تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
plusresetminus
حزب الله : جمعه ای را تصور کنید که خواب آلوده از رختخواب بر می خیزید، لباس به تن می کنید و از در خارج می شوید. ناگهان با صحنه ای متفاوت از همه روزهای دیگر روبه رو می شوید: کوچه در اختیار کارگران و رفتگرانی است که بی درنگ مشغول پاکسازی و بهسازی محیط هستند!
۰
کد مطلب : ۱۵۶۶۶۷
اجرای طرح بهبود و نگه داشت شهر = تزریق سرزندگی و احساس تعلق به شهر
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،شاید گمان کنید معجزه ای رخ داده یا در نقطه دیگری از جهان بیدار شده اید؛ اما اینطور نیست. دو جمعه گذشته محلات و کوچه های مناطق 5 و 2 شهرداری کرج شاهد چنین صحنه ای بودند.
 
اگر رویدادها و صحنه های شهر را از لحظه نخست خروج از منزل در ذهن بیاوریم، متوجه می شویم که هر گام ما با عملکرد شهرداری در ارتباط است و در عین حال این محیط دارای ضعف های بسیاری است: از آگهی ها و پوسترهای نصب شده روی در و دیوار گرفته تا گل و لای داخل جوی ها و چاله ها، نازیبایی ها، پریشانی ها و در هم ریختگی های عوامل شهر، نبود طبیعت و فضای سبز مناسب و ...
 
نام طرح خدماتی جدید شهرداری کرج را " بهبود و نگه داشت شهر" گذاشته اند؛ یعنی پس از یک پاکسازی جهادی، شهر به عنوان محیطی پویا و اثرگذار دارای استانداردها و شاخص های مناسبی خواهد شد و از این پس اعتبار و شأن شایسته تری برای شهروندان و ساکنان در نظر گرفته می شود؛ کم اهمیتی به شأن شهروندان نقصانی است که دکتر نصیری مسئول شهرداری کرج در نخستین جلسه رسمی خود و پس از آن بارها به آنها اشاره کرد و جایگاه و شخصیت شهروندان را به مراتب برتر از وضعیت کنونی دانست.
 
این طرح در حالی ظرف دو هفته اخیر به اجرا در آمده است که طی ده جمعه متوالی- غیر از موارد بارندگی و رویدادهای خاص- هر یک از مناطق شهری کرج در یک روز به شهری کوچک با 10 منطقه مستقل تقسیم شده و خدمات دهی در آن به شیوه ای نوین و منسجم انجام می گیرد.
 
برای مثال منطقه 5 که به صورت نمونه برای اجرای مرحله اول در نظر گرفته شده بود در روز موعود به 10 بلوک تقسیم شد. مدیریت بلوک 1 به مدیر منطقه 1 و به تبع آن مدیریت سایر بلوک ها به مدیران و معاونین دیگر مناطق سپرده شد. به بیان دیگر در روز تعیین شده مسئولان و نیروها در هر بلوک همچون مدیر یک منطقه فعالیت کرده و با الزام مجموعه خود به رفع نیازهای از پیش تعیین شده، به بهسازی عرصه های مختلف همچون فضای سبز، خدمات شهر، عمران و زیباسازی پرداختند.
 
ابتکار کرج در اجرای طرح بهبود و نگه داشت شهر
 
قائم مقام شهردار کرج در گفتگو با رسانه مدیریت شهری کرج، با اشاره به اینکه قدر مسلم ایراداتی در شروع طرح وجود دارد، اضافه کرد: "این طرح با این میزان وسعت و کیفیت برای نخستین بار در کرج اجرا می شود."
 
محمدکریم شفیعی گفت: "مجموعه کار اقدامی بسیار ارزشمند و مایه ایجاد روحیه شادابی در محیط شهر است که با کسب تجربه و طی مراحل گوناگون در مناطق مختلف، روندی رو به صعود و مورد رضایت شهروندان پیدا خواهد کرد."
 
بر این اساس روزهای جمعه و در پی رصد معاون خدمات شهری منطقه، ادوات و تجهیزات مورد نیاز در بلوک های اعلامی مستقر شده و رفع مشکلات و رساندن بخش مورد نظر به یک سطح قابل پذیرش، در دستور کار قرار می گیرد.
 
شهردار، ناظر عالی اجرای طرح
 
نظارت مستقیم شهردار بر اقدامات انجام گرفته و تایید نهایی وی ویژگی بارز  طرح است و اداره کل بازرسی شهرداری کرج مسئولیت تایید عملیات و تحویل آن به شهردار و شهروندان را به عهده دارد. بر این اساس پس از پایان عملیات که از ساعات اولیه بامداد آغاز می شود، محدوده پاکسازی و بهسازی شده به مدیر منطقه تحویل و نگه داشت شهر از هر گونه افت عملکرد و پایین آمدن شاخص های به وجود آمده، به عهده وی و نیروهایش قرار می گیرد.
 
آراستگی نسبی محیط شهر و آرام سازی فضای آن هدف اصلی طرح است که تاکنون دو مرحله از آن در مناطق 5 و 2 انجام شده و به نظر می رسد روند اجرایی طرح با استمرار ان، شکل مناسب تری به خود بگیرد.
 
مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرج گفت: "ایجاد نوعی شور و سرزندگی در محلات با هدف افزایش انگیزه شهروندان و مسئولان برای حراست و صیانت از شهر، مهمترین دستاوردهای عملیات ویژه دو جمعه گذشته بوده است."
 
مشارکت شهروندان حلقه مفقوده در نگهداری شهر
 
علی خوشگرد با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان در ادامه این گونه اقدامات بسیار موثر است، اذعان داشت: "هیچ طرح شهری بدون مشارکت شهروندان به نتیجه نخواهد رسید چرا که این دو، بخش های تفکیک ناپذیر و به شدت پیوسته به یکدیگر هستند."
 
وی ادامه داد: "پاکیزگی محلات، میزان مراجعه خدمات شهری را به اماکن مذکور به شدت کاهش می دهد؛ این به معنای کاهش هزینه ها در این حوزه و امکان هزینه کرد اعتبارات صرفه جویی شده در عرصه های دیگر همچون عمران، ترافیک و زیباسازی است. با این وصف می توان به جای صرف هزینه مکرر برای پاکسازی شهر، به ابعاد دیگر آبادانی پرداخت."
 
"ایجاد یا افزایش احساس تعلق شهروندان به شهر" از دیگر نتایجی است که به گفته خوشگرد، به دنبال اجرای این طرح شکل می گیرد. این امر با توجه به اینکه ساکنان، کمتر شاهد حضور و اجرای عملیات گسترده ای از سوی مسئولان و نیروهای شهرداری در محلات و سطوح محدود بوده اند، ممکن خواهد شد.
 
جای خالی ابتکارات فرهنگی و اجتماعی در طرح
 
با این حال، جای خالی ابتکارات و طرح های فرهنگی در اجرای این طرح خدماتی محسوس است. برنامه هایی که می تواند مشارکت گسترده تری از سوی شهروندان را به دنبال داشته باشد. بهره گیری از ظرفیت های دانش آموزان و کودکان برای محافظت از شهر، مانند اجرای طرح "شهردار کوچک" و نظایر آن با هدف نظارت بر استمرار پاکیزگی محل و استقبال بیشتر مردمی از اقدامات، برپایی جشنی با عنوان پاکداشت شهر با حضور ساکنان محل، استفاده از ظرفیت های گسترده اطلاع رسانی و شورافزایی در محیط، استفاده از ظرفیت های هنرمندان سطح شهر برای مشارکت گرفتن از شهروندان، دعوت از مسئولان دستگاه های مختلف و نظایر آن از جمله اقداماتی است که می تواند به شکوفایی بیشتر طرح بیانجامد.
 
از این رو انتظار می رود با گذشت زمان بیشتری از اجرای عملیات خدماتی در محلات و مناطق کرج که با ابتکار معاونت خدمات شهری و حمایت ها و همراهی همه جانبه شهردار کرج و مدیران مناطق و سازمان ها انجام گرفته، شاهد اتخاذ رویکردها و برنامه های جدیدتری در این طرح و افزایش مقام و جایگاه کرج از نظر بهداشت و نظم عمومی، زیبایی و کیفیت خدمات رسانی باشیم.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین