تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
plusresetminus
حزب الله : نادر مرتضی‌پور رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران از دشواری کارش در رهبری سمفونی «پیروزی» نسبت به دیگر سمفونی‌های موسیقی کلاسیک می‌گوید.
۰
کد مطلب : ۱۷۵۸۱۸
رهبری «پیروزی» از دیگر سمفونی‌های موسیقی کلاسیک دشوارتر است
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نادر مرتضی‌پور پس از چند سال دوری از ارکستر سمفونیک تهران، به این ارکستر بازگشته تا به عنوان رهبر مهمان، سمفونی «پیروزی» را رهبری کند. این سمفونی در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با سالروز ورود آزادگان به کشور، روی صحنه می‌رود.
 
صبح امروز سه شنبه 23 مرداد 1397، ارکستر سمفونیک تهران تمرین‌های خود را زیر نظر نادر مرتضی‌پور برگزار کرد. در حاشیه‌ی این تمرین، نادر مرتضی‌پور در میان خبرنگاران حاضر شد و در سخنانی گفت: رهبری سمفونی «پیروزی» به مراتب دشوارتر از رهبری سمفونی‌های موجود در موسیقی کلاسیک است، زیرا در فرم‌های کلاسیک همواره چارچوب‌های مشخصی به لحاظ فنی و موسیقایی وجود دارد که یک رهبر ارکستر بر اساس آن کارهای فنی مربوط به اجرای اثر و نوازندگان را پیش می‌برد. اما سمفونی «پیروزی» و آثاری دیگر از این قبیل که توسط آهنگساز با فرم خاصی نوشته می‌شود، دارای پیچیدگی‌هایی است که اجرای آن نیازمند تمرکز خاصی هم هست.
 
این رهبر ارکستر ادامه داد: با توجه به اینکه این سمفونی دربرگیرنده کلام هم هست، بنابراین ما علاوه بر استفاده از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، از گروه کر این مجموعه نیز استفاده کردیم که بتوانیم به فضای مورد نظر آهنگساز برسیم. آنچه مخاطبان در اجرای ارکستر سمفونیک تهران از سمفونی «پیروزی» می‌شنوند بیشتر حالت حزن و اندوه و در مقاطعی حالت اقتدار دارد. یک نوازنده باید حتما در حس و حال آن موسیقی قرار گیرد که بتواند فضای محتوایی را به مخاطبان ارائه دهد. به هر حال ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که فضای مورد نظر کنسرت همانی باشد که برای این مناسبت در نظر گرفته شده است.
 
سمفونی «پیروزی» به آهنگسازی مجید انتظامی و با رهبری نادر مرتضی‌پور روی صحنه می‌رود. ترانه این سمفونی را عبدالجبار کاکایی سروده است و اجرای بخش آوازی را رشید وطن‌دوست برعهده دارد. این اجرا از ساعت 18:00 روز چهارشنبه 24:00 مرداد 1397 با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و معاونت فرهنگی آموزشی بنیاد شهید در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین