تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
plusresetminus
نواب صفوی گفت: من تا به امروز به خاطر تربیت خانوادگی که داشتم به جز در فیلم لب به سیگار نزده ام و سعی کرده ام هیچ کار خلافی را در زندگی انجام ندهم. این‌ها تاثیرات بسیار زیادی در سلامت یک بازیگر دارد. البته تغذیه خوب هم عامل بزرگی در جوان بودن یک هنرمند است که من خودم هم زیاد رعایت نمی‌کنم.
۰
کد مطلب : ۱۶۵۷۲۹
تا به حال لب به سیگار نزده‌ام

 بازیگر فیلم زیر سقف دودی گفت: از نظر من این قوه در سال ۹۶ به شدت مظلوم واقع شد. حرف‌هایی که راجع به قوه قضاییه زده شد ناعادلانه بود و باید برخورد قاطع تری با عاملان آن اتفاق می‌افتاد، زیرا قوه قضاییه نه تنها در ایران بلکه در جهان قوی‌ترین نهاد قضایی است.
 
حسام نواب صفوی از جمله بازیگرانی است که همواره در نقش‌هایی متفاوت و گوناگونی بازی کرده و همواره نشان داده که از بازی در آثار تاریخی لذت می‌برد.
 
 
 
 
این در حالی است که نواب صفوی یکی از علاقه‌مندان سینمای کمدی ایران بوده و هر ساله در تعدادی از این آثار نیز به ایفای نقش پرداخته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به "نهنگ عنبر ۲" اشاره کرد. فیلمی که توانست رکورد فروش سینمای ایران را جابجا کند.
 
در تلویزیون نواب صفوی همیشه به عنوان یکی از چهره‌های ثابت آثار تاریخی شناخته می‌شود و با بازی در سریال‌های تاریخی نشان داده وی همواره دغدغه‌های تاریخی داشته و دارد. بازی در نقش‌هایی همچون شهید نواب صفوی، لفطعلی خان زند و سید جمال الدین اسدآبادی بخشی از شخصیت‌های به یادماندنی نواب صفوی در عرصه بازیگری در تلویزیون است.
 
به همین مناسبت به دلیل فعالیت‌های مداوم و مستمر این بازیگر سینما، خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در درخصوص اتفاقات و خاطرات سال ۹۶، وضعیت فعلی سینما و آینده کاری نواب صفوی در سال ۹۷ با وی به گفت‌وگویی تفصیلی نشسته است.
 
سال ۹۶ برای حسام نواب صفوی چگونه گذشت؟
 
نواب صفوی: سال ۹۶ سال عجیب و غریبی بود و اتفاقات خوب و بدی را در کشور پشت سر گذاشتیم. برای من هم این سال فراز و نشیب فراوانی داشت، اما در کل سالی خوبی بود و حالا گذشته است. امیدوارم سال ۹۷ سالی بسیار بهتر برای من و تمام هم میهنان من باشد.
 
 اگر بخواهید جذاب و جالب‌ترین اتفاقی که در سال ۹۶ برای شما افتاد را با مردم در میان بگذارید، آن چه اتفاق و یا خاطره‌ای است؟
 
نواب صفوی: اتفاقات جالبی در سال گذشته برای من افتاد، اما اگر بخواهم خاطره انگیزترین خاطره‌ای که در سال ۹۶ داشتم را بگویم به اتفاقی ورزشی بر می‌گردد. روزی من برای ورزش بالای یک کوه رفتم و باد شدیدی شروع وزیدن کرد. باد به حدی شدید بود که اکثر مردم با مشکل روبرو شدند، اما من با تمام وجود سعی کردم کلاه و کت خود را نگه داشته و به اصطلاح موازین را رعایت کنم.
 
ویدئویی از این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد که حاشیه‌های خاص خود را در بر داشت. نظر شما در این باره چیست؟
 
نواب صفوی: دوستی در آن زمان از من فیلم گرفت و فیلم به شدت در فضای مجازی بازتاب داشت، اما این ویدئو به شخص خاصی بر نمی‌گردد و از آن هیچ منظوری نداشتم، چون به آن صورت هیچ وقت در تهران باد نمی‌آمد. از نظر من باد به عنوان یک قوه قهریه اتفاق خوبی است و اگر کسی بخواهد از سر خود اتهامی را باز کند باد وسیله خوبی است. البته باز تاکید می‌کنم که منظور نظر من شخص خاصی نیست.
 
تلخ‌ترین اتفاقی که در سال گذشته برای شما افتاد چه اتفاقی بود؟
 
نواب صفوی: تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۶ برای من فوت علی معلم بود و هر اتفاقی که افتاد سایه این غم در زندگی من وجود داشت و باید بگویم که ماه‌ها بابت این اتفاق دردناک افسرده بودم.
 
 به مناسبت فرارسیدن سال نو برای مردم چه حرفی یا آرزویی دارید؟
 
نواب صفوی: من به شخصه سال نو را به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم سالی سرشار از نشاط و شادی را تجربه کنید. امیدوارم در سال ۹۷ خنده را بر لب تک تک هم وطنان خود ببنیم و غم به خانه هیچکدام از مردم نیاید.
 
 سینمای ایران را در سال گذشته چطور دیدید؟ آیا سینما در سال ۹۶ رشد قابل قبولی داشت؟
 
نواب صفوی: سینمای ایران در سال گذشته فرق چندانی نسبت به سال‌های گذشته نداشت و سالهاست که اتفاق تازه‌ای به سینمای ایران اضافه نشده است. البته کارگردانان جوانی به میدان آمده اند که نیاز به تجربه بیشتر دارند، اما اعتقاد دارم که سینمای ایران در حال در جا زدن است.
 
 استدلال میزان فروش سینما چگونه است؟
 
نواب صفوی: گیشه سینما سال گذشته هم ثابت کرد که کمدی کلاسیک همچنان مورد حمایت طرفداران خود است و خود من سال ۹۶ فیلم کمدی موفق نهنگ عنبر ۲ را روی پرده داشتم که با ۲۳ میلیارد تومان فروش پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود.
 
 فضای مجازی دغدغه‌های فراوانی را در روزگار کنونی بوجود آورده است. برخورد شما با این فضا به چه صورت است؟
 
نواب صفوی: فضای مجازی این روز‌ها تمامی اقشار جامعه را در بر گرفته و هر فردی به نوبه خود با این فضا در رابطه است. وقتی شما در یک مجلس حضور پیدا کنید یا در مترو و خیابان باشید به عینه می‌بینید که همه مردم مشغول تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند.
 
 آیا فضای مجازی به سینما کمک کرده است؟
 
نواب صفوی: متاسفانه این روز‌ها حاشیه به شدت از متن پررنگ‌تر شده و اینکه من احساس می‌کنم اگر خودم فیلمی را بازی کنم در مقایسه با خبری حاشیه ساز مخاطب کمتری خواهد داشت و حاشیه سینما را نیز کنار زده است. من شخصاً در فضای مجازی حضور دارم، اما سعی می‌کنم خودم را چندان درگیر این فضا نکنم.
 
حسام نواب صفوی چه مقدار از زمان خود را به فضای مجازی اختصاص می‌دهد؟
 
نواب صفوی: زیاد درگیر فضای مجازی نیستم، چون اگر قرار بر این باشد در حین بازی و یا مواقعی که در دادگاه مشغول وکالت هستم ذهنم کاملاً درگیر می‌شود پس ترجیح می‌دهم فضای مجازی را کنترل شده و محدود پیگیری کنم.
 
تا چه حد به افزایش فالوور صفحات مجازی خود فکر می‌کنید؟
 
نواب صفوی: شاید من هم می‌توانستم مثل برخی دوستان الان پنج یا شش میلیون نفر مخاطب داشته باشم، اما اعتقاد دارم رقم واقعی مخاطبان در فضای مجازی مهم است و به من با همان نزدیک به یک میلیون نفر مخاطب شاهد این هستم که اگر چیزی می‌نویسم بلافاصله در خبرگزاری‌ها بازتاب داده می‌شود.
 
آیا شما فضای مجازی را مرجعی برای انتشار اخبار خود می‌دانید؟
 
نواب صفوی: خبرگزاری اول من برای انتشار اخبارم همواره و همیشه خبرگزاری میزان بوده و خواهد بود، اما صفحه اینستاگرام را بیشتر به سلایق خود اختصاص داده ام. من زیاد به خریدن فالوور اعتقاد ندارم بلکه معتقدم میزان مخاطب یک بازیگر فروش فیلم‌های وی است. بسیاری از دوستان هستند که صفحه اینستاگرام ندارند، اما فیلم هایشان به شدت می‌فروشد. من خودم در شبکه اینستاگرام صفحه‌ای شخصی دارم که گاهاً در آن به ارائه نظرات و سلایقم می‌پردازم.
 
نظرات شما در فضای مجازی نقد و نظرات فراوانی را به همراه دارد. از انتقادات ناراحت نمی‌شوید؟
 
نواب صفوی: نه. من از تمام کسانی که نظرات من را رصد می‌کنند چه مخالف و چه موافق تشکر می‌کنم، زیرا در ابتدا به امر همینکه نظری دیده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی درباره اظهار نظری عده‌ای صحبت می‌کنند یعنی آن صحبت قابل بحث و مهم است و من خوشحالم که صحبت هایم بازتاب‌های متفاوتی دارند.
 
 این روز‌ها نظردهی بازیگران در خصوص مسائل سیاسی باب شده است. آیا این اتفاق مورد پسند حسام نواب صفوی است؟
 
نواب صفوی: از نظر من بازیگران نباید در مورد مسائل سیاسی نظر بدهند. من فکر می‌کنم نظر سیاسی ربطی به بازیگر ندارد و نباید چنین اتفاقاتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی اتفاق بیفتد.
 
 متاسفانه بسیاری از بازیگران قدیمی و با تجربه ایران بیکار شده اند. دلیل این بیکاری‌ها چیست؟
 
نواب صفوی: سینمای ایران صنعت سازماندهی شده را ندارد و می‌بینیم که بازیگری که سال‌ها جلوی دوربین بوده حالا خانه نشین شده است. این در حالی است که بازیگران و کارگردانانی وارد عرصه شده اند که هیچ اطلاعات و تحصیلاتی در خصوص سینما ندارند. ماحصل این اتفاق تولید فیلم‌هایی است که مردم آن‌ها را دوست نخواهند داشت.
 
 آیا می‌توان برای وضعیت فعلی راه حلی را پیش فرض قرار داد؟
 
نواب صفوی: از نظر من باید مدیریتی بسیار صحیح در این زمینه لحاظ شود که در ابتدا از بازیگران با سابقه و نخبه استفاده شود و در بخش دوم اجازه اکران به هر فیلمی داده نشود. به عنوان مثال فیلمی اگر سوی مخاطب مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چرا باید اکران شود. این موردی است که هر سینماداری می‌تواند آن را بفهمد و زمانی که ما سینمای خانگی داریم چرا هر فیلمی لزوماً باید اکران عموم شود. ما بازیگران بسیار بزرگی را داریم که سال‌ها تئاتر کار کرده اند و تعلیم داده اند، اما این روز‌ها در خانه هستند. این نیروی ویژه و بزرگی است که کاملاً در حال نابودی است و اگر بها ندهیم هیچ از آن باقی نخواهد ماند.
 
 حسام نواب صفوی به عنوان یک بازیگر تا چه حد به جوان ماندن فکر می‌کند؟
 
نواب صفوی: من به شخصه آن چنان جوانی و پیری اعتقاد ندارم و می‌گویم باید دید که زمانه با انسان چه می‌کند، اما همواره سعی می‌کنم که از کار‌هایی که باعث پیری زودرس می‌شوند جلوگیری کنم. به عنوان مثال همواره ورزش می‌کنم و به هیچ وجه کار اضافه نمی‌کنم. سعی می‌کنم گزیده کار باشم و زیاد به خودم فشار نیاورم.
 
 چه کار‌هایی پیری یک بازیگر را به همراه می‌آورند؟
 
نواب صفوی: من تا به امروز به خاطر تربیت خانوادگی که داشتم به جز در فیلم لب به سیگار نزده ام و سعی کرده ام هیچ کار خلافی را در زندگی انجام ندهم. این‌ها تاثیرات بسیار زیادی در سلامت یک بازیگر دارد. البته تغذیه خوب هم عامل بزرگی در جوان بودن یک هنرمند است که من خودم هم زیاد رعایت نمی‌کنم.
 
 چه چیزی بیش از همه نسبت به گذشته در سینما شما را آزار می‌دهد؟
 
نواب صفوی: اگر بخواهم بگویم چیزی در سینما به شدت مرا آزار می‌دهد آن عامل نبودن نگاتیو در سینمای روز ایران است. زمانی که نگاتیو وجود داشت همه چیز دقیق و درست بود. پلان و سکانس‌ها برنامه ریزی می‌شد و دکوپاژ‌ها با هنر بیشتری اتفاق می‌افتاد. زمانی که فیلمبرداری نگاتیو بود لحظات طلایی بازیگری بسیار بیشتر از زمان فعلی بود.
 
برنامه شما برای سال پیش رو چه در عرصه وکالت و چه در عرصع بازیگری چیست؟
 
نواب صفوی: در سال ۹۷ می‌خواهم هم در زمینه وکالت و هم در زمینه بازیگری موفقیت‌های بیشتری به دست آورم. در سال جاری قرار است در فیلمی فراتر از مرز‌های ایران بازی کنم که اگر میسر شود اتفاقی بزرگ برای شخص من و سینما خواهد بود. من گواهی کارگردانی دارم، اما تمام تمرکزم روی کارگردانی است. اگر بخواهم در سینما رشته‌ای به غیر از بازیگری را کار کنم آن حرفه تهیه کنندگی است.
 
 برخی از مردم از سینما دلسرد شده اند. دلیل این موضوع چیست؟
 
نواب صفوی: این روز‌ها می‌بینیم فردی که تا دو سال پیش پشت صحنه کار می‌کرد امروز کارگردان شده است. در سینمای ایران افرادی که هیچ شناختی نسبت به ساخت و جامعه ندارد فیلم می‌سازند و مردم را نسبت به سینما کاملاً دلسرد می‌کنند.
 
کارنامه کاری خود در تلویزیون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
نواب صفوی: من از ابتدای ورودم به تلویزیون تنها در آثار تاریخی همچون معمای شاه، تبریز در مه، کیف انگلیسی و ایران دخت ظاهر شده ام. نه اینکه سریال روز دوست نداشته باشم، اما ترجیح می‌دهم در آثاری تاریخی در تلویزیون به ایفای نقش بپردازم.
 
به عنوان سوال آخر دوست دارید مردم شما را با نام خودتان به یاد بیاورند و یا نقش‌هایی که بازی کرده اید؟
 
نواب صفوی: خوشبختانه نقش‌هایی را بازی کردم که مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند. به عنوان مثال مردم با کاراکتر رسول در اخراجی‌ها به شدت ارتباط برقرار کردند، اما در دنیای حقوق دوست دارم مردم خود حسام نواب صفوی را دوست داشته باشند و انسان شناخته شده‌ای باشم.
 
منبع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین