تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
plusresetminus
حزب الله: مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور با بیان این‌که نباید زندانیان را صدقه بگیر بار بیاوریم، گفت: قوه قضاییه به تنهایی موضوع اشتغال زندانیان را به دوش می‌کشد.
۰
کد مطلب : ۶۶۷۵۴
زندانیان را نباید صدقه‌بگیر بار بیاوریم

 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،رحیم مطهرنژاد در حاشیه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه محصولات و صنایع دستی زندانیان کشور که صبح امروز در باغ موزه زندان قصر برگزار شد، اظهار داشت: در کشور ما هم مثل هر کشور دیگری زندانی وجود دارد و ما برای اداره امور این افراد باید تدابیر خاصی را اتحاذ کنیم.

وی هدف از نمایش دستاورد زندانیان را ترغیب جامعه به سمت اشتغال و کمک به خانواده زندانیان عنوان کرد و افزود: ما نباید اجازه دهیم که زندانیان صدقه‌بگیر بار بیایند، آن‌ها باید با استفاده از تلاش خود ارتزاق کنند و زمینه برای بازگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود.

مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور با تأکید بر این‌که همه دستگاه‌های نظام باید به موضوع زندانیان توجه کامل داشته باشند، گفت: ما در بحث اقامت، تغذیه، بهداشت و درمان و پوشاک زندانیان توجه لازم را می‌کنیم و برایشان بودجه اختصاص می‌دهیم اما در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی قوه قضاییه، بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندان‌های کشور دست‌تنها این بخش را اداره می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که اوقات زندانیان در زندان‌ها اوقاتی باز و گسترده است، گفت: اگر برای این زمان طولانی تدبیر لازم اتخاذ نشود ما شاهد گسترش آسیب در زندان‌های کشور خواهیم بود.

مطهرنژاد عنوان کرد: در حال حاضر با منابع و امکانات محدود سازمان زندان‌ها اشتغال زندانیان مدیریت می‌شود و تنها سازمانی که به طور جدی از بیرون به ما کمک می‌کند سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

وی افزود: مابقی دستگاه‌ها که در تولید زندانی نقش دارند به بحث اشتغال آن‌ها توجه زیادی نمی‌کنند، ما قصد سیاه‌نمایی نداریم و نمی‌خواهیم بگوییم که کسی به فکر نیست اما ما از مردم و مسئولان می‌خواهیم که متوجه این موضوع باشند و همان‌طور که در بحث آزادی زندانیان و تأمین نیازهای اولیه آن‌ها مشارکت می‌کنند باید به اشتغال زندانی و امرار معاش خانواده او نیز توجه زیادی داشته باشند.

مدیر عامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور با تأکید بر این‌که زندانی در دو دوره دوران محکومیت و دوران پس از آزادی نیاز به کار دارد، گفت: ما همان‌ اندازه که به زندانی اعتماد می‌کنیم و برای آزادی‌اش تلاش می‌کنیم باید به او اعتماد کرده و شغل بدهیم.

وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه امروز در باغ موزه زندان قصر گفت: امروز تنها بخش کوچکی از دستاورد زندانیان در معرض نمایش قرار گرفت و انعکاس خوب از دستاورد زندانیان مساوی با کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

مطهر‌نژاد ادامه داد: ما می‌گوییم زندانیان مانند بقیه حقوق شهروندی دارند بنابراین حقوق شهروندی اقتضا‌ می‌کند که وقتی زندانی آزاد شد به او شغل بدهد.

مدیر عامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور تأکید کرد: خوشبختانه براساس آمار  بازگشت زندانیان به زندان‌ها کاهش پیدا کرده و از 20 درصد به یک یا 2 درصد رسیده است و این کاهش دستاورد بزرگی برای ماست.

مطهرنژاد با تأکید بر این‌که بحث حرفه‌آموزی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بی‌نظیر است، گفت: من حداقل با 300 زندانی ایرانی در خارج از کشور ملاقات داشتم و اصلاً چنین امکانات و حقوقی که به زندانیان شاغل در ایران تعلق می‌گیرد در کشورهای دیگر وجود نداشته، این نشان از توجه ما به بحث حقوق بشر است، منتهی ما نتوانستیم این اقدامات را به تصویر بکشیم.

وی اظهار داشت: ما به دنبال تغییر نگرش جامعه نسبت به زندانیان و خانواده‌های آن‌ها هستیم و در این مسیر رسانه‌ها باید به ما کمک ویژه‌ای کنند.

وی عنوان کرد: اولویت ما از برپایی این نمایشگاه فروش محصولات نبود بلکه معرفی فعالیت‌ها و صنایع دستی زندانیان بود و امیدواریم روزی موفق شویم جشن افتتاح هزارمین فروشگاه و نمایشگاه محصولات بنیاد تعاون زندانیان را برگزار کنیم.

مطهرنژاد گفت: ما با اجازه رئیس قوه قضاییه نام «حامی» را ثبت و پس از آن لوگویی را برای آن طراحی کردیم و قصدمان این است که محصولات بنیاد تعاون را با این برند به بازار عرضه کنیم؛ ما با امکاناتی که خودمان داریم تا پایان سال 3 تا 5 فروشگاه و نمایشگاه دیگر را افتتاح می‌کنیم، اگر مراکز گردشگری یا فرودگاه‌های کشور با ما همکاری داشته باشند ما آمادگی برپایی غرفه‌هایی را در این مکان‌ها نیز خواهیم داشت.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز ما میزان مصوب مجلس شورای اسلامی است که سال 90 معادل 620 میلیارد تومان، و سال 91 ، 92 و 93 معادل 1440 میلیارد تومان که هم بانک مرکزی و هم 5 بانک عامل متعهد شدند که اعتبارات را به موقع پرداخت کنند ولی تا امروز همکاری خوبی در این زمینه صورت نگرفت و بغیر از یک بانک، 4 بانک دیگر با ما هیچگونه همکاری نداشته‌اند.

مطهرنژاد بیان کرد: بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان آمادگی خود را اعلام می کند تا هر اسپانسری خواست با ما فعالیت کند و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 هزار زندانی شاغل داریم که تقریباً 3 درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: من یک ماه پیش با وزیر دادگستری صحبت کردم و از ایشان خواستم که در دولت تدبیر و امید امکانات و اختیاری را که تا سال 1380 در اختیار بنیاد تعاون زندانیان بود به ما بازگردانده شود تا ما حداقل نیازهای زندانیان را بوسیله خودشان تامین کنیم.

مدیر عامل بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور گفت: اگر این اقدام صورت گیرد و مایحتاج عمومی زندانیان بدون مناقصه و تشریفات و با یک هزینه توافقی صورت گیرد، حداقل 50 هزار شغل جدید اضافه می‌شود که این امر منوط به یک تصمیم مدیریتی است.در هر صورت وزیر دادگستری با ما قول همکاری دادند تا زندانیان مایحتاج عمومی خود را خودشان تامین کنند البته در این مسیر به کمک مجلس شورای اسلامی هم نیازمندیم.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین