تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
plusresetminus
حزب الله: ستاره‌شناسان به تازگی دریافتند که یک منظومه سیاره‌ای جدید در حال تشکیل است.
۰
کد مطلب : ۱۹۳۱۰۶
یک منظومه سیاره‌ای جدید در راه است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش زمین و دیگر سیارات در حلقه‌ بزرگی از گردو غبار و گاز در منظومه شمسی تشکیل شدند و شروع به چرخیدن به دور خورشید کردند. اکنون نیز ستاره‌شناسان مشابه همین اتفاق را در اطراف یک ستاره جوان کشف کردند که می‌تواند به درک بهتر ما از فرایند تشکیل سیارات کمک کند.
 
براساس گزارش «نیواطلس»، ستاره مورد نظر با عنوان « DM Tau» شناخته شده است و حدود 470 سال نوری از ما فاصله دارد. به نظر می‌رسد جرم این ستاره حدود نیمی از جرم خورشید باشد و احتمالا بین سه تا پنج میلیون سال سن دارد.
 
 
 
اما جالب‌ترین مطلب در مورد این ستاره این است که حجم عظیمی از ابرها و گرد وغبار به دور آن می‌چرخند و به نظر می‌رسد نوع مشابهی از تشکیل سیارات باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ما شاهد تولد یک منظومه‌ای از سیارات جدید خواهیم بود.
 
محققان در مطالعات پیشین، در مورد ارتباط حلقه گرد و غبار با این ستاره، بحث کردند اما در مطالعات جدید ستاره‌شناسان با نگاه دقیق‌تری به «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (آلما)» (نام یک پروژه مهم نجوم رادیویی)، دریافتند که درواقع دو حلقه در اطراف این ستاره وجود دارد.
 
«توموکیو کودو» سرپرست محققان این مطالعه گفت: مشاهدات پیشین به دو مدل متفاوت برای حلقه‌ اطراف ستاره  DM Tau اشاره کردند و برخی تحقیقات دیگر نیز نشان دادند که محدوده این حلقه جایی از کمربند سیارک‌ها خواهد بود. از طرفی اکنون مشاهدات آلما به سوالات ستاره‌شناسان پاسخ دقیق داد و دریافت که این ستاره دارای دو حلقه است که هر دو در یک مکان قرار دارند.
 
«جان هاشیموتو» یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما قصد داریم تا جزئیات بیشتری را از بخش داخلی این حلقه‌ها به دست بیاوریم زیرا زمین در چنین شرایطی در اطراف خورشید به وجود آمد.
 
به گفته کارشناسان، ما قادر به تماشای تشکیل این منظومه جدید نیستیم زیرا آنها در مدت‌زمان بسیار طولانی تشکیل می‌شوند اما یافته‌های جدید می‌تواند سرنخ‌های خوبی را درباره روزهای نخستین تشکیل منظومه شمسی به ما بدهد.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین