تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
plusresetminus
یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: با قصه و داستان‌های بی‌مغز نباید مجالس اداره شود و وقت مردم تلف شود بلکه باید مطالب برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی، راز نهضت حسینی، حق مداری، پرهیز از باطل، گرایش به حق و صداقت نهضت امام حسین(ع) در جامعه مطرح شود.
۰
کد مطلب : ۶۷۲۲۱
مجالس عزا را نباید با قصه گویی اداره کرد
 

 

 

 آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، با اشاره به روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» گفت: امام حسین(ع) روش، منش و گفتارش به گونه‌ای بود که انسان‎ها را در طول تاریخ راهنمایی کرد و موجب گسترش نور در جامعه شد.

وی با اشاره به نورانیت پیامبران و اولیای الهی ابراز کرد: برخی به سبب وارستگی و تقوا نورانی‌اند و مصداق هدایت هستند زیرا راه خدا را پیموده‌اند و برای دیگران نیز چراغ هدایت هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به ویژگی اخلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: کمترین فایده اخلاق متمدن شدن جامعه و در گام بعد نورانی شدن انسان‌ها است، انسان با نور الهی می‌تواند مسائلی که نمی‌داند را درک کرده و با آن در جامعه حرکت کند، مطالعه کند، بگوید و بشنود.

اخلاق عامل تثبیت عقاید، اجرای احکام فقهی، متمم و مکمل حقوق است

وی اخلاق را عامل تثبیت عقاید، اجرای احکام فقهی، متمم و مکمل حقوق خواند و گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند: «من عمل بما علم اوتی علم ما لم یعلم» اگر کسی به دانسته‌های خود عمل کند خداوند چیزهایی که نمی‌داند و از استاد درس نگرفته است را به وی می‌آموزد، بنابراين اخلاق آن کف فايده‌اش اين است که جامعه را متمدن مي‌کند که کسي نه بيراهه مي‌رود نه راه کسي را مي‌بندد .

آیت الله جوادی آملی، دریافت نور الهی را به نسبت ظرفیت افراد متفاوت عنوان کرد و گفت: هر کسی به اندازه ظرفیتش از ذات اقدس الهی نور می‌گیرد که برای درک حقایق عالم باید در مجالس علمی شرکت کنیم و مستمع باشیم؛ عالم شدن با خواندن مطالب غیر علمی و سرگرم شدن به حواشی زندگی منافات دارد.

وی ادامه داد: اگر در مجلس علمي شرکت کرديد اگر خواستيد آن محفل براي شما سودآور باشد بايد اين دو عنصر را داشته باشيد، سامع نباشيد بلکه مستمع باشيد و دوم اینکه واع باشيد یعنی کسي که وعاء همراهش است ظرف همراهش است اين‌چنين نباشد که فقط انسان بشنود، وقتي از محفل علم بيرون رفت چيزي در يادش نباشد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به بیان نورانی حضرت امیر علیه السلام، بیان داشت: اینکه در بيانات نوراني حضرت امير هست که «انّ هذه القلوب اوعية فخيرها اوعاها» فرمود اين دل‌ها ظرف است، انسان نباید اين ظرف را با حرف‌هاي آشغال با هر سريال, با هر خبر, با هر روزنامه با هر مقاله پر کند، اگر انسان ذهنش را پر ‌کند به حرف‌هاي غير علمي، اين ذهن ديگر کشش آن را ندارد که بار علمي بکشد.

وی مستمع بودن را از سامع بودن متفاوت دانست و تأکید کرد: مستمع جویای مطالب علمی و معارفی است و ذهنش را با حرف‌های بی‌مایه و مطالب غیر مفید پر نمی‌کند اما سامع همانند انسان گرسنه‌ای است که معده‌اش را با تنقلات پر کرده باشد و ظرفی برای گیرایی ندارد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: وقتي که ماه باجلال و شکوه محرم رسيد ، نباید با قصه مجلس را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسيني که حق‌مدار و حق‌محور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهي از منکر، حق‌مداري، حق‌محوری، پرهيز از باطل، گرايش به حق، پرهيز از کذب، گرايش به صدق، را تبیین کرد.

دروغگویی مشکل امروز جامعه است

وی مشکل امروز جامعه را دروغگویی خواند و افزود: دروغ بافی در جامعه رواج دارد که باید این را برداریم تا اطیمنان در جامعه گسترش پیدا کند .

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: اينها هم عصاره بحث‌هاي ايام محرم خواهد بود اين عهد معنايش اين است که من با خدا تعهّد کردم حرف‌هاي غير علمي نزنم داستان بي‌مغز نگويم، وقت مردم را تلف نکنم اين کارِ من, تعهّد من, مردم هم وقتي در مجالس حسينيه و مسجد و امثال ذلک شرکت مي‌کنند براي شنيدن مواعظ الهي و نهضت جهاني سالار شهيدان است، آنها هم مستمع واع باشند، يعني هم خوب گوش بدهند هم ظرف بياورند که اين مطالب در آن ظرف جا بگيرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به سخنان امام خمینی(ره) درباره محرم و صفر اشاره کرد و یادآور شد: از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز امام حسین(ع) کشور را اداره کرده است چنان که انقلاب اسلامی با چند راهپیمایی میلیونی از جمله تاسوعا، عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر به پیروزی رسید.

وی افزود: تا زمانی که نام مبارک امام حسین(ع)، جهاد و شهادت در کشور مطرح باشد پیروزی را به دنبال خواهد داشت که خون همیشه بر شمشیر پیروز بوده است.

آیت الله جوادی آملی در پایان به پشت صحنه گروه‌های تکفیری اشاره کرد و گفت: امیدواریم استکبار جهانی و کسانی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند رسوا شوند و نظام اسلامی، عدل و احسان در سراسر جهان، حاکم شود و انقلاب اسلامی ما به دست صاحب اصلی‌اش برسد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین