشته خود به این کشور آسیایی، از به‌کار بردن این اصطلاح خودداری کرده بود.
 
این سخنان تیلرسون نشان از چرخش موضع آمریکا درقبال اوضاع اقلیت مسلمان روهینگیا است.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: «این خشونت‌ها و تجاوزها، که برخی از اعضای ارتش، نیروهای امنیتی و نگهبانان محلی در میانمار مسئولش هستند باعث رنج بی‌نهایت شده و صدها هزار مرد و زن و کودک را مجبور کرده که از خانه‌های خود در میانمار فرار کنند و به بنگلادش پناه ببرند».
 
تیلرسون افزود: «ایالات متحده از تحقیقات مستقل درباره وقایع استان راخین حمایت می‌کند و سپس اقداماتی قانونی اتخاذ خواهد کرد که افراد مسئول در این وقایع را مجازات کند».
 
وی در ادامه گفت: «مسئولان این اقدامات باید محاکمه شوند».
 
ناظران حقوق بشر ارتش میانمار را به اقدامات خشونت‌بار و وحشتناک نظیر تجاوز گروهی به آوارگان روهینگیایی متهم کرده‌اند. موج سرکوب‌های اخیر در میانمار پس از آن آغاز شد که ارتش ادعا کرد گروهی از شبه‌نظامیان روهینگیایی به 30 مرکز  پلیس و یک پایگاه ارتش در کشور حمله کردند.
 
طبق اعلام سازمان ملل، طی این مدت بیش از 600 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از استان راخین گریخته‌اند و در کشور بنگلادش آواره شده‌اند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین