تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
plusresetminus
تکدی‌گری مشکلی اجتماعی است که کلان‌شهر کرج را گرفتار کرده حال مسئله این است، احداث گرمخانه یا توسعه تکدی گری، چرا که به اعتقاد برخی خطر گداپروری زیرپوست شهر احساس می‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۱۶۰۱۱
خطر گداپروری زیرپوست کرج

 

        
                

تکدی‌گری یکی از مشکلات اجتماعی است که کلان‌شهر کرج با آن دست به گریبان است از این پدیده در حالی به عنوان یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی یاد می شود که بسیاری از مسئولان و متولیان امر بی توجه به مطالعات پژوهشی اندر خم یک کوچه اند و راه حل مشکل را در برگزاری جلسات بدون خروجی می دانند فی الواقع باید، گفت؛ افزایش و کاهش این معضل اجتماعی ارتباط مستقیمی با وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی دارد.

افزایش مقطعی این پدیده شوم در کلان‌شهری مثل کرج همانند زنگ خطری است که هر از گاهی به صدا در می آید و گاهی وقتی نیز در میان هیاهوی دیگر مسائل به دست فراموشی سپرده می‌شود، اجرای طرح‌های مقطعی جمع آوری متکدیان، کودکان کار وحتی معتادان بی خانمان در سطح شهر چاره کار نیست زیرا پس از اجرای طرح آنان باز به قلمروهای خود در خیابان ها بازگشته و روز از نو روزی از نو.

هجدهم خردادماه جاری بود که محمدتقی ایرانی، فرماندارکرج در کارگروه ساماندهی متکدیان، گفته‌بود: پدیده تکدی‌گری با عواملی نظیر استثمار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بهره کشی جنسی ارتباط پیدا می کند.  

اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان در کرج

ایرانی در ادامه تهیه بانک اطلاعاتی و شناسایی باندهای سازمان یافته تکدی‌گری، کودکان کار و خیابان، اجرای طرح های ضربتی جمع آوری متکدیان و هماهنگی با امور اتباع خارجی برای اخراج متکدیان خارجی به بیرون از مرزها و کشور متبوع آنان را جزو طرح های مختلف در دست اجراست اعلام کرده بود.

فرماندار کرج شناسایی باندهای سازمان یافته تکدی گری و سرپرستان این باندها را فرایندی زمان‌بر اعلام کرده بود و خواستار ریشه کن کردن این معضل از سطح شهر شده بود.

به‌گفته ایرانی طرح ضربتی جمع آوری متکدیان از سطح شهر کرج از روز سیزدهم خردادماه جاری آغاز و با همکاری شهرداری کرج، بهزیستی، کمیته امداد، مرکز بهداشت و دادگستری و ناجا ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص متکدیان جمع آوری شده نیز گفته بود: این متکدیان به مرکز نگهداری موقت آسیب دیدگان اجتماعی واقع در میدان استاندارد کرج فرستاده می شوند سپس با حضور نمایندگانی از بهزیستی، کمیته امداد، اتباع و دانشگاه علوم پزشکی، غربالگری در مورد آنها انجام می شود متکدیانی که مبتلا به اعتیاد هستند به اردوگاه ماده ۱۶ یا کمپ های میان مدت ترک اعتیاد فرستاده می شوند.

تکدی گری در کرج و درآمد صدها هزار تومانی در روز

فرماندار کرج پیش از این، هشتم اردیبهشت ماه از تدوین بانک اطلاعات کودکان کار در این کلان‌شهر خبر داد و گفته بود: همه نهادهای دولتی و غیردولتی در ساماندهی کودکان خیابانی مسئول هستند.

یکی ازنهادهای غیردولتی که به طور مستقیم برای حل معضل اقداماتی را انجام می‌دهد، مجموعه مدیریت شهری کرج است؛ حمیدرضا ابوالحسنی، عضو شورای شهر کرج در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص احداث گرمخانه بانوان در کرج و اختصاص ساختمان شهرداری منطقه ۳ به این موضوع، بر ضرورت تفکیک زنان بدسرپرست و بی سرپرست تاکید کرد و گفت: این افراد باید تحت حمایت قرار گیرند چرا که با متکدیان فرق دارند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در حال جمع آوری متکدیان و اسکان آنها در گرمخانه هاست، گفت: هر شب ۵۰۰ غذا میان این افراد توزیع می شود، این در حالیست که آنها با تکدی گری در خیابان ها و برهم زدن چهره شهر، روزانه صدها هزار تومان درآمد دارند.

عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه گرمخانه مخصوص افراد بی خانمان و در راه ماندگان است، گفت: در حال حاضر وجود گرمخانه بهانه ای برای حضور متکدیان شهر از جمله پاکستانی ها و افغانستانی ها شده است.

عملکرد اشتباه مدیریت شهری کرج در خصوص معضل تکدی گری

ابوالحسنی با اشاره به اینکه در طول روز کسی در گرمخانه ها نیست، و بسیاری از متکدیان بر سر چهارراه ها مشغول تکدی گری هستند، بر ضرورت اشتغال برای آنان تاکید کرد و گفت: پیش از انقلاب در زندان شهید کچویی این قبیل افراد تحت آموزش قرار می گرفتند و در ازای کار انجام شده حقوق دریافت می کردند.

ابوالحسنی با انتقاد از عملکرد شهرداری در خصوص وضعیت گرمخانه ها، گفت: شهرداری کرج با عملکرد اشتباه در حال گداپروری است و اعضای شورا نیز به سبب در پیش رو بودن انتخابات، به نام شهروندان نسبت به تصویب چنین مصوباتی اقدام می کنند.

عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه بسیاری از متکدیان درآمدهای قابل توجهی دارند، گفت: باید برای خانواده های بدسرپرست سرپناه ایجاد کرد، عملکرد اشتباه در خصوص متکدیان باعث گسترش پدیده تکدی گری می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه احداث گرمخانه بانوان با روند یاد شده توسط شورای شهر کرج تصویب شد، گفت: در صحن علنی شورای شهر کرج پیشنهاد شد در خصوص چگونگی استفاده از گرمخانه ها اقدامات پژوهشی انجام شود ولی این پیشنهاد در حد حرف باقی ماند و برخی اعضا با رای دادن سیاسی، این لایحه را مصوب کردند.

ابوالحسنی نسبت به هزینه‌هایی که در گرمخانه کرج صرف می شود انتقاد کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در گرمخانه خدمات دریافت می کنند به صورت سازماندهی شده تکدی گری می کنند.

عضوشورای شهر کرج با تاکید بر اینکه نگهداری این افراد مشکلی را حل نمی کند بلکه تنها به توسعه تکدی گری و معضلات اجتماعی در شهر دامن می زند، خاطرنشان کرد: مخالف ساماندهی متکدیان در شهر نیستم باید متکدیان در اردوهای کار، حرفه آموزی کنند و خانواده های بدسرپرست و بی سرپرست در این گرمخانه ها نگهداری شوند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه شهرداری ها با ایجاد چنین امکاناتی در پی ستاره دار کردن خود هستند و اینکه با این اقدام چه بلایی بر سر شهر و شهروندان می آید، اهمیتی ندارد.

اما در ادامه شنیدن اظهار نظر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز هم شنیدنی است، حاجی رضا شاکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، به احداث گرمخانه ها در کلان‌شهر کرج اشاره کرد و گفت: گرمخانه ها برای استفاده افرادی که بی خانمان بوده و سرپناهی ندارند احداث می شود.

وی افزود: براین اساس افراد معتاد به کمپ های ترک اعتیاد مربوط به ماده ۱۶ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منتقل شده و تحت درمان قرار می گیرند و افراد سالم نیز در این گرمخانه ها استقرار می یابند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تاکید بر اینکه باید گرمخانه ها احداث شوند، گفت: به طور مسلم برخی افراد در جامعه وجود دارند که از وضعیت مالی و یا حتی سرپناه مناسبی برخوردار نیستند و باید در مکانی تحت حمایت دولت و یا شهرداری قرار گیرند.

شاکرمی با اشاره به اینکه متکدیان، زنان خیابانی و کارتن خواب ها موضوعاتی است که در جامعه وجود دارد و باید مدیریت شود، گفت: در این راستا درمان، تحویل به بهزیستی و انتقال به کمپ ها باید با توجه به موقعیت افراد انجام شود.

وی به حضور اتباع بیگانه و پاکستانی‌ها که در خیابان ها و سر چهارراه ها تکدی گیری می کنند اشاره کرد و گفت: اقداماتی برای خروج آنها از مرز در حال انجام است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تاکید بر ساماندهی کودکان کار، گفت: از ابتدای سال چندین نفر از سردسته های که کودکان را مجبور به کار می کنند، شناسایی و بازداشت شدند.

شاکرمی در پایان با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت موضوعات شهری مربوط به این افراد کار آسانی نیست، تاکید کرد: برای ساماندهی کودکان کار و خیابان سالن بزرگی با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر توسط شهرداری اجاره شده که اقدامات لازم برای نگهداری این افراد در حال انجام است.

وجود پدیده تکدی گری در شهر کرج مسئله امروز و دیروز نیست که با تصویب یک یا دو لایحه به سرانجام رسیده و ریشه کن شود هر روز بیشتر از روز گذشته شاهد متکدیانی هستیم که بی تفاوت نسبت به طرح های ضربتی به کار خود ادامه می دهند باید امیدوار بود که مسئولان از جلسات بدون خروجی بیرون بیایند و حل این معضل را به صورت کاربردی پیگیری کنند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین