تاریخ انتشارجمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
plusresetminus
حزب الله:یک عضو هیات رییسه مجلس گفت:‌ فیلترینگ سایت ها توسط وزارت ارشاد جایگاه قانونی ندارد و نمی‌توان بدون تصمیم مرجع قضایی یا کمیته فیلترینگ سایتی را فیلتر کرد.
۰
کد مطلب : ۶۳۵۰۴
نمی‌توان بدون تصمیم مرجع قضایی یا کمیته فیلترینگ، سایتی را فیلتر کرد

محمد دهقان شبکه خبری حزب الله ، با اشاره به اظهارات اخیر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مبنی بر اینکه سایت‌هایی که از هیات نظارت برمطبوعات مجوز ندارند باید فیلتر شوند، گفت: اصل اینکه سایت‌ها وخبرگزاری‌ها دارای شناسنامه بوده و ساماندهی شوندبحث پسندیده‌ای است و ما قبول داریم سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که به ویژه در عرصه سیاسی و فرهنگی فعالیت می‌کنند دارای شناسنامه شده و در جایی ثبت شوند و خوب است که وزارت ارشاد زمینه ثبت آن‌ها را فراهم کند.

 

وی ادامه داد: اما اینکه کلیه سایت‌هایی که به ثبت نرسیده‌اند بسته شوند اولا که شدنی نیست و همچنین از لحاظ قانونی جزو اختیارات وزارت ارشاد قرار نمی‌گیرد که بخواهد سایتی را فیلتر کند.

 

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به قانون جرایم رایانه‌ای تصریح کرد: با توجه به این قانون سایت‌هایی که مرتکب جرم شوند در کمیته فیلترینگ مورد بررسی قرار گرفته و فیلتر می‌شوند، از طرفی فقط دادگاه می‌تواند افراد را از حقوق خود محروم کند و اگر سایتی دچار تخلف شود این قاضی و دادگاه است که می‌تواند رأسا و یا از طریق معرفی وزارت ارشاد به آن موضوع را مورد بررسی قرار داده و نسبت به فیلتر کردن اقدام کند.

 

دهقان خاطرنشان کرد: بنابراین بدون تصمیم مرجع قضایی یا کمیته فیلترینگ نمی توان هیچ سایت یا خبرگزاری را فیلتر کرد.

 

وی در ادامه با تاکید بر شناسنامه‌دار شدن همه سایت‌ها گفت: بسیاری دستگاه‌ها، ادارات و ارگان‌ها دارای سایت هستند و عملا اینکه بتوان همه آن‌ها را سازماندهی کرد موضوع قابل تاملی است و اینکه همه آن‌ها را به دلیل مجوز نداشتن ببندیم قطعا کار پسندیده و شدنی نیست.

 

این عضو هیات رییسه مجلس همچنین بیان کرد: در حال حاضر چند هزار سایت وجود دارد و تاکنون هیچ منع قانونی برای تاسیس آن‌ها وجود نداشته از طرفی مطرح شدن چنین مطالبی جامعه را دچار دوگانگی می‌کند چرا که وقتی مراجع قانونی برای فیلتر کردن سایت‌های خارجی اقدام می‌کنند برخی عناصر سیاسی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض می‌کنند و می‌گویند نباید جلوی ورود اطلاعات را گرفت اما نسبت به سایت‌های داخلی ادارات و شخصیت‌ها رفتار سرسختانه‌ای نشان می‌دهند.

 

دهقان در پایان با بیان اینکه افراد باید به عمق چنین اظهارنظرهایی فکر کنند چرا که این اظهارنظرات جامعه را دچار دوگانگی می‌کند، افزود: در قانون جرایم رایانه‌ای آمده سایت‌هایی قابل فیلتر هستند که جرمی انجام دهند بنابراین بهتر است وزارت ارشاد با دوری از رفتارهای سلبی و همراه با تنش به کارهای ایجابی در عرصه سایبری بپردازد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین