تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
plusresetminus
حزب الله: مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از کنترل خروجی آب سد طالقان خبر داد.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۶۹۵
کنترل خروجی آب سد طالقان/ ذخیره بارش‌های اخیر در دریاچه سدکرج

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حمید منصوری  با اشاره به بارندگی‌های اخیر در بالادست دریاچه سد کرج و افزایش میزان آب ورودی به دریاچه این سد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای برحسب وظیفه ذاتی خود به‌منظور حفظ ایمنی و پایداری سد و همچنین مدیریت دریاچه با برنامه‌ریزی و هماهنگی قبلی خروجی آب را بر اساس نیاز پایین‌دست و دیگر موارد افزایش می‌دهد.
 
وی در ادامه بابیان اینکه تأمین ایمنی و پایداری سد و مدیریت سیلاب بالادست دریاچه اهمیت زیادی دارد، گفت: پس بارندگی‌ها ممکن است میزان ذخیره آب پشت سد افزایش پیداکرده و منجر به وقوع سیل شود به همین منظور تدابیر لازم ازجمله حفظ تعادل ورودی و خروجی آب به دریاچه سد انجام می‌شود و با برنامه‌ریزی، تنظیم میزان خروجی سد را به‌مرور زیاد می‌کنیم تا در پایین‌دست سد مشکلی ایجاد نشود.
 
مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه بیشتر خسارات و حوادث سیلاب ناشی از دخل و تصرفات غیرمجاز در بستر رودخانه کرج است، افزود: درنتیجه رعایت حد بستر و حریم کمی رودخانه برای پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی الزامی و تعیین‌کننده است.
 
بارش‌های قابل‌توجه در مسیر جاده چالوس و رودخانه کرج در دریاچه سد ذخیره‌سازی می‌شود
منصوری تأکید کرد: بارش‌های قابل‌توجه در مسیر جاده چالوس و رودخانه کرج در دریاچه سد ذخیره‌سازی می‌شود، مقداری از آن‌که باعث ایجاد مشکل در پایین‌دست سد نکند نیز با باز کردن خروجی سد کرج به سمت پایین هدایت می‌شود.
 
وی اضافه کرد: زمانی که  با افزایش حجم دبی آب دریاچه در پایین سد مواجه باشیم اطلاعیه‌های لازم صادر می‌شود تا گردشگران و مسافران در حاشیه رودخانه اطراق نکنند و از طرفی تأسیسات حاشیه رودخانه نیز مدیریت می‌شود تا آسیبی نبیند و این مراقبت‌ها باید تا زمانی که شرایط عادی شود، ادامه یابد.
 
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه برخی ساخت‌وسازها از قدیم در بستر رودخانه ساخته‌شده و در حریم کمی آن قرار دارد، گفت: همین ساخت‌وسازهای غیرمجاز گاهی با همین دبی کنونی رودخانه کرج و با وقوع بارش‌های میان حوزه‌ای که در میزان خروجی سد تأثیر آن‌چنانی ندارد باعث وجود سیلاب می‌شوند و خسارات به وجود می‌آورند.
 
منصوری ادامه داد: برخی مواقع شاهد هستیم پس از بارندگی و با جاری شدن آب از برخی سرشاخه‌های فرعی به‌عنوان نمونه از سمت روستای کندر و چند نقطه دیگر در جاده چالوس بعضی از ساخت‌وسازهای حاشیه رودخانه که از گذشته بدون رعایت ضوابط فنی بستر و حریم  ایجادشده‌اند دچار سیلاب می‌شود، به همین دلیل است که توسط شرکت آب منطقه‌ای در خصوص انجام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه و بستر کمی رودخانه کرج به‌طور مکرر اخطار صادر می‌شود.
 
حریم طبیعی رودخانه‌ کرج توسط ساخت‌وسازهای غیرمجاز نادیده گرفته‌شده است
وی با تأکید بر اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز حاشیه رودخانه کرج به‌طور پیوسته درخطر هستند، گفت: حتی اگر دبی رودخانه افزایش پیدا نکند با وقوع بارش‌های میان حوزه‌ای و محلی شاهد سیلاب‌های مخربی خواهیم بود، سیل سیجان که چند سال گذشته به وقوع پیوست به دلیل عدم اجرای پروژه‌های آبخیزداری، وجود ساخت‌وسازهای غیرمجاز و احداث پل‌های متعدد که مقاومت لازم را نداشت باعث خسارت مالی و جانی زیادی شد.
 
مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با تأکید بر اینکه رودخانه دارای حریم و قلمرو  طبیعی است و سیلاب یک پدیده طبیعی و ذاتی برای هر رودخانه است، گفت: عاملی که موجب می‌شود به هنگام بارش‌های شدید نگران سیلابی شدن رودخانه‌ها باشیم این است که حریم طبیعی رودخانه‌ها توسط ساخت‌وسازهای غیرمجاز نادیده گرفته‌شده است.
 
منصوری با تأکید بر اینکه با انجام هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز جدید در بستر و حریم کمی رودخانه مقابله می‌کنیم، گفت: ساخت‌وسازهای قدیمی را در قالب ضوابط ابلاغی تعیین تکلیف می‌کنیم و به‌موازات این اقدامات هشدارها و اطلاعیه‌های لازم به‌منظور آگاه‌سازی در خصوص خطر سیلابی شدن رودخانه کرج صادر می‌شود تا مسافران در حاشیه رودخانه کرج و نزدیک دریاچه اطراق نکنند.
 
ضوابط و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بر دو سد کرج و طالقان حاکم است
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه خروجی سد طالقان کنترل‌شده است، گفت: بخش مهمی از خروجی سد طالقان برای تأمین آب شرب کرج و تهران و بخشی دیگر نیز برای انتقال به استان قزوین استفاده می‌شود.
 
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در خصوص میزان دبی آب تخصیصی از سد طالقان برای انتقال به تهران، البرز و قزوین نیز توضیح داد: میزان این تخصیص‌ها در قالب ضوابط و مقررات بررسی‌شده و پس از طرح در کمیته تخصیص وزارت نیرو تصمیم‌گیری می‌شود، ضمن اینکه بر سدهای کرج و طالقان ضوابط و مصوبات شورای عالی امنیت ملی حاکم است و در هرگونه برنامه‌ریزی و تخصیص جدید از این سدها باید فرآیند تکلیف شده طی شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین