تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
plusresetminus
تکلیف خطوط تولید خودروسازان چه می‌شود؟

معطلی مواداولیه و قطعات خودرو در گمرکات

حزب الله : افزایش نرخ ارز کاری کرد که تمام صنایع از جمله صنعت خودرو برای اینکه گلیم خود را از آب بیرون بکشند، آن را سرلوحه خود قرار دهند و به‌تبع محصولات خود را با افزایش قیمت عرضه کنند. شاید از دید بسیاری از افراد، افزایش نرخ ارز تنها باید محدود به خودروهای وارداتی باشد و خودروهای تولید داخل از این قاعده مستثنی باشند، اما اگر کمی با دقت بیشتر به موضوع بنگریم، در می‌یابیم که خودروساز داخلی به قطعه‌ساز نیازمند است و قطعه‌ساز هم برای تولید و تامین تقاضای خودروساز به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که بعضا وارداتی هستند.
۰
کد مطلب : ۱۷۲۹۷۴
معطلی مواداولیه و قطعات خودرو در گمرکات
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از پایگاه خبری خودرونویس، با تمام این‌ها، هرچند این بازار متلاطم، قیمت‌ محصولات داخلی را نیز درگیر آشفتگی زیادی کرد، اما به هر حال، خودروسازان کمر همت بستند تا با راهکارها و اقدامات هوشمندانه و عرضه انبوه محصولات خود در بازار بتوانند مانع از سودجویی دلالان برای افزایش قیمت شوند که مصداق این حرکت، اقدام ایران‌خودرو برای پر کردن بازار از محصولاتش بود.
 

اما اینطور به نظر می‌رسد که افزایش قیمت تا مهر تثبیت خود را روی پیشانی خودروهای داخلی نکوبد، دست‌بردار نیست. گویی که نمی‌خواهد بازنده این میدان باشد و باید حتما دست پر بیرون رود. خبرها و شنیده‌ها حکایت از تعطیلی بسیاری از خطوط تولید شرکت‌های داخلی دارد. اما چرا؟!
بر اساس این گزارش، همانطور که گفته شد، بسیاری از قطعه‌سازان برای تامین قطعات، نیاز به مواد اولیه وارداتی دارند. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های قطعه‌ساز، به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه‌شان در گمرک هم خود از فعالیت بازمانده‌اند و هم باعث شده تا بسیاری از خطوط تولید خودروسازان با تعطیلی مواجه شوند.
دولت، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد که در شرایط بحران اقتصادی دائما حرف از امید می‌زنند و از تلاش بی‌شائبه و بی‌وقفه خود در جهت رفع مسائل اقتصادی و پیگرد قانونی سودجویان و دلالان اقتصادی خبر می‌دهند، چرا مانع‌تراشی می‌کنند و به جای تحقق شعار حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال، سعی می‌کنند تا این حرف‌ها در حد همین شعار باقی بمانند.
حالا که باید دولت بسته حمایتی خود از خودروساز داخلی را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد و بتواند به پشتوانه آن‌ها، از بحران اقتصادی سربلند بیرون بیاید تا با خرید خودروی داخلی وابستگی به خارج و خروج ارز را کنترل کند، سنگ جلوی پای آن می‌اندازد و با بهانه‌تراشی چوب لای چرخ این صنعت می‌گذارد. رفتار ناشیانه و غیرمنطقی مسئولان با صنعت طوری است که با خودتحریمی به دنبال سازگار کردن شرایط و ایجاد آمادگی و بستر لازم برای پذیرش شرایط تحریم از سوی آمریکا باشیم.
عدم تامین قطعه برای خودروسازان داخلی باعث شده تا خودرو پس از تجهیز و نصب یک سری قطعات و تجهیزات موجود در شرکت، از خط تولید خارج و به پارکینگ شرکت منتقل شود و منتظر تامین قطعه مورد نظر بماند تا پس از آن مجددا وارد پروسه تولید شده و مراحل تکمیل شدن را طی کنند. شاید در ظاهر ساده به نظر برسد و برای مشتری عادی که بینشی در خصوص روند تولید محصول در شرکت ندارد، بی‌مفهوم جلوه کند، اما واقعیت این است که همین معطلی، انبار محصول در پارکینگ، بازگرداندن دوباره محصول به خط تولید و ... هزینه‌های سربار شرکت را بیشتر کرده و در نهایت قیمت‌تمام شده محصول با افزایش روبرو خواهد شد. از نگاه عموم مردم، در این مرحله کسی مقصر نیست جز شرکت خودروساز!
نوید خاصه باف گفت: تا جایی که اطلاع دارم، گمرک قوانین جدیدی برای مبارزه با قاچاق کالا وضع کرده که ترخیص و تحویل کالا را با تاخیر مواجه کرده است. خود ما نیز برای ترخیص کالای وارداتی خود با تاخیر 10 دوازده روزه مواجه شدیم و این امر باعث شد تا خطوط تولید شرکت دچار توقف شوند.
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی گفت: خودروساز و قطعه‌ساز لازم و ملزوم یکدیگر هستند و وقتی قطعه‌ساز نتواند پاسخگوی تامین نیاز خودروساز شود، خط تولید و در نتیجه نظام عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه می‌کند. در این شرایط است که بازار دلالان دوباره رونق می‌گیرند و موج‌سواری آن‌ها روی قیمت دلخواه آغاز می‌شود.
خاصه‌باف با بیان اینکه مسئولان هر بار که در پی انجام یک حرکت یا اقدام موثر بودند، صنعت چوب آن را می‌خورد، تصریح کرد: همیشه صنعت مظلوم واقع شده است چرا که وقتی قرار است با قاچاقچی هم مبارزه شود، تقاص آن را باید صنعت پس دهد، گویی که قرار است تمام آزمون و خطاها روی صنعت پیاده شود.
 
وی تشکیل یک سیستم نظارتی را به‌عنوان یک راهکار کلیدی عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی یک سیستم نظارتی خیلی راحت می‌توان افراد سودجو را پیدا کرد و مانع از کار و فعالیت آن‌ها شد. در واقع، نبود این سیستم باعث شده تا این افراد راه دور زدن هر قانونی که تصویب می‌شود را هم پیدا کنند. در صنعت خودرو و قطعه‌سازی افرادی هستند که خیلی‌ها می‌شناسند و از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست که نتوان مانع فعالیت آن‌ها و ضربه زدن به صنعت کشور شد.
خاصه‌باف آینده صنعت قطعه‌سازی را روز به روز بدتر توصیف کرد و گفت: با این شرایط باید منتظر نابودی و تعطیلی صنایع قطعه‌سازی بود. هیچ‌گاه دولت حمایتی از قطعه‌ساز نکرده است و همیشه حمایت خود را از خودروساز داشته است. از سوی دیگر، خودروساز نیز هیچ‌گاه بدهی خود به قطعه‌ساز را به موقع پرداخت نمی‌کند و همین مسائل دست به دست هم می‌دهد تا صنعت قطعه‌سازی کشور رو به قهقرا رود.
منبع : خودرونویس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین