تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
plusresetminus
حزب الله : سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۱۹۶ نفر از اخلال گران بازار ارز از زمان تشکیل پرونده‌های فساد اقتصادی اخیر تا به امروز خبر داد و گفت: ۱۳ نفر آنها در روزهای اخیر بازداشت شدند.
۰
کد مطلب : ۱۸۰۵۱۵
بازداشت ۱۹۶ اخلالگر ارزی/ حکم اعدام مفسدان قطعی است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و سی و دومین نشست خبری با تشکر از نیروی انتظامی گفت: در راستای برخورد و شناسایی مفسدان در ماه های اخیر، ناجا یکی از همراهان بسیار خوب قوه قضاییه بود.
 
وی با گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: قوه قضاییه در جهت تامین امنیت زوار در داخل کشور و مرزها، همکاری لازم را خواهد داشت.  
 
محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده های فسادهای اقتصادی اخیر گفت: از ابتدای اقدامات، در تهران به ویژه در رابطه با اخلال گران ارز تا به امروز ۱۹۶ نفر دستگیر شدند که ۱۳ نفر آنها در روزهای اخیر بازداشت شدند.
 
حکم اعدام مفسدان اقتصادی قطعی است
 
محسنی اژه ای بابیان اینکه احکام اعدام صادره در این رابطه قطعی است، گفت: به هیچ وجه این احکام قابل اغماض نیست.
 
وی افزود: بیش از ۴۹ مورد کیفرخواست در تهران صادر شده و ممکن است هر کیفرخواست چندین متهم داشته باشد. برای ۱۰۰ نفر هم تعیین وقت شده است و یا در حال رسیدگی است. البته تعداد بیشتر از اینهاست چرا که همین امروز هم یک کیفرخواست صادر شد.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در استان سیستان و بلوچستان هم ۱۳ نفر بازداشت شدند. در خراسان رضوی ۴بازداشتی و در همدان ۷ نفر بازداشتی‌ داشتیم.  
 
وی از قطعی شدن برخی احکام صادره خبر داد و گفت: برخی از این احکام مربوط به ارز و یا قاچاق بوده است. از جمله این متهمان نریمان بختیاری ۱۵ سال حبس، محمدرضا عامریون ۱۵ سال حبس، وحید مرادی ۱۵ سال حبس و مصادره احکام، حسین نیک روش ۵ سال حبس، هومن بهره مند ۵ سال حبس و مصادره اموال، حسن عزیزی ۵ سال حبس، محمد مرادی ۵سال حبس، سردار محمدی ۵ سال حبس و ضبط اموال، خانم بهیه استین چیده فرزند ابراهیم ۵ سال حبس محکوم شدند.
 
وی ادامه داد: در بندرعباس محکومیت هایی در رابطه با قاچاق کالا داشتیم که علیرضا جهانی به ۱۵ سال حبس و سی ضربه شلاق و جزای نقدی، علی نسرین به ۱۵ سال حبس، محمد نفر سفیددشتی به ۲ سال حبس،  حمیده احمدی به ۲ سال حبس و آرش حسینی به ۶ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق و جزای نقدی، احمد پوریوسفی به ۲ سال حبس، جزای نقدی و محرومیت، مزدک پورهادی به ۲ سال حبس، جزای نقدی و ۵ سال محرومیت، کوبک نرسیسیان به ۲ سال حبس، رسول شاهرخی به ۲ سال حبس، حسین نادری به ۲ سال حبس، عقیل احمدی به شش ماه حبس و علیرضا عسگری به شش ماه حبس، صابر خدا داد به شش ماه حبس محکوم شدند.
 
احکام مربوط به کارمندان ثبت
 
محسنی اژه ای  به صدور برخی احکام مربوط به کارمندان اداره ثبت اسناد اشاره کرد و گفت: مجید فاتحیان کارمند اداره ثبت اسناد استان فارس به ۱۰ سال حبس و سه سال انفصال از خدمت و پرداخت معادل رشوه دریافتی، حمیدرضا فرخی کارمند اداره ثبت به اتهام دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس و انفصال از خدمت محکوم شدند. علی اورنگی کارمند ثبت به اتهام ارتشا با ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، مصطفی اسکندری به ۱۰ سال حبس، انفصال و شلاق، حجت الله خورشیدی که رشوه  پرداخت کرده است به حبس محکوم شدند.
 
وی افزود: حکم ۱۳ متهم هم تا پایان هفته صادر می شود. در شیراز هم در دادگاه ویژه پرونده های مفاسد اقتصادی مطرح است، احتمالأ تا یک ماه آینده احکام آن پرونده ها صادر می شود.
 
وضعیت پرونده رسانه های اختلاف افکن  
 
وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده های اختلاف افکن بین ایران و عراق به کجا رسید؟ اخیرا هم شاهد دادگاهی شدن برخی رسانه ها به اتهام انتقاد و مخالفت با FATF دادگاهی شدند، به نظر می رسد یک برخورد دوگانه با برخی رسانه ها شاهدیم؛ این برخورد دوگانه ناشی از چه موضوعی است؟ گفت: هیات نظارت بر مطبوعات به غیر از قوه قضاییه است و اختیاراتی دارند. البته ممکن است مواردی را به قوه قضاییه اعلام کنند. هر پرونده ای که به قوه قضاییه بیاید فارغ از اینکه متعلق به چه نهادی است، رسیدگی می شود. این رسیدگی به این معنا نیست که هر کسی احضار شد، به معنای  اتهام است.
 
وی افزود: اتهام برخی از رسانه ها امنیتی است. برخی از رسانه ها اعلام کردند از نهادی اطلاعات گرفتند که آن نهاد هم احضار شده و پرونده ها در حال بررسی است.
 
معاون اول قوه قضائیه در رابطه با پرونده کشف چندین کانتینر کاغذ در بندر عباس گفت: پرونده‌ های قابل توجهی در بندر عباس مطرح است. حکم مواردی از آن صادر شده است.
 
صدور حکم هشت سال حبس برای یک دوتابعیتی
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در راستای مقابله با پروژه نفوذ فردی دو تابعیتی دستیگر شد، این پرونده به کجا رسیده است؟ گفت: آقای توکلی توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد، این فرد در مراکز حساس نفوذ کرده بود. حکم این فرد صادر شده اما در نهایت در دادگاه تجدید نظر به هشت سال و نیم حبس و ضبط اموال محکوم شده است. این فرد به پرداخت ۴۸هزار یورو هم محکوم شده است.
 
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت؟ این فرد حرفهای واحدی در طول دوران بازداشت نزده است اما بعید میدانم اینکه کسی بدهی مالیاتی داشته باشد بخواهد به این طریق از کشور فرار کند، چون میداند ریسک بالایی دارد. حتی پس از بازداشت هم برخی ها پرداخت رشوه یک میلیاردی را مطرح می‌کنند. یکی از ادعاهای این فرد فرار مالیاتی بود که خیلی قابل پذیرش نیست. کیفرخواست هنوز صادر نشده و این فرد در بازداشت است.
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا ایرادات مطرح شده در پرونده محیط زیستی ها رفع شده و آیا به دادگاه ارسال شده است؟ گفت: هنوز این پرونده به دادگاه نرفته است.
 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در راستای نظارت درون سازمانی، ایا قضاتی هم اخیرا محکوم شدند؟ گفت: در هفته های اخیر کارمندی داریم که به ۱۰ سال حبس و شلاق محکوم شده است، بازپرسی بوده که قبلاً تعلیق شده بود که اخیرا دستگیر شده است. بازپرس دیگری بوده که پرونده وی هم بعد از بازداشت در حال رسیدگی است. سه وکیل هم تحت تعقیب قرار گرفتند. احکام این افراد پس از قطعی شدن اعلام می شود.
 
محسنی اژه ای آخرین وضعیت پرونده‌ حسین هدایتی گفت: چون پرونده این فرد با پرونده بانک سرمایه مرتبط است هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواست صادر نشده است.
 
وی در خصوص شکایت رییس جمهور دوره اصلاحات از برخی نمایندگان، گفت: تا جایی که من می دانم از چهار نفر شکایت کرده است. و نمیدانم این چهار نفر که کسانی هستند.
 
آخرین وضعیت متهمین حادثه تروریستی اهواز
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد پرونده افراد درگیر در حادثه تروریستی اهواز گفت: پرونده تشکیل شده و به تهران احاله شده. از ۱۱ نفر تحقیق شده و یک نفر در بازداشت است ولی چون در رسیدگی مقدماتی است نام نمی‌برم. همه اینها غیر از افرادی هستند که مرتکب جرم اصلی شده اند اینها کسانی هستند که در سازمان قضایی نیروهای مسلح از آنها تحقیق می‌شود
 
تخلف سیف به قوه قضائیه ارسال نشده است
 
وی در پاسخ به این سوال که حکم انفصال از خدمت سیف از سال ۹۶ صادر شده بود، آیا عدم اجرای حکم در دستگاه قضا پیگیری نمی‌شود؟ با این حکم آقای سیف می‌تواند مشاور باشد؟ گفت: مواردی که دیوان محاسبات رسیدگی می کند، صرف تخلف است و قوه قضائیه به جرم ورود می کند، اگر در حین رسیدگی به جرم برسند به قوه قضائیه ارسال می کنند که تا کنون چیزی به قوه قضائیه ارسال نکردند، تا جایی که بنده می‌دانم به این پرونده در دیوان محاسبات اعتراض شده است.
 
تلاش برای بازگرداندن متهمان فراری بیشتر شده است
 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در پرونده‌های مرتبط با فساد اقتصادی اخیر احکامی صادر شد اما در همین پرونده ها از حمله در رابطه با ارز و سکه شاهد متواری بودن برخی از متهمان از جمله پسر و برادرزاده متهم اصلی پرونده سکه، فراری بودن یکی از متهمان زن در پرونده خودرو و پنج متهم در پرونده باقری درمنی هستیم؛ حدود ۱۱متهم در این پرونده ها فراری هستند، سرنوشت این متهمان چه می شود؟ آیا خاوری تکرار می شود؟ یا همچون پرونده سکه ثامن به کشور عودت داده می شوند،  گفت: ضابطان از نهایت اختیارات خود استفاده می کنند که متهمان را بازگردانند، تلاش ناجا هم برای بازگرداندن بیشتر شده است. در مورد سایرین هم اقدام می شود و اگر افرادی باشند که در مظان اتهام باشند، اگر در کشور باشند و بمانند و به احکام آنها رسیدگی شود. به نفع خودشان است با این حال پلیس و ناجا ورود خواهند کرد. اخیرا در رابطه با یکی از پرنده ها فردی شناسایی‌اش شده و در کشور مربوطه در حال تحمل کیفر است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در پرونده درمنی که‌چندین سال است مفتوح است، پنج متهم فراری هستند آیا اقدامی در این سالها صورت نگرفته است؟ گفت: اقداماتی انجام شده و می شود؛ اما با برخی از کشورها تفاهم نامه نداریم با این حال پیگیر هستیم که می تواند زمان بر باشد.
 
تعدیل بازه‌های زمانی بازپرداخت مهریه پس از نوسانات اخیر
 
محسنی اژه ای در خصوص بازپرداخت مهریه گفت: قبل از اصلاح قانون بخشنامه ای صادر شد مبنی بر اینکه کسانی که معسر باشند به زندان نمی روند؛ قبلاً کسانی محکوم شدند اما با توجه به نوسانات اخیر، تقاضای اعسار کرده بودند که این مسئله نیاز به بررسی داشت. در حال حاضر با مسئولان دادگستریها برای تعدیل بازه های زمانی پرداخت مهریه صحبت شده است. بازه های زمانی پرداخت سکه هم به موضوع احراز تمکن مالی برمی‌گردد.
 
وی در خصوص عدم برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادی اخیر گفت: گاها بیست سال حبس را آسان می گیریم این در حالی است که عدد کمی نیست. البته همه اعدام نمی شوند و طبق قانون تنها کسانی که مفسد فی الارض شناسایی شوند، اعدام می شوند.
 
محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضائیه با احتکار خودرو از سوی خودروسازان داخلی برخورد می کند؟ گفت: چند جور انبار داریم و گاها سوله های انباری وجود دارد که افراد مختلف کالاهای خود را آنجا نگه می دارند، اگر جایی هست و به وزارت مربوطه از جمله وزارت جهاد و کشاورزی، صنعت اعلام شود، احتکار نیست چون برخی کالاها نیاز به نگهداری دارد. اگر مواردی باشد که به صمت اعلام شود، مشکلی نیست.
 
۱۳۰۰ شاکی در پرونده سکه ثامن
 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که تا کنون چند شکایت در رابطه با سکه ثامن مطرح شده و چند نفر در بازداشت هستند؟ گفت: تا کنون ۱۳۰۰نفر شکایت کردند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه اعلام کردید در پرونده مظلومین اعلام شد فعالیت هایی زیر نظر بانک مرکزی انجام شده‌است، آیا اتهامی به مسولان بانک مرکزی وارد است؟ گفت: اگر ثابت شود آنها هم جرمی دارند، رسیدگی می شود.
 
محسنی اژه ای در رابطه با ورود قوه قضاییه به موضوع ارسال پیامک‌های توهین آمیز به نمایندگان مجلس پیرامون بررسی‌ سی اف تی، گفت: چنانچه تهدید آمیز باشد صحیح نیست و هیچ کس حق ندارد فردی را تهدید کند و من از محتوای پیامک ها خبری ندارم، اگر نماینده ای یا مجلس موضوع را منتقل کند، قوه قضاییه رسیدگی می کند.
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا ادامه کار بازنشستگان جرم است یا خیر گفت: اگر چنانچه به فردی اعلام شد که باید بازنشسته شود، فرد بماند نمی‌تواند حقوق بگیرد و دخل و تصرفی در اموالی که در دستش است، داشته باشد. اگر این کار را بکند مطابق قانون تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین