تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
plusresetminus
حزب الله : امروزه تقریباً تمامی مواد غذایی با طعم و مزه‌های مختلف، تولید و به دست مشتری می‌رسند اما پخت نان سنگک با طعم تافتون و لواش از آن کارهایی است که فقط از دست ما ایرانی‌ها بر می‌آید.
۰
کد مطلب : ۸۱۳۶۰
بفرمایید نان سنگک با طعم آرد تافتون و لواش

 

 

نان سنگک که از نظر مزه، طعم، هضم، بهداشت و سلامت بهترین نان ایرانی است از آرد مرغوب و سالم، آب خالص و کمی نمک پخته می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، آنچه بیش از همه موجب شده نان سنگک در صدر نان‌های سنتی ایران قرار گیرد؛ آرد این نان است. آرد این نان باید از گندم مرغوب و سالم و بدون هیچ نوع آرد دیگری مانند آرد جو یا حبوبات باشد.

یکی از دلایل خوش طعم بودن نان سنگک، سبوس موجود در آرد این نان است؛ سبوس یک ماده با ارزش و دارای مواد غذایی فراوان است و برای کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، نان سبوس‌دار بسیار مفید است. نان‌های سنگک در گذشته به دلیل اینکه از آردهای با سبوس‌گیری بسیار پایین تهیه می‌شدند از مغذی‌ترین نان‌ها بودند اما مدتی‌ است برخی نانواها برای پخت نان سنگک از آرد «تافتون یا لواش» استفاده می‌کنند و همین باعث شده نان‌های سنگک امروزی طعم، مزه و کیفیت گذشته را نداشته باشد.

میزان سبوس‌گیری آرد سنگک باید هفت درصد باشد اما این دست از نانواها از آرد تافتون یا لواش که میزان سبوس‌گیری آرد آن 13 درصد است، استفاده می‌کنند. هر چند سبوس‌گیری بالا موجب می‌شود نان قدری شفاف‌تر شود اما کیفیت لازم را ندارد.

این موضوع به راحتی در نانواهایی‌ها قابل مشاهده است، اگر سری به مغازه‌های پخت نان سنگک بزنید می‌توانید کیسه‌های آردی که روی‌ آنها نوشته شده «آرد نان تافتون و لواش» مشاهده کنید؛ البته این مساله بیشتر در برخی نانوایی‌های آزادپز مشاهده می‌شود.

بازرس اداره صنعت: امکان ندارد

گیویان یکی از بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه نانوایی‌ها به دو بخش آزادپز و دولتی تقسیم می‌شوند می‌گوید: قیمت نان و آرد این نانوایی‌ها با هم متفاوت است و هر یک قیمت مصوب خود را دارند.

وی درباره استفاده برخی نانوایان از آرد تافتون و لواش برای پخت نان سنگک نیز معتقد است: چین مساله‌ای خیلی بعید است زیرا شرایط آرد سنگک با آرد تافتون و لواش متفاوت است و نانواها نمی‌توانند اینگونه نان مناسب پخت کنند.

گیویان افزود: البته هر جا تخلفی باشد و مشاهده کنیم یا گزارش شود، برخورد می‌کنیم؛ بعضا نیز به ما گزارش‌هایی درباره استفاده از آرد غیرمرتبط می‌دهند اما وقتی مراجعه می‌کنیم، چنین چیزی را رؤیت نمی‌کنیم.

قاضی تعزیرات: تخلف باشد، برخورد می‌کنیم

مرتضی خدایی رییس شعبه 54 تعزیرات حکومتی استان تهران نیز دراین باره معتقد است: این موضوع از چند جنبه قابلیت بررسی دارد و نمی‌توان صراحتاً اعلام نظر کرد. اگر فرض کنیم با آرد تافتون یا لواش، سنگک پخت می‌شود، باید ببینیم این کار چه تأثیراتی دارد؟ یعنی باعث افزایش قیمت و کیفیت می‌شود یا کاهش آن.

وی اضافه کرد: همه این موارد در این‌که این کار تخلف هست یا خیر مدخلیت دارد. بنابراین این مساله نیازمند یک اعلام نظر تخصصی است و باید کارشناسان مربوطه از اداره صنعت، معدن و تجارت یا اداره بهداشت، اعلام نظر کنند.

رئیس شعبه 54 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: به طور قطع اگر این اقدام خلاف باشد و موجب افزایش قیمت و کاهش کیفیت شود، با متخلفان با قاطعیت برخورد خواهد شد.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین