تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
plusresetminus
حزب الله : درختان می‌توانند نقش موثری در پاکیزه سازی هوای سهر داشته باشند.
۰
کد مطلب : ۱۳۶۷۱۲
چگونه درختان شهری سالم تر می‌سازند

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در ماه می گذشته من شانس این را داشتم که دیداری از بمبئی در هندوستان که یکی از گرم ترین ماه های سال را دارد داشته باشم.دمای هوا تقریبا 40 درجه سلیسیوس برای تمام طول روز بود.تفاوت بین ایستادن در سایه درخت و ایستادن در نور آفتاب شبیه تفاوت دما در روز و شب بود.این چنین موج گرمایی خیلی مطلوب نیست. وضع آنها یک تهدید جدی است. در حقیقت،موج گرما عامل بسیاری از مرگ و میر ها در ارتباط با آب و هوا به حساب می‌آید و سالیانه بیش از 12000 نفر در سراسر جهان به خاطر این اتفاق می‌میرند.خطر بالقوه‌ای که در شهرها وجود دارد این است که "جزایر گرم شهری" باعث افزایش دمای هوای بیش از 12 درجه در مناطق نزدیک به مناطق توسعه یافته شود. در آگوست سال 2003،موج گرمایی که از اروپا عبور کرد ویرانی‌هایی به بارآورد و بیش از 300 نفر را به تنهایی در پاریس به کام مرگ کشاند.چیزی که این موضوع را وخیم تر می‌کند این است که کشورها نسبت به گذشته آلوده تر شده‌اند مخصوصا ذرات ریز که از سوخت های فسیلی و زیست توده پدید می‌آید و سالیانه سه میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. برای برخی از ساکنین این شهرها، بزرگترین تهدید هوای اطرافشان است. پیش از این در ارزیابی ها‌ی سازمان سلامت جهانی، 92 درصد از جمعیت جهان در معرض آلودگی هوا هستند.آمار نشان می‌دهد که جمعیت جهان تا 70 درصد تا سال 2050  افزایش پیدا می‌کند که به این ترتیب نرخ آلودگی نیز به سرعت افزایش خواهد یافت.اما در شهرنشینی برنامه ‌ای برای حل بحران سلامت وجود ندارد.در حقیقت، مدیران شهرداری ها با یک اقدام زیبا و ساده می‌توانند آلودگی هوا و گرما را کاهش دهند:کاشت درختان بیشتر

درختان و بقیه‌ی پوشش های گیاهی به طور طبیعی هوای اطرافشان را خنک می‌کنند که این کار را بوسیله‌ی سطوح سایه و انتشار بخارآب انجام می‌دهند.علاوه بر این،آنها با فیلتر کردن سطح ذرات ریز در 30 متری اطرافشان آن را به اندازه‌ی یک بخش کاهش می‌دهند.این یکی از دو اقدام زیست محیطی است.بخش کمیسیون طبیعت، مطالعه‌ای بر روی 245 کشور در جهان انجام داده اند که سود حاصل از ابتکار کاشت گیاهان،ارزیابی بالقوه آنها در سرمایه گذاری در دو زمینه‌ی دما و ذرات ریز بوده است.بیشترین تاثیرات قابل توجه در درختان،موضعی است و ما از روی تراکم جمعیت در کلان شهرهایی مثل پاکستان،هند و قسمت هایی از جنوب و جنوب شرقی آسیا به این نتیجه رسیدیم که آنها بیشترین سود را دارند.تاثیرات موضعی درختان به این معنی است که با کاشت این درختان می‌توان هدف های سودمندی را حتی در کشورهایی که در ظاهر فضای سبز زیادی برای کاشت گیاهان دارند را فراهم کنند. شهر لوئیزویل در کنتاکی را در نظر بگیرید.در این شهر،پارک های آبی و محله‌های سایه دار ،اشتراک کمی در مقایسه با بمبئی یا کراچی دارند.هنوز محله‌هایی در لوئیزویل وجود داردکه دارای کمترین پوشش گیاهی است که باعث می‌شود این شهر یکی از سریع ترین رشد در جزایر گرمایی آمریکا را داشته باشد و کمیسیون طبیعت به اهدافی که تاثیرات کاشت گیاه دارد اشاره می‌کند.محله‌های بی‌شماری در جهان می‌توانند اقدام به کاشت درخت کنند و از مزایای آن بهره برند.مناطقی با جمعیت آسیب پذیر به عنوان مثال مدارس و بیمارستان‌ها می‌توانند کاندیدهای خوبی برای این چنین تلاش‌هایی باشند.درختان می‌توانند به مقابله با آلودگی بزرگ‌راه‌ها و مناطق صنعتی نیز کمک شایانی کنند.

 در سرتاسرجهان،100میلیون دلار از سرمایه گذاری سالیانه در کاشت درخت هزینه می‌شود که باعث می‌شود تا بیش از 68 میلیون نفر از کاهش قابل توجه در سطح ذرات ریز لذت ببرند و 77 میلیون نفر نیز کاهش 1 درجه ای از دما‌ی هوا را تجربه می‌کنند. در سرمایه‌گذاری مشابه 4 دلاری برای هر شخص، به میزان 11000 تا 36000 دلار به صورت سالیانه صرفه جویی می‌شود و برگشت این سرمایه گذاری قابل قیاس با ارزیابی برای بقیه‌ی استرتژی‌ها از قبیل صنایع نظیف کننده، محدودیت در ترافیک خودرو و استفاده از مصالح ساختمانی با رنگ روشن که گرما‌ی کمتری را جذب می‌کند می‌باشد.همه‌ی این استراتژی‌ها قسمتی از کار را تشکیل می‌دهند.درختان به تنهایی نمی‌توانند مشکل گرما و کیفیت هوا را حل کنند. آنها محل سکونتی برای حیات وحش ایجاد می‌کنند،جریان طوفان آبی را کاهش می‌دهند و کربن را از جو جدا می‌کنند که به سبک کردن تغییرات آب و هوایی کمک شایانی می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض درختان و بقیه‌ی پوشش گیاهی تاثیر مثبتی بر سلامت ذهن مخصوصا کودکان دارد.عاقلانه است که سرمایه گذاری بیشتر بر درختان و زیرساخت شهری سبز از قبیل پارک‌ها و باغ‌های بارانی صورت پذیرد. یکی از اهداف توسعه‌ی پایدار این است که اقداماتی صورت گیرد تا باعث کاهش دما و افزایش کیفیت هوای شهری شود . هردوی این‌ها به طور مداوم در کنفرانس سالیانه سازمان ملل متحد تغییر آب و هوا بحث می‌شود که از هفته‌ی آتی در مراکش شروع به کار خواهد کرد. مسائل محلی تجارب خیلی متفاوتی در هر کشور و حتی در هر محل بوجود خواهد آورد.مدیران شهرداری‌ها می‌توانند به تنهایی قدم‌های بزرگی بردارند و با یک هدف،موضع و تکرار استراتژی کاشت گیاه که سلامتی و خوشی شهروندان را بهبود می‌بخشد،کار خود را شروع نمایند. زمان کاشت فرارسیده است.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین