تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
plusresetminus
درحالی بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی در ماه های پایانی سال ۹۶ رسماً‌ بساط بازار آزاد ارز را با هدف مدیریت نرخ دلار برچید که نه تنها دلار ارزان نشد بلکه از ۵۱۰۰ تومان هم عبور کرد.
۰
کد مطلب : ۱۶۵۴۸۶
چه کسی دلار را گران کرد؟
ثبت مجدد دلار در کانال 5000 تومانی طی آخرین روز اسفند 96 در برخی از صرافی های تهران موجب شد تا سیر قیمت این ارز از آغازین روزهای سال جدید صعودی باشد.
 
برخی از صرافی های تهران در آخرین روزهای سال قبل برای فروش دلار در میزان کم، قیمت 5000 تومان را به مردم اعلام می کردند و در همین قیمت هم البته خرید و فروش هایی انجام شد. اما بعد ازآن و با آغاز سال جدید، نرخ معاملاتی دلار در میزان بالا هم در کانال 5000 تومان ثبت شد.
 
افزایش قیمت دلار درحالی طی نوروز 97 رخ داد که از چند ماه قبل بساط بازار آزاد ارز در خیابان فردوسی با هدف مدیریت قیمت ارز توسط بانک مرکزی به همکاری نیروی انتظامی برچیده شده بود.
 
همین موضوع انتقاد بسیاری از صراف ها و فعالان بازار ارز را به همراه داشت؛ کسبه خیابان فردوسی که مدتی است کسب و کارشان کساد شده با انتقاد از بانک مرکزی می گویند: الان که دیگر بازار نیست، اینبار چه کسی دلار را گران کرد؟
 
یکی از فعالان بازار ارز با اشاره به سیاست های بانک مرکزی در ماه های اخیر می گوید: وقتی بازار آزاد فعال بود همه نقدها به سمت بازاری ها بود و اعلام می شد که این افراد دلار را گران می کنند. الان که دیگر نه بازار آزاد وجود دارد نه معاملات کاغذی و فردایی! پس چرا دلار ارزان نمی شود؟
 
وی معتقد است بانک مرکزی از افزایش قیمت دلار نفع می برد و میلی به کاهش قیمت این ارز ندارد؛ این فعال در بازار ارز می گوید: بانک مرکزی در این شرایط به راحتی می توانست قیمت دلار را به زیر 5000 تومان برگرداند اما این کار را نکرد.
 
یکی دیگر از صراف های خیابان فردوسی از بالا بردن قیمت فروش ارز بانکی به صرافی ها در روزهای اخیر می گوید و تاکید دارد: این درحالی است که بانک مرکزی می توانست با افزایش عرضه و کاهش قیمت، مانع افزایش نرخ دلار می شد.
 
طبق گفته یکی از صراف ها، تقاضا برای خرید دلار در بازار نسبت به قبل از عید خیلی کم شده است ولی به نظر دولت تمایل به تزریق دلار و کاهش قیمت ندارد چراکه به راحتی میتوانست با این تقاضای کم دلار را به زیر 5000 تومان برساند.
 
فعالان بازار می گویند: مدت هاست بسیاری از صرافی ها از خرید و فروش دلار و یورو امتناع کرده و به متقاضیان می گویند ارزی برای فروش نداریم!
 
البته این درحالی است که طبق گفته یکی از فعالان بازار، هرچند صرافی ها ارز نمی‌فروشند اما نماینده آنها به صورت دلالی دلار و یورو را به قیمت آزاد در کف بازار میفروشند.
 
تعداد محدودی از صرافی ها هم البته هستند که دلار و یورو را به مردم می فروشند اما با قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه به عنوان نرخ آزاد برای فروش این ارزها اعلام می شود.
 
به گزارش تسنیم، همزمان با گرانی دلار و ثبت رکورد 5000 تومانی برای این ارز، مجلسی ها از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی دعوت کرده اند که راهی بهارستان شوند و درباره این وضعیت به پارلمان توضیح دهند.
 
در عین حال تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال شفاف سازی التهابات ارزی با سوال نمایندگان از رئیس جمهورهستند؛ یک نماینده مجلس با بیان اینکه امیدواریم سوال از رئیس جمهور با محور التهابات ارز از دستور کار مجلس خارج نشود، گفت: طرح سوال مجلس از رییس جمهور میتواند به شفاف شدن دلیل التهابت اخبر ارز کمک کند.
 
باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده تغییری در وضعیت بازار ارز و نرخ دلار رخ خواهد داد یا نه! شاید بانک مرکزی طی چند روز آینده برای کاهش فشار روانی علیه دولت، اقدامی هرچند کوتاه مدت برای کاهش قیمت دلار انجام دهد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین