تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
plusresetminus
حزب الله : نگاه شهردار کرج به موضوع حضور بانوان در عرصه خدمت و مدیریت، نگاهی روشن و آینده نگر است؛ نگرشی که بر بهره گیری از توان فنی، دانش و انگیزه این قشر در مدیریت شهری تکیه دارد و می کوشد با حمایت از مدیریت بانوان، آنها را برای ارائه خدمتی متفاوت، مهیا کند.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۴۵۴
نقش بانوان در عرصه های مدیریتی را باور کنیم/نگاه مثبت شهردار کرج به مدیریت زنان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،زنان، قشر ضعیف نیستند. آنها مخلوقانی ظریف با ایده ها و افکاری جذاب، توان اداره بالا و استعدادهای ویژه هستند که بهره گیری از این توان در کنار دانش و علم، یکی از بسترهای ویژه توسعه و پیشبرد امور در کشورها را رقم زده است.
 
اگرچه به لحاظ روانشناسی، خصلت و خصوصیات روحی بانوان منطبق با اصول حرفه ای کار اداری و سیستمی نیست اما با اندکی آموزش و افزایش درک مدیران و مسئولان از روحیات این قشر، آنها می توانند منشاء و منبع تحولات و رخدادهایی گسترده در فضای کار و تلاش باشند.
 
نگاه دکتر اصغر نصیری؛ شهردار کرج نیز به موضوع حضور بانوان در عرصه خدمت و مدیریت، نگاهی روشن و آینده نگر است؛ نگرشی که بر بهره گیری از توان فنی، دانش و انگیزه این قشر در مدیریت شهری تکیه دارد و می کوشد با حمایت از مدیریت بانوان، آنها را برای ارائه خدمتی متفاوت، مهیا کند. این در حالی است که بسیاری از شهرهای جهان، بنا به ظرافت و حساسیت امور مربوط به مدیریت شهری، از شهرداران زن بهره می برند و وجود روحیه ظرافت، دقت و کار کیفی بانوان را در این عرصه مورد استفاده قرار می دهند.
 
اگرچه این جسارت هنوز در سیستم مدیریتی ایران رخ ننموده که از حضور شهرداران زن به ویژه در پایتخت یا کلانشهرها بهره برده شود اما هم اکنون نگرشی مبنی بر استفاده از بانوان در رده های مختلف مدیریت و سرپرستی درون ساختارهای اداری ایجاد شده که این مهم را می توان رخدادی مثبت ارزیابی کرد.
 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که یکی از شعارهای آن بهره گیری از بانوان در عرصه های مدیریتی بود، این نوع نگاه تقویت شد. با همین رویکرد عرصه تصمیم گیری مدیریت شهری کرج نیز با حضور اکثریت اصلاح طلبان شکل گرفت و تلاش کرد بیش از انتخاب افراد بنا به جنسیت، بر توان و جایگاه علمی و تخصصی آنها تکیه کند.
 
انتخاب اصغر نصیری به عنوان سکاندار و مسئول ارشد اجرایی شهر کرج، گامی بود که برداشته شد تا با پایان دادن به انتصاب های مردانه، یکی از اهداف اصلاح طلبان مبنی بر حضور پررنگ بانوان در اداره شهر و کشور را رقم بزند.
 
توزیع فرم فراخوان شناسایی نیروهای کارآمد و توانمند نیز به این رویکرد کمک کرد تا بانوانی که از توان اجرایی و مدیریتی بالایی برخوردار بوده و در سطح تحصیلی مناسبی هستند، از این فرصت به خوبی استفاده کنند.
 
آنچه شهردار کرج از ابتدای حضور خود در عرصه مدیریت اجرایی شهر مورد توجه قرار داد، انجام جابجایی هایی متناسب با نیاز حوزه مورد نظر بود. این در حالی بود که عرصه فوق، طی سال های گذشته به کرات میان افرادی ثابت در گردش بود و به نیروهای جوان، پرانگیزه و پرتلاش کمتر فرصت خدمت داده می شد.
 
نیروهای جوان و مستعد اندک اندک روی کار آمدند و انتخاب بانوان نیز برای انتساب در برخی سمت ها، مورد توجه قرار گرفت. معرفی "مرجانه فرهنگی" در سمت مدیریت نظارت بر توسعه حریم شهر و "میترا غلامی" به عنوان سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند در همین راستا بود.
 
مرجانه فرهنگی که دارای مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران است و تاکنون سابقه ریاست اداره نظارت بر بافت فرسوده را در کارنامه حرفه ای اش به ثبت رسانده، در گفتگویی با خبرنگار ما، از رویکرد جدی و مثبت اصغر نصیری؛ شهردار کرج، برای استفاده از توان و تخصص بانوان سخن گفت.
 
فرهنگی تصریح کرد: من هم مثل خیلی از همکاران فرم شناسایی نیروها را پر کردم اما برای سمت خاصی را برای خودم پیشنهاد ندادم. تا اینکه در آستانه انتساب و ابلاغ حکمم، شهردار مستقیم بنده را احضار کرد و در گفتگویی دو طرفه، متوجه علاقه و رغبت وی برای بکارگیری بانوان در سمت ها و جایگاه های مدیریتی بنا به تخصص و توان شدم.
 
این مدیر اداره نظارت بر توسعه حریم شهر با اذعان بر اینکه "اطمینان شهردار به ما به عنوان افرادی موثر در مدیریت شهری، اعتماد به نفس بیشتری برای پذیرش چنین جایگاهی به من داد." تاکید کرد: البته با توجه به سمت های پیشین و همکاری های گسترده ای که قبلا با اداره کل طرح های توسعه شهری داشتم، با این حوزه بیگانه نبودم.
 
فرهنگی که هنوز وارد چهل سالگی نشده و رتبه دوم کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه تهران را به خود اختصاص داده، معتقد است: بانوان می توانند در سیستم مدیریت شهری بسیار کارآمد و موثر باشند؛ به ویژه اگر حمایت سیستمی و مدیریتی را پشت سر داشته باشند.
 
آنچه روشن است بانوان امروز بخش قابل توجهی از نیروهای ادارات و دستگاه ها را تشکیل داده و خواه ناخواه نقشی جدی در سیستم ایفا می کنند. مدیرانی که این قشر را به خوبی رصد کرده و بر توانمندی های شان صحه می گذارند می توانند از این ظرفیت به شیوه ای شایسته بهره گیرند چنان که عکس آن نیز صادق است و هر کجا استعدادها و ظرفیت نیروها نادیده انگاشته شده یا مدیران نتوانند از توان کارمندان خود به خوبی استفاده کنند، بازخوردهایی به شدت منفی دریافت کرده و عمر دوره مدیریت خود را کوتاه می کنند.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین